DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INSTRUMENTS PER A LA RECERCA BIBLIOGRÀFICA EN CIÈNCIES DE LA SALUT Codi 18605210
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
Montcusi Puig, Carme
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aprendre a usar la informació com a recurs estratègic per a l'autoaprenentatge, la generació de coneixement, la resolució de problemes i la presa de decisions. La gestió integral de la informació i les seves fonts des de la recuperació,la interpretació de resultats, l'avaluació crítica fins a la presentació final de resultats. Tot el procés es realitzarà mitjançant les TICs. Assignatura virtual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC18 Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació.
  AC20 Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme AC18
AC20
BC1
BC6
BC13
CC4
Conèixer les fonts i el tipus d’informació en ciències de la salut. AC18
AC20
BC1
BC6
CC2
CC4
Saber plantejar estratègies de cerca en qualsevol base de dades i específicament en bases de dades de ciències de la salut AC18
BC1
BC6
BC13
CC2
CC4
Poder utilitzar sense dificultats qualsevol recurs electrònic de la xarxa. AC18
AC20
BC1
BC6
BC13
CC2
CC4
Saber gestionar la bibliografia. Elaborar i presentar les referències bibliogràfiques dels recursos consultats, ja siguin en paper o electrònics AC18
AC20
CC4
Seleccionar informació a partir de criteris de qualitat i fer-ne un bon ús. AC18
AC20
BC6
BC7
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Informació i Documentació científica. La revisió bibliogràfica - Conceptes. Classificació. Tipus d'informació i documentació. L'obtenció de documents.
-Concepte de revisió bibliogràfica. Nivells de revisió i qualitat de la revisió.
2. Els catàlegs bibliogràfics - Concepte. Consulta a catàlegs: cerca simple i cerca avançada. Les matèries i paraules clau. Els límits.
- Descripció i ús de catàlegs: Catàleg de la URV, Catàleg de les Universitats Catalanes (CCUC), Catàleg de les Universitats Espanyoles (REBIUN).
- El Catàleg de Publicacions Periòdiques en Ciències de la Salut (C17).
- Funció i ús del Préstec interbibliotecari.
3. Introducció a les bases de dades -Concepte de base de dades. Tipus. Estructura.
-Desenvolupament d'habilitats de cerca: operadors per combinació, llenguatges d'interrogació, limitadors, i ús.
- Creació d'alertes bibliogràfiques.
- Descriptors en ciències de la salut: els thesaurus.
- Estratègies de cerca. Revisió i manipulació dels resultats.
4. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal - Descripció i ús de les bases de dades d'infermeria d'àmbit estatal: Cuidatge, Cuiden i Enfispo.
- Descripció i ús de les bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal: Indice Medico Español i IBECS
- Descripció i ús de bases de dades d'altres disciplines d’interès per l'àmbit de la infermeria
5. La infermeria basada en l'evidència i la Cochrane Library Plus - Introducció a la Infermeria basada en l'evidència.
- La Base de dades Cochrane Library Plus: definició, contingut, ús i utilitat.
6. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit internacional - Descripció i ús de la base de dades internacional d'infermeria CINAHL.
- Descripció i ús de la base de dades de ciències de la salut: MEDLINE/Pubmed.
- Altres bases de dades internacionals d'interès per l'àmbit de la infermeria: AMED, Science Citation Index, Social Science Citation Index, PsycINFO, Journal Citation Reports.
7. Revistes electròniques i altres recursos web d'interès - Accés a les tesis doctorals: TDX i Teseo
- Accés a revistes electròniques i Sumaris electrònics.
- Repositoris i recolectors
- Buscadors i portals web d’interès.
8. Informació biomèdica a internet - Criteris de qualitat d'una pàgina web: avaluació crítica.
- Criteris de qualitat per a webs sanitàries. Acreditacions i certificacions (codis de conducta i segells de qualitat)
9. Ètica i documentació. Presentació de resultats. Els gestors bibliogràfics. - Consideracions ètiques a l'entorn de les publicacions científiques.
- Les referències bibliogràfiques. Descripció de la normativa Vancouver (NLM National Library of Medicine)
- Els gestors bibliogràfics: Descripció i ús del programa Refworks per a la gestió de la bibliografia pròpia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
3 15 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
8 24 32
Treballs
3 5.5 8.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 0 2
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l’assignatura, s’exposarà la dinàmica del curs i els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral S’introduiran els continguts bàsics de cada tema, i s’indicarà quins són els recursos específics (bibliografia i recursos web) que permetran assolir el coneixement de cada bloc.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques S’introduirà el contingut de cada bloc i l’alumne podrà realitzar pràctiques del que s’exposa en cada sessió.
Treballs Es realitzaran activitats pràctiques de cadascun dels blocs exposats i treballats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es convocaran dues sessions presencials per aquelles persones que vulguin resoldre dubtes. Aquestes sessions seran de caràcter voluntari, i la temàtica que es tractarà la decidirem entre tota la classe.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L’alumne, sempre que ho consideri convenient, podrà comentar o demanar assessoria personalitzada en el desenvolupament de les seves pràctiques, resoldre dubtes o comentar qüestions del curs en general. L’horari d’atenció personalitzada caldrà acordar-lo prèviament. També pot optar per adreçar-se per e-mail. al fòrum de l'assignatura o per telèfon.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es farà una pràctica per cada bloc del curs. Hi haurà pràctiques de caràcter voluntari, i altres de caràcter obligatori per fer el seguiment de l'avaluació continuada. La presentació d'aquestes pràctiques constituiran l'avaluació del curs. 100 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria: es valoraran tots els treballs que s'han realitzat durant el curs per fer el seguiment de l'avaluació continuada, i aquesta valoració serà la nota final de l'assignatura.

Segona convocatòria: es realitzarà una prova avaluativa presencial, amb ordinador, on caldrà resoldre questions semblants a les realitzades en les pràctiques que s'han treballat durant el curs. Durada de la prova dues hores.


Fonts d'informació

Bàsica Duarte Abos G, Buscando información: los fundamentos y los instrumentos, , Tarragona: Lidervet 2007
Alonso Coello P, et al., Enfermeria basada en la evidencia. Hacia la excelencia de los cuidados, , Madrid: DAE 2004
Bobenrieth M.A., El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura crítica, , Granada: EASP 1994
Cueva Martin A. De la, Aleixandre Benavent R, Rodriguez Gairin J.M., Fonts d'Informació en ciències de la salut, , Valencia: Universitat de València 2001
Richart Martinez M, et al., Busqueda bibliográfica en enfermería y otras ciencias de la salud, , Alicante: Universidad de Alicante 2001
Rodriguez Dacal J.M., Manual de Internet para enfermeria, , Madrid: DAE 2004
, Publicación científica biomédica. Cómo escribir y publicar un artículo de investigación, , Barcelona : Elsevier Science 2010
, , ,

Complementària Sackett D.L. at al., Medicina basada en la evidencia: como practicar y enseñar la MBE, , Madrid 2001
Burns N, Grove S.K., Investigacion en enfermeria, 3ª ed., Madrid 2004
, , ,

URLs de totes les bases de dades i recursos electrònics tractats en el curs.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent