Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacitat per fer front als reptes dels sistemes de cures vigents que es troben en un moment de canvi per tal de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Capacitat de respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació i avaluació dels programes individualitzats més apropiats d'atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i els altres treballadors sanitaris o socials. |
|
AC4 |
Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona. |
|
AC6 |
Capacitat de permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i els seus interessos, i que puguin respondre adequadament per exemple, en els àmbits emocional, social, psicològic, espiritual o físic. |
|
AC9 |
Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris. |
|
AC12 |
Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
|
AC16 |
Capacitat d'informar, d'educar, de supervisar i de mantenir una comunicació efectiva (incloent l'ús de tecnologies) amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Entendre com la cultura afecta al procés de comunicació |
AC2 AC6
|
BC1 BC7
|
|
Aplicar els conceptes de comunicació, cultura i salut en l’àmbit de la diversitat |
AC2 AC4 AC6 AC9
|
BC1 BC11
|
CC4
|
Millorar el coneixement de la comunicació verbal i no verbal |
AC1 AC2 AC4 AC16
|
BC3
|
CC3
|
Aprofundir en el paper que juga la cultura en l’àmbit sanitari |
AC9 AC12
|
BC1
|
CC3
|
Comprendre els punts de vista i les perspectives d’altres cultures que no siguin la pròpia relacionades amb el camp concret de la salut i la malaltia |
AC2 AC6 AC9 AC12 AC16
|
BC1 BC3 BC7
|
|
Preparar els professionals per poder treballar millor en una societat plural i diversa, millorant la seva competència cultural
|
AC1 AC6 AC9 AC12 AC16
|
BC1 BC3 BC7
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Què és la comunicació intercultural |
Definició
Aplicació en l’àmbit de la salut
|
Cultura |
Definició
Models de cultura
Nivells culturals
Cultura i valors
Cultura i conductes
|
Comunicació |
Definició
Introducció a la comunicació
Influències en el procés de comunicació
Culturals (Valors, creences, visió del món)
Socioculturals (Identitat, expectatives, ...)
Psicoculturals (etnocentrisme, estereotips, prejudicis)
|
Comunicació verbal i diversitat |
Llengua
Estils de comunicació verbal
Patrons de pensament
|
Comunicació no verbal i diversitat |
Conductes no verbals
Concepte de temps
Proxèmica (espai)
Paralingüistica
|
Context i diversitat |
Introducció
Adaptació cultural
Raons que faciliten o no l’adaptació a un context mèdic diferent del propi
|
Diversitat cultural i salut |
Sistemes etnomèdics
Valors i cuidatge
Tractaments no occidentals
|
Eines i habilitats comunicactives |
Per què falla la comunicació intercultural
Qualitats que faciliten la comunicació intercultural
Eines i estratègia per abordar la diversitat
|
Ètica |
Dilemes ètics
Principis bàsics per la construcció i cohesió social
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
7 |
22.5 |
29.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
2 |
10 |
Treballs |
|
3 |
15 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Es donaran els fonaments teòrics del curs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es treballarà amb tot el grup classe i/o en grups més reduïts, practicant els continguts teòrics de les sessions magistrals |
Treballs |
S’aplicarà individualment o en grups de dos els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individual de l’alumne. Tot i que degut a les característiques de l'assignatura bona part del seguiment de la mateixa, es farà en grups durant les classes pràctiques. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Assistència i participació a totes les classes teòriques |
10 % |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Assistència i participació a totes les classes pràctiques. Hi ha la possibilitat de fer-ho virtual |
30 % |
Treballs |
Treball individual sobre un cas d'interacció intercultural per veure com s’han interioritzat i s’apliquen aquests conceptes |
60 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora. |
Bàsica |
Gudykunst, W., Kim, Y., Communicating with Strangers, , McGrawHill 1992
Edward T. Hall, El Lenguaje silencioso, , Alianza Editorial 1989
RACHEL E. SPECTOR, Las Culturas de la Salud, , 2003, Prentice Hall, Inc
GRUPO CRIT, Claves Para La Comunicación Intercultural, , 2003, Publicacions de la Universitat Jaume I
ROSER TEIXIDOR I OTROS, Educación sanitaria, , 1995, Koiné Edicions-GRAMC
Leininger, M., Cuidar a los que son de culturas diferentes requiere el conocimiento y las aptitudes de la enfermera transcultural, Revista Cultura de los Cuidados, 2º semestre 1999 año III nº 6.
Carme Padró, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Revista e-ducare 21, ISSN 1696-8204, nº 7
|
|
Complementària |
Til Stegmann, Catalunya vista per un alemany, , La Campana 1996
Ko Tazawa, Catalunya i un japonés, , La Campana 1993
Tuiavii de Tiavea, Els Papalagi, , Integral 1991
Marlo Morgan, Les veus del desert, , Helios 1997
Lluís Mallart, Sóc fill dels evuzok, , La Campana 1992
|
Altres recursos
FILMOGRAFIA
Bailando con lobos. USA: Tig Productions; 1990
La Ciudad de la Alegría. USA: TriStar Pictures; 1992
La Misión. Inglaterra: Warner Bros. Pictures; 1986
Lawrence de Arabia. USA: Columbia Pictures; 1962
Los Ultimos Días del Eden. USA: Andrew G. Vajna production; 1992
Patch Adams. USA: Universal Pictures; 1998
MUSICA
Los Manolos; Strangers in the night CD Pasión Condal:. Madrid: BMG Ariola; 1991
Joan Manel Serrat; Te guste o no CD Nadie es perfecto:. Madrid: BMG Music Spain; 2000
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|