Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials. |
|
AC4 |
Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona. |
|
AC5 |
Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca. |
|
AC16 |
Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva (incloent l'ús de tecnologies) amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
|
AC17 |
Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
1. Explicar el desenvolupament històric de la filosofia i la construcció de la ciència infermera. |
AC4 AC5
|
BC8
|
|
2. Analitzar la construcció del pensament infermer desde els diferents paradigmes i la seva repercussió en el cuidatge. |
AC4 AC5 AC16 AC17
|
BC4 BC8 BC10 BC15
|
CC2 CC5
|
3. Aplicar, a les situacions de cuidatge viscudes per les persones i families, els conceptes pertinents de les diferents teories i models infermers. |
AC1 AC2 AC4 AC5
|
BC1 BC8 BC10 BC15
|
CC2 CC5
|
4.Estudiar els fenòmens de les experiències viscudes de les persones i families en el procès malaltia - salut, des de la perpectiva del caring, i analitzar les seves conseqüències per a l'investigació, docència, gestió i assistència. |
AC1 AC4 AC5 AC17
|
BC1 BC2 BC4 BC8 BC10
|
CC2 CC5
|
Tema |
Subtema |
Mòdul I- Corrents de pensament |
Anàlisis de la construcció del concepte cuidar i corrents de pensament. |
Mòdul II- Teories dels Paradigmes: Categorització - Integració. |
Paradigmes en infermeria. Escoles i corrents de pensament
Aplicació a una situació de cuidatges dels conceptes de les teories:
Adaptació:C. Roy., Incertesa: M. Mishel.; T. Sistemes: B. Neuman.; A. Meleis T. de les Transiccions
|
Mòdul III- Paradigma Transformació-Socio - Crític. |
Estudi de les teories de l'Escola del Caring.
Analisis dels conceptes a través d'una pel.lícula
Estudi del marc filosòfic de l'infermeria postmoderna i futura. Jean Watson
Narrativa: moment de caring. Incidents Critics |
Mòdul IV.- Metodologia qualitativa: Fenòmenologia. |
Naturalessa de l'experiència vivida.
Orientació envers al fenómen
Investigar l'experiència tal com la vivim
L' Entrevista fenomenológica
|
Mòdul V.- Aplicació Teoria d'esser humà en Devenir. Ross- Mary Parce |
Aplicar a partir d'entrevista fenomenológica els principis, conceptes, paradoxes de la teoria d'esser humà en devenir. Parce.
Treball final. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
28 |
42 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
28 |
42 |
Treballs |
|
14 |
28 |
42 |
Seminaris |
|
28 |
56 |
84 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
16 |
20 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
16 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Acollida i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts, motivant la participació de l’alumnat. |
Presentacions / exposicions |
Presentació del treball elaborat per els
diferents grups . |
Treballs |
Treball de camp. Estudi d'un fenómen.
Utilitzant la narrativa per la recollida de dades. Transcripció i análisis amb el marc de les teoríes del caring: Parse,Watson.
|
Seminaris |
Treball de grup vivencial: Presencia.Moments de caring .Silenci
Analisis dels conceptes de qualitat de vida, factors de cuidatge, a traves d'una pel·lícula.
|
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Tutories de seguiment en el procés d'anàlisi de les situacions de cuidatges
Tutories de seguiment per la elaboració del treball de camp i treball final |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Presentació teories.: Incertessa, Adaptació, Sistemes, Transicions
Capacitat de sintesis. Expressió oral. Capacitat de resposta fonamentada en principis cientifics.
Creativitat en la presentació. TIC
Trebal d'Estudi del marc filosòfic de l'infermeria postmoderna i futura. Jean Watson. Presentació amb PP. |
30% |
Treballs |
Aplicacó dels principis i conceptes del caring en la construcció i anàlisis de la narrativa.
Capacitat d'anàlisis i síntesis
Creativitat
Autoestima professional
Expressió oral
Expressió escrita
Utilització de la recerca per innovació en els cuidatges
Gestió del temps
Conclusions
bibliografia
|
35%
|
Seminaris |
Presentació de les vivencies de Incident Critic. Anàlisis i treball escrit
Teoria de Jean Watson. Anàlisis pel.licula i treball escrit
|
5%
10% |
Proves de desenvolupament |
Proves escrites de conceptes desenvolupats en l'aula des del paradigma: Adaptació. Incertessa. Transició. Sistemes |
20% |
Altres |
Assistència obligatòria |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació Continuada. Les notes de la primera convocatòria d'avaluació continuada sortirà en la plataforma moodle. Segona convocatòria per recuperar les part no presentades o no superades. Per aprovar l'assignatura és necessari tenir cadascuna de les activitats i proves superades. |
Bàsica |
Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C., La mirada de Watson,Benner y Parse para "la buena práctica enfermera", , Index de enfermeria septembre-decembre ,2005
Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C.,Omella,i., Analisis de una narrativa desde la teoría de Parse:"La persona en devenir ;, , Enfermería clinica gener -febrer,2005
|
- Acebedo, S.; Rodero, V.;
Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.;
Vives, C.; Ricomá, R.;Pràctiques Clíniques.
Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de
Ciències de la Salut. Tarragona: Publicacions URV. 2010
- Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
- Boykin, A; Schoenhofer, S.; Nursing
as Caring. A Model for Transforming Practice. Mississauga, Canada :
by Jones an Bartlett Publishers,
Inc. and National League for Nursing : 2001
- Collière, M.F. Promovoir la vie. Paris : InterEditions : 1999
- Kérouac, S. et.tal. El
pensamiento enfermero. Barcelona: Masson, S.A. 1996
- Marriner A. Modelos y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2010
- McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
- Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
- McCloskey J; Bulechek Moorhead M;
Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones.
Interrelaciones NANDA, NOC, NIC: 2004
- NANDA Internacional:Diaagnósticos enfermeros,definiciones y clasificación 2009-2011.Elsivier :2009
- Rizzo-Parce, R. L'humain en devenir. Bruxelles: de Boeck& Lacier, S.A.: 2003
- Torralba, F. Antrolopologia
del cuidar. Madrid: Institut Borja de Bioética. Fundación
MAPFREMedicina: 2005
- Van Manen.M. Investigación educativa y experiencia vivida: Barcelona: IDEA BOOK: 2003
- Watson, J. The Philosophy and Science
of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008
- Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
- Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002
- Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002
Altres recursos: |
Complementària |
, , ,
|
Altres recursos: Revistes, Congressos, Ponències, Observatori del cuidatge, WEB |
Assignatures que en continuen el temari |
CUIDATGE I NOVES DEMANDES DE SALUT/185121103 | CULTURA I CUIDAR/185121201 | TREBALL DE FI DE MÀSTER/185121204 | DILEMES ÈTICS EN LA PRÀCTICA D'INFERMERIA/185121207 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a classe i la participació activa |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|