DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) L'ÚS DELS RELATS INFERMERS EN LA INVESTIGACIÓ Codi 18605213
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Adreça electrònica angels.pallares@urv.cat
Professors/es
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s’aprofundeix en l’ús del mètode biogràfic com a font documental i d’anàlisi aplicat a la recerca en infermeria. L’ importància dels contextos de producció de la narrativa, tant des d’un punt de vista històric: autobiografies, diaris íntims i relats de vida d’infermers/es, com des d’un punt de vista fenomenològic- el relat biogràfic com a porta d’accés a l’experiència de la malaltia- son l’eix a partir del qual es construeixen els marcs interpretatius en els que s’estructuren els continguts de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC5 Capacitat d'aplicar teories d'infermeria a la pràctica professional i redefinir mitjançant un procés de recerca.
  AC18 Capacitat de gestionar la informació a partir de les diferents fonts documentals i sistemes d'informació.
  AC20 Capacitat de produir nous coneixements i aplicar l'evidència científica en la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Evidenciar l’ importància del mètode biogràfic aplicat a la recerca AC5
AC20
Identificar les diferents tècniques biogràfiques i aplicar-les de forma pertinent i acurada en funció de la recerca AC18
BC13
Reflexionar sobre els escenaris de producció del relat i els marcs d’interpretació en els que s’enquadra la narrativa CC3
Reconèixer els processos socials implicats en l’aparició de la malaltia i com aquests s’expressen en el relat AC20
Demostrar creativitat i capacitat per desenvolupar projectes originals BC1
CC1

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. El mètode biogràfic aplicat a la recerca en infermeria. El mètode biogràfic aplicat a la recerca en infermeria. El relat biogràfic, la història de vida, el diari íntim i l’autobiografia com a fonts documentals. Imatges narrades: el relat oral i la fotografia.
Tema 2. Relat biogràfic i societat: les articulacions del text amb el context. Els escenaris de producció del relat y la construcció de la narrativa. La dialèctica individu-societat.
Tema 3. De la medicina basada en l’evidència (EBM) a la medicina basada en narratives (NBM). La construcció de l’evidència científica. De la psicosomàtica a la sociosomàtica. Els models explicatius. Introducció al model de medicina basada en l’evidència. Introducció al model de medicina basat en narratives.
Tema 4. Patografies i narratives d’aflicció. Patografies, malestars i narratives d’aflicció. Perspectives teòriques en l’anàlisi de les narratives. Els contextos de producció del discurs autobiogràfic en la malaltia: de la literatura d’autoajuda a youtube com a plataforma.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 25 35
Treballs
1 24 25
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S’explica l’organització i el programa de l’assignatura.
Sessió Magistral S’introdueixen els continguts teòrics bàsics de cada unitat i s’orienta en relació a la bibliografia que ha d’utilitzar l’estudiant en les hores de treball personal.
Treballs En primer lloc es demana una reflexió fonamentada i crítica sobre l’ús del mètode biogràfic aplicat a la recerca. En segon lloc i a partir d’un llistat de textos seleccionats (patografies) es demana escollir un text i fer-ne una ressenya.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Seguiment mitjançant tutories presencials o virtuals individuals

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral En base als continguts desenvolupats a l’aula i les lectures recomanades, es demana una reflexió fonamentada i crítica sobre l’ús del mètode biogràfic aplicat a la recerca. 40%
Treballs A partir d’un llistat de textos seleccionats (patografies), escollir-ne un i fer una ressenya. 50%
Altres

Assistència i participació a l'aula

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de superar l'assignatura s'ha de tenir aprovat tant la reflexió crítica com la ressenya.

En la segona convocatòria l'alumne haurà de presentar l'activitat d'avaluació que no hagi superat.


Fonts d'informació

Bàsica

BALAN, J. (1974) Las historias de vida en ciencias sociales: teoría y técnica. Buenos Aires: Nueva Visión.

CASADÓ, L. (2005) “Explica’m la teva vida… a l’entorn de l’anàlisi biográfica” A: Revista d’Etnologia de Catalunya. Generalitat de Catalunya: Departament de Cultura. Núm. 27 (pp126-130). Descarregable a:

http://www.raco.cat/index.php/revistaetnologia/article/view/49465/57390

GOOD, B. (2005) Medicina, racionalidad y experiencia. Bellaterra: Barcelona.

HAWKINS, A. (1999) “Pathography: patient narratives of illness” A: Culture and medicine. Vol. 171 (pp127-129). Descarregable a: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1305776/pdf/westjmed00312-0057.pdf

KLEINMAN, A. (1988) The illness narratives: suffering, healing, and the human condition. New York: Basic Books.

LEJEUNE, P. (1994) El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion

PRAT, J. (2004) I…això es la meva vida. Relats biogràfics i societat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

PUJADAS, J.J. (1992) El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid: CIS.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent