Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC18 |
Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació. |
|
AC20 |
Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme |
AC18 AC20
|
BC1 BC6 BC13
|
CC4
|
Conèixer les fonts i el tipus d’informació en ciències de la salut. |
AC18 AC20
|
BC1 BC6
|
CC2 CC4
|
Saber plantejar estratègies de cerca en qualsevol base de dades i específicament en bases de dades de ciències de la salut |
AC18
|
BC1 BC6 BC13
|
CC2 CC4
|
Poder utilitzar sense dificultats qualsevol recurs electrònic de la xarxa. |
AC18 AC20
|
BC1 BC6 BC13
|
CC2 CC4
|
Saber gestionar la bibliografia. Elaborar i presentar les referències bibliogràfiques dels recursos consultats, ja siguin en paper o electrònics |
AC18 AC20
|
|
CC4
|
Seleccionar informació a partir de criteris de qualitat i fer-ne un bon ús. |
AC18 AC20
|
BC6 BC7
|
CC2 CC4
|
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme |
|
|
|
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Informació i Documentació científica. La revisió bibliogràfica |
- Conceptes. Classificació. Tipus d'informació i documentació. L'obtenció de documents.
-Concepte de revisió bibliogràfica. Nivells de revisió i qualitat de la revisió. |
2. Els catàlegs bibliogràfics |
- Concepte. Consulta a catàlegs: cerca simple i cerca avançada. Les matèries i paraules clau. Els límits.
- Descripció i ús de catàlegs: Catàleg de la URV, Catàleg de les Universitats Catalanes (CCUC), Catàleg de les Universitats Espanyoles (REBIUN).
- El Catàleg de Publicacions Periòdiques en Ciències de la Salut (C17).
- Funció i ús del Préstec interbibliotecari.
|
3. Introducció a les bases de dades |
-Concepte de base de dades. Tipus. Estructura.
-Desenvolupament d'habilitats de cerca: operadors per combinació, llenguatges d'interrogació, limitadors, i ús.
- Creació d'alertes bibliogràfiques.
- Descriptors en ciències de la salut: els thesaurus.
- Estratègies de cerca. Revisió i manipulació dels resultats. |
4. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal |
- Descripció i ús de les bases de dades d'infermeria d'àmbit estatal: Cuidatge, Cuiden i Enfispo.
- Descripció i ús de les bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal: Indice Medico Español i IBECS
- Descripció i ús de bases de dades d'altres disciplines d’interès per l'àmbit de la infermeria |
5. La infermeria basada en l'evidència i la Cochrane Library Plus |
- Introducció a la Infermeria basada en l'evidència.
- La Base de dades Cochrane Library Plus: definició, contingut, ús i utilitat. |
6. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit internacional |
- Descripció i ús de la base de dades internacional d'infermeria CINAHL.
- Descripció i ús de la base de dades de ciències de la salut: MEDLINE/Pubmed.
- Altres bases de dades internacionals d'interès per l'àmbit de la infermeria: AMED, Science Citation Index, Social Science Citation Index, PsycINFO, Journal Citation Reports.
|
7. Revistes electròniques i altres recursos web d'interès |
- Accés a les tesis doctorals: TDX i Teseo
- Accés a revistes electròniques i Sumaris electrònics.
- Repositoris i recolectors
- Buscadors i portals web d’interès.
|
8. Informació biomèdica a internet |
- Criteris de qualitat d'una pàgina web: avaluació crítica.
- Criteris de qualitat per a webs sanitàries. Acreditacions i certificacions (codis de conducta i segells de qualitat) |
9. Ètica i documentació. Presentació de resultats. Els gestors bibliogràfics. |
- Consideracions ètiques a l'entorn de les publicacions científiques.
- Les referències bibliogràfiques. Descripció de la normativa Vancouver (NLM National Library of Medicine)
- Els gestors bibliogràfics: Descripció i ús del programa Refworks per a la gestió de la bibliografia pròpia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
3 |
15 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
8 |
24 |
32 |
Treballs |
|
3 |
5.5 |
8.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l’assignatura, s’exposarà la dinàmica del curs i els criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
S’introduiran els continguts bàsics de cada tema, i s’indicarà quins són els recursos específics (bibliografia i recursos web) que permetran assolir el coneixement de cada bloc. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
S’introduirà el contingut de cada bloc i l’alumne podrà realitzar pràctiques del que s’exposa en cada sessió. |
Treballs |
Es realitzaran activitats pràctiques de cadascun dels blocs exposats i treballats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es convocaran dues sessions presencials per aquelles persones que vulguin resoldre dubtes. Aquestes sessions seran de caràcter voluntari, i la temàtica que es tractarà la decidirem entre tota la classe. |
Atenció personalitzada |
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L’alumne, sempre que ho consideri convenient, podrà comentar o demanar assessoria personalitzada en el desenvolupament de les seves pràctiques, resoldre dubtes o comentar qüestions del curs en general. L’horari d’atenció personalitzada caldrà acordar-lo prèviament. També pot optar per adreçar-se per e-mail. al fòrum de l'assignatura o per telèfon.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es farà una pràctica per cada bloc del curs. Hi haurà pràctiques de caràcter voluntari, i altres de caràcter obligatori per fer el seguiment de l'avaluació continuada. La presentació d'aquestes pràctiques constituiran l'avaluació del curs. |
100 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria: es valoraran tots els treballs que s'han realitzat durant el curs per fer el seguiment de l'avaluació continuada, i aquesta valoració serà la nota final de l'assignatura. Segona convocatòria: es realitzarà una prova avaluativa presencial, amb ordinador, on caldrà resoldre questions semblants a les realitzades en les pràctiques que s'han treballat durant el curs. Durada de la prova dues hores. |
Bàsica |
Duarte Abos G, Buscando información: los fundamentos y los instrumentos, , Tarragona: Lidervet 2007
Alonso Coello P, et al., Enfermeria basada en la evidencia. Hacia la excelencia de los cuidados, , Madrid: DAE 2004
Bobenrieth M.A., El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura crítica, , Granada: EASP 1994
Cueva Martin A. De la, Aleixandre Benavent R, Rodriguez Gairin J.M., Fonts d'Informació en ciències de la salut, , Valencia: Universitat de València 2001
Richart Martinez M, et al., Busqueda bibliográfica en enfermería y otras ciencias de la salud, , Alicante: Universidad de Alicante 2001
Rodriguez Dacal J.M., Manual de Internet para enfermeria, , Madrid: DAE 2004
, , ,
, , ,
|
|
Complementària |
Sackett D.L. at al., Medicina basada en la evidencia: como practicar y enseñar la MBE, , Madrid 2001
Burns N, Grove S.K., Investigacion en enfermeria, 3ª ed., Madrid 2004
, , ,
|
URLs de totes les bases de dades i recursos electrònics tractats en el curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|