DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TÈCNIQUES D'ASSESSORAMENT I DE MEDIACIÓ Codi 18605218
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.padro@urv.cat
Professors/es
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials.
  AC4 Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona.
  AC6 Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic.
  AC9 Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris.
  AC12 Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
  AC16 Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva (incloent l'ús de tecnologies) amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre com la cultura afecta al procés de comunicació AC2
AC6
BC1
BC7
Aplicar els conceptes de comunicació, cultura i salut en l’àmbit de la diversitat AC2
AC4
AC6
AC9
BC1
BC11
CC4
Millorar el coneixement de la comunicació verbal i no verbal AC1
AC2
AC4
AC16
BC3
CC3
Aprofundir en el paper que juga la cultura en l’àmbit sanitari AC9
AC12
BC1
CC3
Comprendre els punts de vista i les perspectives d’altres cultures que no siguin la pròpia relacionades amb el camp concret de la salut i la malaltia AC2
AC6
AC9
AC12
AC16
BC1
BC3
BC7
Preparar els professionals per poder treballar millor en una societat plural i diversa, millorant la seva competència cultural AC1
AC6
AC9
AC12
AC16
BC1
BC3
BC7
CC3

Continguts
Tema Subtema
Què és la comunicació intercultural Definició
Aplicació en l’àmbit de la salut
Cultura Definició
Models de cultura
Nivells culturals
Cultura i valors
Cultura i conductes
Comunicació Definició
Introducció a la comunicació
Influències en el procés de comunicació
Culturals (Valors, creences, visió del món)
Socioculturals (Identitat, expectatives, ...)
Psicoculturals (etnocentrisme, estereotips, prejudicis)
Comunicació verbal i diversitat Llengua
Estils de comunicació verbal
Patrons de pensament
Comunicació no verbal i diversitat Conductes no verbals
Concepte de temps
Proxèmica (espai)
Paralingüistica
Context i diversitat Introducció
Adaptació cultural
Raons que faciliten o no l’adaptació a un context mèdic diferent del propi
Diversitat cultural i salut Sistemes etnomèdics
Valors i cuidatge
Tractaments no occidentals
Eines i habilitats comunicactives Per què falla la comunicació intercultural
Qualitats que faciliten la comunicació intercultural
Eines i estratègia per abordar la diversitat
Ètica Dilemes ètics
Principis bàsics per la construcció i cohesió social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 22.5 29.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 2 10
Treballs
3 15 18
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es treballarà amb tot el grup classe i/o en grups més reduïts, practicant els continguts teòrics de les sessions magistrals
Treballs S’aplicarà individualment o en grups de dos els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individual de l’alumne. Tot i que degut a les característiques de l'assignatura bona part del seguiment de la mateixa, es farà en grups durant les classes pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació a totes les classes teòriques 10 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Assistència i participació a totes les classes pràctiques. Hi ha la possibilitat de fer-ho virtual 30 %
Treballs Treball individual sobre un cas d'interacció intercultural per veure com s’han interioritzat i s’apliquen aquests conceptes 60 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora.


Fonts d'informació

Bàsica Gudykunst, W., Kim, Y., Communicating with Strangers, , McGrawHill 1992
Edward T. Hall, El Lenguaje silencioso, , Alianza Editorial 1989
RACHEL E. SPECTOR, Las Culturas de la Salud, , 2003, Prentice Hall, Inc
GRUPO CRIT, Claves Para La Comunicación Intercultural, , 2003, Publicacions de la Universitat Jaume I
ROSER TEIXIDOR I OTROS, Educación sanitaria, , 1995, Koiné Edicions-GRAMC
Leininger, M., Cuidar a los que son de culturas diferentes requiere el conocimiento y las aptitudes de la enfermera transcultural, Revista Cultura de los Cuidados, 2º semestre 1999 año III nº 6.
Carme Padró, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Revista e-ducare 21, ISSN 1696-8204, nº 7

Complementària Til Stegmann, Catalunya vista per un alemany, , La Campana 1996
Ko Tazawa, Catalunya i un japonés, , La Campana 1993
Tuiavii de Tiavea, Els Papalagi, , Integral 1991
Marlo Morgan, Les veus del desert, , Helios 1997
Lluís Mallart, Sóc fill dels evuzok, , La Campana 1992

Altres recursos

FILMOGRAFIA

Bailando con lobos. USA: Tig Productions; 1990

La Ciudad de la Alegría. USA: TriStar Pictures; 1992

La Misión. Inglaterra: Warner Bros. Pictures; 1986

Lawrence de Arabia. USA: Columbia Pictures; 1962

Los Ultimos Días del Eden. USA: Andrew G. Vajna production; 1992

Patch Adams. USA: Universal Pictures; 1998

MUSICA

Los Manolos; Strangers in the night CD Pasión Condal:. Madrid: BMG Ariola; 1991

Joan Manel Serrat; Te guste o no CD Nadie es perfecto:. Madrid: BMG Music Spain; 2000

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent