DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DILEMES ÈTICS EN LA PRÀCTICA D'INFERMERIA Codi 18605207
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant Els conflictes ètics sorgeixen a la pràctica clínica quan es contraposen diferents vivències davant de una mateixa situació, aquestes diferencies es poden donar entre el propis professionals o entre el professionals i les persones que fan us del serveis sanitaris. Les raons que poden portar a les persones a viure aquestes situacions poden ser de moltes naturaleses, però els fets culturals, les creences o les costums solen ser uns del motius mes habituals. En aquesta assignatura analitzaren com podem millorar el processos de pressa de decisions en el àmbit clínic quan les infermeres es troben en aquestes situacions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Coneixement rellevant de les capacitats per a aplicar ètica, legislació i les humanitats a la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar els principis de bioètica a la pràctica d'infermeria AC3
BC4
Aplicar des dels diferents models i teories d'infermeria la dimensió ètica dels cuidatges. BC4
BC7
Donar resposta als problemes ètics que es plantegen a la pràctica professional. AC3
BC4

Continguts
Tema Subtema
BLOC I El conflicte ètic
Tema 1 Origen d’un conflicte ètic.
Tema 2 Els valors y el principis de bioètica
Tema 3 L’origen dels conflictes.
BLOC II Anàlisi del conflicte ètic
Tema 4 Anàlisi de la situació en el context actual: Actual Duty.
Tema 5 Metodologies d’anàlisis
BLOC III Documents de suport
Tema 6 Codis d’ètica professionals e institucionals
Normatives jurídiques
Cartes, convenis i declaracions
BLOC IV Casos pràctics
Tema 7 Anàlisi de casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis
2 44 46
Seminaris
2 4 6
Fòrums de discussió
0 8 8
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica la assignatura i la seva dinámica semivirtual. Es donen el conceptes básics per a començar a treballar
Resolució de problemes, exercicis Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment.
Seminaris Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne.
Fòrums de discussió Millorar la participació en el entorn semivirtual mitjançant l'intercanvi d'experiencies i la reserca de resposte de grup

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Pràctica 3: Relsondre dos casos curts utilitzant les indicacions del manual de l'assignatura i fer una comparació d'utilització

30%


Seminaris Participar en les dues sessions presencials 10%
Fòrums de discussió Pràctica 1: Reflexionar envers la pressa de decissions a la pràctica infermera

Pràctica 2: Mitjançant el moodle, es generarà un grup de treball i els alumnes desenvoluparan un cas per analizar els aspectes ètics
10%




10%
Altres

Pràctica 4: Delimitar un conflicte ètic i fer l'anàlisis mitjatçant un model teòric d'infermeria

40%


 
Altres comentaris i segona convocatòria

 


Fonts d'informació

Bàsica Antón Almenara, P., Ética y legislación, , Barcelona 1993
Materiales de bioética y derecho, Casado M., , Barcelona 1996
Cardona, X., El equipo interdisciplinar en la toma de decisiones en bioética, una aproximación. En VVAA. Ensayos de bioética, , Barcelona 2003
Courceiro, A., Bioética para clínicos, , Madrid 1999
Gracia Guillen,D., Procedimientos de decisión e ética clínica, Ediciones de la Universidad Complutense de Madrid. Colección textos de Apoyo 10/1991, Madrid 1991
Medina Castellano, D., Ética y legislación, , Madrid 2002

Complementària

En el decurs de l’assignatura es facilitarà bibliografia i documentació específica per facilitar l’anàlisi de cada cas.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Hi ha la possibilitat de fer les dues sessions presencials mitjançant videoconferència per aquells alumnes que no tinguin possibilitat de venir a l’escola d’infermeria en les dades determinades, desde les seves universitats, l'alumne ho ha de sol.licitar una vegada matriculat per correu electrónic a maria.jimenez@urv.cat
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent