Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials. |
|
AC4 |
Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona. |
|
AC6 |
Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic. |
|
AC9 |
Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris. |
|
AC12 |
Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
|
AC16 |
Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva (incloent l'ús de tecnologies) amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Entendre com la cultura afecta al procés de comunicació |
AC2 AC6
|
BC1 BC7
|
|
Aplicar els conceptes de comunicació, cultura i salut en l’àmbit de la diversitat |
AC2 AC4 AC6 AC9
|
BC1 BC11
|
CC4
|
Millorar el coneixement de la comunicació verbal i no verbal |
AC1 AC2 AC4 AC16
|
BC3
|
CC3
|
Aprofundir en el paper que juga la cultura en l’àmbit sanitari |
AC9 AC12
|
BC1
|
CC3
|
Comprendre els punts de vista i les perspectives d’altres cultures que no siguin la pròpia relacionades amb el camp concret de la salut i la malaltia |
AC2 AC6 AC9 AC12 AC16
|
BC1 BC3 BC7
|
|
Preparar els professionals per poder treballar millor en una societat plural i diversa, millorant la seva competència cultural
|
AC1 AC6 AC9 AC12 AC16
|
BC1 BC3 BC7
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Què és la comunicació intercultural |
Definició
Aplicació en l’àmbit de la salut
|
Cultura |
Definició
Models de cultura
Nivells culturals
Cultura i valors
Cultura i conductes
|
Comunicació |
Definició
Introducció a la comunicació
Influències en el procés de comunicació
Culturals (Valors, creences, visió del món)
Socioculturals (Identitat, expectatives, ...)
Psicoculturals (etnocentrisme, estereotips, prejudicis)
|
Comunicació verbal i diversitat |
Llengua
Estils de comunicació verbal
Patrons de pensament
|
Comunicació no verbal i diversitat |
Conductes no verbals
Concepte de temps
Proxèmica (espai)
Paralingüistica
|
Context i diversitat |
Introducció
Adaptació cultural
Raons que faciliten o no l’adaptació a un context mèdic diferent del propi
|
Diversitat cultural i salut |
Sistemes etnomèdics
Valors i cuidatge
Tractaments no occidentals
|
Eines i habilitats comunicactives |
Per què falla la comunicació intercultural
Qualitats que faciliten la comunicació intercultural
Eines i estratègia per abordar la diversitat
|
Ètica |
Dilemes ètics
Principis bàsics per la construcció i cohesió social
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
7 |
22.5 |
29.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
2 |
10 |
Treballs |
|
3 |
15 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Es donaran els fonaments teòrics del curs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es treballarà amb tot el grup classe i/o en grups més reduïts, practicant els continguts teòrics de les sessions magistrals |
Treballs |
S’aplicarà individualment o en grups de dos els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individual de l’alumne. Tot i que degut a les característiques de l'assignatura bona part del seguiment de la mateixa, es farà en grups durant les classes pràctiques. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Assistència i participació a totes les classes teòriques |
30 % |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Assistència i participació a totes les classes pràctiques |
30 % |
Treballs |
Treball individual sobre una pel•lícula per veure com s’han interioritzat i s’apliquen aquests conceptes |
40 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
alternativa Assistència i participació a l'aula Assistència a totes les classes teòriques 30 Treball a casa Treball en grup de dos sobre una pel•lícula per veure com s'han interioritzat i s'apliquen aquests conceptes 50 Treball a casa Assaig individual que analitzi les interaccions personals amb membres de l'altre gènere 20 Alternativa (si no poden assistir a classe de manera regular) Treball a casa T reball en grup de dos sobre una pel•lícula per veure com s'han interioritzat i s'apliquen aquests conceptes 50 Treball a casa Assaig individual que analitzi les interaccions personals amb membres de l'altre gènere 20 Prova escrita Prova escrita per avaluar l'adquisició del conceptes claus 30 |
Bàsica |
Miquel Rodrigo Alsina, Comunicación intercultural, , Anthropos 1999
Gudykunst, W., Kim, Y., Communicating with Strangers, , McGrawHill 1992
Edward T. Hall, El Lenguaje silencioso, , Alianza Editorial 1989
Sebastià Serrano, Signes, llengua i cultura, , Edicions 62 1990
|
|
Complementària |
Til Stegmann, Catalunya vista per un alemany, , La Campana 1996
Ko Tazawa, Catalunya i un japonés, , La Campana 1993
Tuiavii de Tiavea, Els Papalagi, , Integral 1991
Marlo Morgan, Les veus del desert, , Helios 1997
Lluís Mallart, Sóc fill dels evuzok, , La Campana 1992
|
Altres recursos
FILMOGRAFIA
Bailando con lobos. USA: Tig Productions; 1990
La Ciudad de la Alegría. USA: TriStar Pictures; 1992
La Misión. Inglaterra: Warner Bros. Pictures; 1986
Lawrence de Arabia. USA: Columbia Pictures; 1962
Los Ultimos Días del Eden. USA: Andrew G. Vajna production; 1992
Patch Adams. USA: Universal Pictures; 1998
MUSICA
Los Manolos; Strangers in the night CD Pasión Condal:. Madrid: BMG Ariola; 1991
Joan Manel Serrat; Te guste o no CD Nadie es perfecto:. Madrid: BMG Music Spain; 2000
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|