DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA Codi 18605202
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupar els conceptes bàsics i les habilitats i tècniques necessàries de la teoria Sistemica en el treball familiar i comunitari de la infermera

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials.
  AC5 Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca.
  AC6 Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic.
  AC7 Capacitat de donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions en situacions complexes.
  AC17 Capacitat d'acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge desenvolupament professional utilitzant l'avaluació i la investigació com a mitjà per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats.
  AC18 Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació.
  AC19 Capacitat d'identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic.
  AC20 Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC10 Lideratge
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Sensibilitzar sobre la importància de la intervenció familiar i comunitària com element afavoridor de les persones amb un problema de salut. AC2
AC6
AC7
2. Conèixer els conceptes teòrics i metodològics de la teoria sistèmica. AC5
3. Analitzar l'aportació de la teoria sistemàtica en relació el treball familiar i comunitari de la infermera. BC2
BC3
BC4
BC6
BC10
4. Coeixer les diferents linies de recerca en enfermeria familiar i comunitaria AC17
AC18
AC19
AC20

Continguts
Tema Subtema
UD I: Introducció a la Unitat Didàctica I: Introducció i Metodologia en Infermeria Familiar i Comunitària Tema 1: El model Calgary relatius a l’avaluació d’infermeria familiar: La teoria de sistemes , la teoria de la comunicació, la teoria del canvi.
Tema 2: Model dinàmic d' intervenció i evaluació d'infermeria familiar
Tema 3: Metodologia de la entrevista familiar.

Tema 4: Transaccions vital amb l’àmbit familiar.


UDII: Principals camps de recerca en infermeria familiar i comunitaria Tema 5: Recerca sobre els cuidadors familiars

Tema 6: Recerca familiar en el camp de la salut mental comunitària

Tema 7: Recerca en el camp de la familia i l' Hospitalització

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Seminaris
18 27 45
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l’assignatura
Sessió Magistral Introducció teòrica i conceptes bàsics de les Unitats Didàctiques : I, II, III
Seminaris Es realitzaran seminaris sobre diferents camps de recerca en infermeria familiar i comunitária
Resolució de problemes, exercicis A partir del treball del seminari el professor plantejarà diferents casos clínics que i supòsits pràctics relacionats amb la intervenció familiar i comunitària i l’alumne, els té que resoldre abans del següent seminari
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Es realitzarà un seguiment tutoritzat de l’alumna al llarg del procés d’aprenentatge amb relació a la resolució de problemes i treball de camp, amb sessions presencials o virtuals

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació a les sessions magistrals 10%
Seminaris Assistència i participació als seminaris 30%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de la resolució de casos clínics i supòsits pràctics
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents menys les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Ferré i Grau,C, Depressió: pacients i familiars, Cossetània, Valls,2005
, , ,
Eia Asen, Intervención Familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud, Paidos, Barcelona, 1997
Midori S, Brown J, La pràctica de la terapia de familia , Desclée De Brouwer, Bilbao, 1998
Kornblit A, Somàtica Familiar, Gedisa , Barcelona, 1994
Lorraine M, Leahey M, L'infermière et la famille, Renouveau pèdagogique, Canada, 1995
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD, El mundo del cuidador Familiar: Una visión teórica y un modelo práctico`para el cuidado, Silva, Tarragona, 2008
Writht LM, LeaheyM, Enfermeiras e familias: um guia para avaliaçao e intervençao na familia, Roca, Sao Paulo, 2002
M. Henriqueta Figuereiredo, Modelo Dinâmico de Avaliaçao e Intervençao Familiar , Lusociencia , Loures 2012
Heirle, C, Cuidando entre cuidadores , Index , Granada ,2004
, Cuidadores , ,
Cibanal L , La sistemica aplicada a las Ciencias de la Salud, Universitaria , Alacant, 2010
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD .M Rosa Aparicio , Guia de Cuidados de Enfermeria: Cuidar al Cuidador en Atención Primaria , Publidisa , Barcelona 2011
  • Eia Asen, K Intervención familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud. Ed. Paidos, Barcelona,1997
  • Lorraine M, W L’infirmière et la famille. Ed. Renouveau pédagogique, Canada, 1995
  • Ham, J Geriatria en Atenciòn Primaria . Ed. Mosby-Doyma. 1994
  • Kornblit, A  Somàtica Familiar. Ed. Gedisa, Barcelona, 1996
Complementària


Es proporcionarà al llarg del curs bibliografia complementaria de cada una de les unitats Didàctiques

Altres recursos:

Els propis de l’entorn de formació virtual de la URV:

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent