DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PROCESSOS D'ADAPTACIÓ I DOL Codi 18605214
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
COLELL BRUNET, RAMON
Adreça electrònica ramon.colell@urv.cat
Professors/es
COLELL BRUNET, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Des de el nostre naixement fins a la nostra mort, les pèrdues forment part de la nostra existència. I les pèrdues es va acumulant.La forma d'afrontar les mateixes ens pot marcar la nostra manera de sentir i viure les relacions amb un mateix i amb l 'entorn. Per lo tant, es important saber que podem fer per el.laborar de manera sana, tot el procés que implica la pèrdua. L'objectiu d'aquesta assignatura es donar a conèixer el principals factors que es donen en un procés de pèrdua i, al mateix temps, aprofundir en les pèrdues personals per poder ajudar a les persones en processos de dol.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Coneixement rellevant de les capacitats per a aplicar ètica, legislació i les humanitats a la pràctica infermera.
  AC7 Capacitat de donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions en situacions complexes.
  AC13 Coneixement rellevant de la capacitat d'aplicar política nacional i internacional en matèria de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descriure els principals factors que es donen en tot procés de pèrdua Treballar les pèrdues a nivell personal per poder ajudar en un procés de dol AC3
AC7
AC13

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Els vincles afectius: les pèrdues i el dol.
Tema 2 Treballant les pèrdues personals.
Tema 3 Respostes naturals i no naturals de dol.
Tema 4 El procés de dol: discussió dels diferents models.
Tema 5 Necessitats fonamentals de les persones en dol.
Tema 6 Tipus de dol
Tema 7 Fonaments terapèutics i objectius de l’assessorament en el dol. Intervencions dirigides a la dinàmica del procés.
Tema 8 Estratègies i tècniques terapèutiques que poden ajudar a treballar el procés de dol.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 0 5
Treballs
0 12 12
Presentacions / exposicions
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura , les activitats i l'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels aspectes conceptuals i teòrics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació en grups en el treball de casos
Treballs Presentar un cas justificat amb bibliografia
Presentacions / exposicions Exposició oral d'un cas que demostri la integració de la teoria amb la pràctica, en grups

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Qualsevol dubte o problema es podrà resoldre per correu electrònic o personalment amb hora prèvia, els dies presencials

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà l'assistència i participació en les sessions pràctiques 10 %
Treballs A la presentació escrita es valorarà tant els aspectes conceptuals com metodològics del cas, així com les qüestions formals (ortografia, gramàtica, etc.). 30 %
Presentacions / exposicions Pel que fa a la presentació oral es valorarà la capacitat de síntesi de l’alumne i la seva capacitat per a presentar els aspectes més rellevats del cas en un temps establert. 30 %
Proves de desenvolupament Serà de desenvolupament i es valorant conceptes 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

[1] Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat.

Complementària , , ,

Díaz I. (2004). I ara, on es? Com ajudar els nens i els adolescents a entendre la mort. Barcelona: Viena Edicions.

Gómez Sancho, M. (2004). Pérdida de un ser querido. El duelo y el luto. Madrid: Aran ediciones

*  James, J. y Friedman, R. (2003). Manual para superar pérdidas emocionales. Madrid: Los libros del comienzo.

Neimeyer, R. (2002). Aprender de la pérdida. Barcelona: Paidós.

Pangrazzi,A. (1993). La pérdida de un ser querido. Madrid: Ediciones Paulinas.

Worden, J.W. (2004). El tratamiento del duelo: asesoramiento psicológico y terapia. Barcelona: Paidós

Recomanacions


 
Altres comentaris
Horari: pendent de confirmar
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent