DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIES I MODELS INFERMERS Codi 18605111
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
VIVES RELATS, CARMEN
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
Adreça electrònica virtudes.rodero@urv.cat
carme.vives@urv.cat
mantoniamiranda.rebelobotelo@urv
Professors/es
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RELATS, CARMEN
REBELO BOTELO ALFARO VELEZ, Mª ANTONIA MIRANDA
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria es fonamenta en la presa de decisions orientades a la recerca de la salut i qualitat de vida de les persones/família, grup i comunitat, tot això comporta la compressió i apropiació dels processos que estan en joc en la construcció del coneixement a través de les principals corrents de pensament/ escoles, conceptes, filosofies, i mètodes, així com les lògiques que sustenten l’ acció del cuidatges d’infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials.
  AC4 Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona.
  AC5 Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca.
  AC16 Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva (incloent l'ús de tecnologies) amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
  AC17 Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC10 Lideratge
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Explicar el desenvolupament històric de la filosofia i la construcció de la ciència infermera. AC4
AC5
BC8
2. Analitzar la construcció del pensament infermer desde els diferents paradigmes i la seva repercussió en el cuidatge. AC4
AC5
AC16
AC17
BC4
BC8
BC10
BC15
CC2
CC5
3. Aplicar, a les situacions de cuidatge viscudes per les persones i families, els conceptes pertinents de les diferents teories i models infermers. AC1
AC2
AC4
AC5
BC1
BC8
BC10
BC15
CC2
CC5
4.Estudiar els fenòmens de les experiències viscudes de les persones i families en el procès malaltia - salut, des de la perpectiva del caring, i analitzar les seves conseqüències per a l'investigació, docència, gestió i assistència. AC1
AC4
AC5
AC17
BC1
BC2
BC4
BC8
BC10
CC2
CC5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I- Corrents de pensament Anàlisis de la construcció del concepte cuidar i corrents de pensament.
Mòdul II- Teories dels Paradigmes: Categorització - Integració. Paradigmes en infermeria. Escoles i corrents de pensament

Aplicació a una situació de cuidatges dels conceptes de les teories:
Adaptació:C. Roy., Incertesa: M. Mishel.; T. Sistemes: B. Neuman.; A. Meleis T. de les Transiccions

Mòdul III- Paradigma Transformació-Socio - Crític. Estudi de les teories de l'Escola del Caring.
Analisis dels conceptes a través d'una pel.lícula
Estudi del marc filosòfic de l'infermeria postmoderna i futura. Jean Watson
Narrativa: moment de caring. Incidents Critics
Mòdul IV.- Metodologia qualitativa: Fenòmenologia. Naturalessa de l'experiència vivida.
Orientació envers al fenómen
Investigar l'experiència tal com la vivim
L' Entrevista fenomenológica
Mòdul V.- Aplicació Teoria d'esser humà en Devenir. Ross- Mary Parce Aplicar a partir d'entrevista fenomenológica els principis, conceptes, paradoxes de la teoria d'esser humà en devenir. Parce.
Treball final.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
14 28 42
Presentacions / exposicions
14 28 42
Treballs
14 28 42
Seminaris
28 56 84
 
Atenció personalitzada
4 16 20
 
Proves de desenvolupament
4 16 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Acollida i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts, motivant la participació de l’alumnat.
Presentacions / exposicions Presentació del treball elaborat per els
diferents grups .
Treballs Treball de camp. Estudi d'un fenómen.
Utilitzant la narrativa per la recollida de dades. Transcripció i análisis amb el marc de les teoríes del caring: Parse,Watson.

Seminaris Treball de grup vivencial: Presencia.Moments de caring .Silenci

Analisis dels conceptes de qualitat de vida, factors de cuidatge, a traves d'una pel·lícula.


Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Tutories de seguiment en el procés d'anàlisi de les situacions de cuidatges Tutories de seguiment per la elaboració del treball de camp i treball final

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació teories.: Incertessa, Adaptació, Sistemes, Transicions
Capacitat de sintesis. Expressió oral. Capacitat de resposta fonamentada en principis cientifics.
Creativitat en la presentació. TIC

Trebal d'Estudi del marc filosòfic de l'infermeria postmoderna i futura. Jean Watson. Presentació amb PP.
30%
Treballs Aplicacó dels principis i conceptes del caring en la construcció i anàlisis de la narrativa.
Capacitat d'anàlisis i síntesis
Creativitat
Autoestima professional
Expressió oral
Expressió escrita
Utilització de la recerca per innovació en els cuidatges
Gestió del temps
Conclusions
bibliografia

35%





Seminaris Presentació de les vivencies de Incident Critic. Anàlisis i treball escrit

Teoria de Jean Watson. Anàlisis pel.licula i treball escrit
5%




10%
Proves de desenvolupament Proves escrites de conceptes desenvolupats en l'aula des del paradigma: Adaptació. Incertessa. Transició. Sistemes 20%
Altres

Assistència obligatòria

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació Continuada. Les notes de la primera convocatòria d'avaluació continuada sortirà en la plataforma moodle. Segona convocatòria per recuperar les part no presentades o no superades. Per aprovar l'assignatura és necessari tenir cadascuna de les activitats i proves superades.


Fonts d'informació

Bàsica Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C., La mirada de Watson,Benner y Parse para "la buena práctica enfermera", , Index de enfermeria septembre-decembre ,2005
Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C.,Omella,i., Analisis de una narrativa desde la teoría de Parse:"La persona en devenir ;, , Enfermería clinica gener -febrer,2005
  • Acebedo, S.; Rodero, V.; Aguarón, MJ.;  Jiménez, M.; Tió, C.; Vives, C.; Ricomá, R.;Pràctiques Clíniques. Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona: Publicacions URV. 2010
  • Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
  • Boykin, A; Schoenhofer, S.; Nursing as Caring. A Model for Transforming Practice. Mississauga, Canada : by Jones an Bartlett  Publishers, Inc. and National League for Nursing : 2001
  • Collière, M.F. Promovoir la vie. Paris : InterEditions : 1999
  • Kérouac, S. et.tal. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson, S.A. 1996
  • Marriner A. Modelos  y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2010
  • McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
  • Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
  • McCloskey J; Bulechek Moorhead M; Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones. Interrelaciones NANDA, NOC, NIC: 2004
  • NANDA Internacional:Diaagnósticos enfermeros,definiciones y clasificación 2009-2011.Elsivier :2009
  • Rizzo-Parce, R. L'humain en devenir. Bruxelles: de Boeck& Lacier, S.A.: 2003
  • Torralba, F. Antrolopologia del cuidar. Madrid: Institut Borja de Bioética. Fundación MAPFREMedicina: 2005
  • Van Manen.M. Investigación educativa y experiencia vivida: Barcelona: IDEA BOOK: 2003
  • Watson, J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008
  • Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002
  • Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Altres recursos:

Complementària , , ,

Altres recursos:

 

Revistes, Congressos, Ponències, Observatori del cuidatge, WEB

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CUIDATGE I NOVES DEMANDES DE SALUT/185121103
CULTURA I CUIDAR/185121201
TREBALL DE FI DE MÀSTER/185121204
DILEMES ÈTICS EN LA PRÀCTICA D'INFERMERIA/185121207


 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a classe i la participació activa
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent