DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA Codi 18605202
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
mariahenriqueta.figueiredo@urv.c
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
FIGUEIREDO ., MARIA HENRIQUETA
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupar els conceptes bàsics i les habilitats i tècniques necessàries de la teoria Sistemica en el treball familiar i comunitari de la infermera

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials.
  AC5 Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca.
  AC6 Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic.
  AC7 Capacitat de donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions en situacions complexes.
  AC17 Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
  AC18 Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació.
  AC19 Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic.
  AC20 Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC10 Lideratge
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Sensibilitzar sobre la importància de la intervenció familiar i comunitària com element afavoridor de les persones amb un problema de salut. AC2
AC6
AC7
2. Conèixer els conceptes teòrics i metodològics de la teoria sistèmica. AC5
3. Analitzar l'aportació de la teoria sistemàtica en relació el treball familiar i comunitari de la infermera. BC2
BC3
BC4
BC6
BC10
4. Coeixer les diferents linies de recerca en enfermeria familiar i comunitaria AC17
AC18
AC19
AC20

Continguts
Tema Subtema
UD I: Introducció a la Unitat Didàctica I: Introducció i Metodologia en Infermeria Familiar i Comunitària Tema 1: El model Calgary relatius a l’avaluació d’infermeria familiar: La teoria de sistemes , la teoria de la comunicació, la teoria del canvi.

Tema 2: Metodologia de la entrevista familiar.

Tema 3: Transaccions vital amb l’àmbit familiar.

Tema 4: La intervenció comunitària.

UDII: Principals camps de recerca en infermeria familiar i comunitaria Tema 8: Recerca familiar en el camp de la salut mental comunitaria
Tema 9 Recerca en el camp de la promoció de la salut
Tema 10 Recerca en l'àmbit comunitari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Seminaris
18 27 45
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l’assignatura
Sessió Magistral Introducció teòrica i conceptes bàsics de les Unitats Didàctiques : I, II, III
Seminaris Es realitzaran seminaris sobre diferents camps de recerca en infermeria familiar i comunitária
Resolució de problemes, exercicis A partir del treball del seminari el professor plantejarà diferents casos clínics que i supòsits pràctics relacionats amb la intervenció familiar i comunitària i l’alumne, els té que resoldre abans del següent seminari

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Es realitzarà un seguiment tutoritzat de l’alumna al llarg del procés d’aprenentatge amb relació a la resolució de problemes i treball de camp, amb sessions presencials o virtuals

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació a les sessions magistrals 10%
Seminaris Assistència i participació als seminaris 30%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de la resolució de casos clínics i supòsits pràctics
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents menys les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Ferré i Grau,C, Depressió: pacients i familiars, Cossetània, Valls,2005
, , ,
Eia Asen, Intervención Familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud, Paidos, Barcelona, 1997
Midori S, Brown J, La pràctica de la terapia de familia , Desclée De Brouwer, Bilbao, 1198
Kornblit A, Somàtica Familiar, Gedisa , Barcelona, 1994
Lorraine M, Leahey M, L'infermière et la famille, Renouveau pèdagogique, Canada, 1995
Ferrè-Grauc, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD, El mundo del cuidador Familiar: Una visión teórica y un modelo práctico`para el cuidado, Silva, Tarragona, 2008
Writht LM, LeaheyM, Enfermeiras e familias: um guia para avaliaçao e intervençao na familia, Roca, Sao Paulo, 2002
, , ,
Heirle, C, Cuidando entre cuidadores , Index , Granada ,2004
  • Eia Asen, K Intervención familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud. Ed. Paidos, Barcelona,1997
  • Lorraine M, W L’infirmière et la famille. Ed. Renouveau pédagogique, Canada, 1995
  • Ham, J Geriatria en Atenciòn Primaria . Ed. Mosby-Doyma. 1994
  • Kornblit, A  Somàtica Familiar. Ed. Gedisa, Barcelona, 1996
Complementària


Es proporcionarà al llarg del curs bibliografia complementaria de cada una de les unitats Didàctiques

Altres recursos:

Els propis de l’entorn de formació virtual de la URV:

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent