DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ QUALITATIVA Codi 18615102
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén proporcionar les eines, tant a nivell teòric com pràctic, pròpies de la metodologia qualitativa aplicada a l’àmbit de la salut, així com aprofundir en les principals tècniques, formes de registre i instruments d’anàlisi que ens serviran de punt de partida per al disseny d’un projecte de recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements i habilitats per dur a terme el disseny d'un projecte de recerca amb metodologia qualitativa. AC7
AC12
AC16
AC17
Identificar, d'acord a l'objecte d'estudi, les tècniques qualitatives d'obtenció d'informació més pertinents. AC12
Demostrar de forma oral i escrita tenir capacitat de síntesi i crítica. AC8
RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés) RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe) RA3. L’estudiant presenta i defensa eltreball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) BC1
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital) RA2. Cercar i obtenir informació de maneraautònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar) RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar) RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear) RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) BC2
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia) RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu) RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) BC5

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció Aproximacions teòriques a l’estudi de la realitat social: positivisme i fenomenologia.
La dicotomia/complementarietat de les tècniques qualitatives i quantitatives.
2.- La construcció de l'objecte d'estudi Teoria, Metodologia i Tècnica
L'accés al camp
Unitats d'Observació i Unitats d'Anàlisi
3.- Tècniques qualitatives d'investigació L'observació participant.
Les entrevistes.
Les històries de vida, les autobiografies i els relats biogràfics.
Cartes de parentiu i genealogies.
Grups focals.
Fonts documentals i arxius.
Fotografies i material audiovisual.
4.- Registre i organització de la informació Formes de registre i sistematització.
5.-El procés d'anàlisi Introducció a l’ús del software lliure Weft-QDA i Atlas-TI d’anàlisi de dades.
6.- L'escriptura Les relacions cas-context.
Disseny d'un projecte de recerca en metodologia qualitativa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Videoconferència
6 0 6
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
20 30 50
Fòrums de debat
20 20 40
Activitats d’auto seguiment
1 2 3
Avantprojecte
10 27 37
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de validació
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Videoconferència videoconferència de seguiment i prova de validació
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades
Fòrums de debat Fòrum de debat sobre les aportacions del mètode etnogràfic a la recerca en salut i cuidatges
Activitats d’auto seguiment Realització de prova-test d'auto seguiment
Avantprojecte Iniciació en el procés investigador i redacció d'un projecte d'investigació amb metodologia qualitativa
Atenció personalitzada Es dóna suport, guia i assessorament a l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Es proporciona suport, guia i assessorament a l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Activitats de reflexió en base a les lectures proposades 25%
Fòrums de debat Discussió sobre les aportacions del mètode etnogràfic a la recerca en salut i cuidatges 5%
Activitats d’auto seguiment Realització de proves test d'autoseguiment 5%
Avantprojecte Iniciació en el procés investigador i redacció d'un projecte de recerca amb metodologia qualitativa 60%
Altres

Participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Romaní, O (ed.), Etnografía, metodologías cualitativas e investigación en salud: un debate abierto, 2013, Publicacions URV
Lleixà, M i Montesó, P (coord.), Investigació en infermeria: teoria i pràctica, 2015, Publicacions URV
Hammersley, M. i Atkinson, P, Etnografía. Métodos de investigación., 1994, Paidós
Taylor, S. i Bogdan, R,, Introducción a los métodos cualitativos de investigación, 1992, Paidós
Guasch, Óscar, Observación participante, 1997, CIS: Cuadernos metodológicos
García Jorba, Juan M., Diarios de campo, 2000, CIS: Cuadernos metodológicos
Pujadas, J.J, Método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales, 1992, CIS: Cuadernos metodológicos
Festinger, L i Katz, D., Los métodos de investigación en ciencias sociales, 1989, Paidós
O'Reilly, Karen, Ethnographic methods, 2004, Routledge
Stake, Robert, Qualitative Research, 2010, The Guilford Press
Romaní, O., Casadó, L, Jóvenes, desigualdades y salud: vulnerabilidad y políticas públicas, 2013, Publicacions URV
Silverman, David, Interpreting qualitative data, 2015, Sage
Hennink, Monique; Hutter, Inge; Bailey, Ajay, Qualitative research methods, 2020, Sage
Creswell, John; Poth, Cheryl, Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches, 2017, Sage
Miles, Matthew; Huberman, Michael; Saldaña, Johnny, Qualitative data analysis. A methods sourcebook., 2014, Sage
Holloway, I.; Galvin, Kathleen, Qualitative research in nursing and healthcare, 2016, Wiley-Blackwell

Complementària Morse, J.i Niehaus, L. , Mixed Method Design. Principles and procedures, Left Coast Press, 2009
Morse, Janice M., Qualitative health research, Left Coast Press, 2012

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent