DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ I ANÀLISI QUANTITATIVA Codi 18615101
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura sobre metodologia quantitativa de la recerca i d'anàlisi de dades quantitatives. En aquesta assignatura s'aborden procediments bàsics i avançats de l'anàlisi de dades amb el paquet estadístic SPSS

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Dissenyar investigacions quantitatves. AC7
AC8
AC13
BC1
BC3
CC3
2. Fundamentar teòricament la investigació científica i la seva aplicabilitat. AC7
AC8
AC14
BC1
BC2
CC3
3. Analitzar els resultats de la informació en forma de dades quantitatives. AC7
AC16
AC17
BC2
CC2
4. Elaborar resultats de caràcter acadèmic i científic. AC7
AC8
BC3
BC4
BC6
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Conceptes bàsics en investigació quantitativa.
TEMA 2. Operacionalització i formulació d'hipòtesis.
TEMA 3. La selecció de la mostra i tipus de mostreig.
TEMA 4. Estimació per intervals.
TEMA 5. Contrastació d'hipòtesis.
TEMA 6. Anàlisi per a variables categòriques.
TEMA 7. Anàlisi per a variables quantitatives.
TEMA 8. La lògica de l'anàlisi multivariant.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 0 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
78 0 78
 
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
3 0 3
Proves pràctiques
10 15 25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels continguts, l'avaluació i el seguiment de l'assignatura
Sessió Magistral Desenvolupament teòric dels continguts.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de problemes pràctiques en entorn informàtic.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció de les pràctiques realitzades en entorn informàtic. Seguiment del treball individual i/o en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Prova individual tipus test 30
Proves pràctiques Prova individual sobre problemes pràctics 35
Proves pràctiques Treball individual o en grup sobre una producció científica 35
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA: consta de dos proves, la primera es farà abans de Nadal, la segona abans de finalitzar l'assignatura.

Primera prova: examen test de 50 preguntes i 5 exercicis pràctics a resoldre.

Segona prova: exercicis pràctics a resoldre.

Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar cadascuna de les dues proves avaluables (examen individual test, examen de problemes pràctics). Només es calcularà la nota final ponderada en el cas de superar les dues proves. La suma de les dues proves suposa el 65% de l'assignatura.

El 35% restant correspon a un treball individual o en grup: elaboració d'un paper sobre un exemple pràctic d'utilització de metodologia quantitativa.

${1}iD${1}iurant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

BRUNET,I.; BELZUNEGUI,A. i PASTOR,I., Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, , Barcelona, Editorial Portic, 2000

ÁLVAREZ CÁCERES, R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid, Diaz de Santos, 2007


FARRÉ, M.; RUIZ, A., Pràctiques d’estadística amb SPSS, , 1999 Barcelona
FILGUEIRA, E., Análisis de datos con SPSSWIN, , 2001 Madrid
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi bivariable de dades estadístiques, , 1999 Barcelona
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi multivariable de dades estadístiques, , 2000 Barcelona
SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J., Manual de análisis de datos, , 1995 Madrid

Complementària

 NAVARRO RUBIO, M.D., Encuestas de salud, CIS. Cuadernos Metodológicos, , 1994 Madrid

AZOFRA, H.J., Cuestionarios, , 1999 Madrid

BERICAT, E., La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, , 1998 Barcelona

BISQUERRA, R., Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1, 1989 Barcelona

CEA D’ANCONA, Ma A, Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, , 1996 Madrid

DOMENECH,J., Tablas de estadística, , 1992 Barcelona

GARCÍA FERRANDO,M., Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, , 1979 Madrid

GARCÍA FERRANDO,M., Socioestadística, , 1985 Madrid

GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F., El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, , 1994 Madrid

GOODALE,J.G., La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, , 1990 Madrid

LUQUE MARTÍNEZ,T., Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, , 2000 Madrid

QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L., Manual de recerca en ciències socials, , 1997 Barcelona

ROJAS TEJADA,A.J.; et al., Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, , 1999 Madrid

SIERRA BRAVO,R., Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, , 1995 Madrid

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura exigeix familiaritat amb el full de càlcul EXcel, així com amb els conceptes estadístics bàsics. Es recomana la preparació individual prèvia en conceptes estadístics, tant de l'estadística descriptiva com de la inferencial. Així mateix es recomana una preparació prèvia bàsica del full de càlcul Excel.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent