Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC4 |
Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació |
|
AC5 |
Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC8 |
Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC14 |
Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
Analitzar la construcció del pensament infermer des de els paradigmes i la seva repercussió en el cuidatge |
AC1 AC13
|
BC1 BC4 BC5
|
CC3 CC4
|
2.- Interioritzar els diferents enfocs de les teories i models d’ investigació en infermeria i la seva relació amb la pràctica |
AC1 AC5 AC13
|
BC1 BC3 BC4
|
CC3 CC4
|
3.-Analitzar histories de vida d'un fenomen, presentant dades i constants que fonamenten les intervencions de salut sobre realitats complexes i tangibles de la població |
AC1 AC2 AC4 AC13 AC14
|
BC1 BC3 BC4
|
CC3 CC4
|
4.- Aplicar en els diferents marcs teòrics el pensament lògic i creatiu dins el context d’ investigació de fenòmens infermers |
AC2 AC4 AC5 AC14
|
BC1 BC3 BC4 BC5
|
CC4 CC5
|
5.- Desenvolupar una posició filosòfica per crear postulats en les teories, la investigació i la practica per la formació d’infermers crítics i creatius |
AC1 AC4 AC13
|
BC1 BC3
|
CC3 CC4
|
6- Publicar la anàlisis de situacions de cuidatges complexes, des de un marc teòric d’investigació en infermeria ,donant resposta als fenòmens de salut de la població. |
AC4 AC7 AC8
|
BC3 BC6
|
CC5
|
7-Aplicar els principis deontològics i legals de la professió |
AC3
|
|
CC5
|
Tema |
Subtema |
Mòdul I.- Corrents de Pensament |
Corrents de pensament infermeria.
Anàlisis de la construcció del concepte cuidar.
Florence Nigthingale: Infermeria Moderna
Kari Martiensen: Filosofìa de l'Existencia
Kristen Swason: Teoria dels Cuidatges |
Mòdul II.- Paradigmes: Categoritzacio-Integració |
Marc Conceptuals de les teories:
T. Adaptació de Callista Roy
T. Incertessa de Merle Mishe
T. Sistemes de Betty Neuman
T. Transicions de Aprha Meleis
T. del Confort de Kolcaba |
Mòdul III.- Paradigma de Transformació Socio-Crític |
Estudi teories de l'Escola del Caring: De Jean Watson:
Análisis d els factors de cuidatges.
Estudi del marc filosófic: Infemeria Post-Moderna i Futura |
Mòdul IV.- Metodologia qualitativa: Fenomenologia |
Naturalessa de l'experiència vivida.
Orientació envers al fenomeno
Investigar l' experiencia tal com la vivim
L' Entrevista fenomenologica |
Mòdul V.- Estudi i Aplicación de la Teoria d' Esser Humà Devenint de Rosse Mary Rizzo Parce |
Estudi i aplicació a partir d'una entrevista fenomenologica els principis, conceptes , paradoxes de la teoria del Esser Humà Devinint de Rosse Mary Rizzo Parce
Treball final |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
12 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
15 |
24 |
Seminaris |
|
15 |
14 |
29 |
Treballs |
|
6 |
15 |
21 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
14 |
12 |
26 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
8 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Acollida i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts, motivant la participació d'alumnat.
Paradigmes en infermería: Escoles i Corrents de pensament.
Teoria d'Esser Humà Devenint: Rosse Mary Rizzo Parce
Investigació fenomenologica: Estudi de les esencies
Entrevista fenomenologica |
Presentacions / exposicions |
Aplicació a situacions de cuidatges del marc conceptual de les teories:
T. Adaptació: Callista Roy
T. Incertessa: M. Mishel
T. de Sistemes: B. Neuman
T. Transicions : A. Meleis
T. Confort: Kolcaba
Estudi del marc filosòfic d'infermeria Post-Moderna i Futura de Jean Watson |
Seminaris |
Anàlisis de la construcció del concepte cuidar:
Florence Nigthingale: Infermeria Moderna
Karl Martinsen: Filosofìa de l'existencia
Kristen Swanson: Teoria dels cuidatges
Estudi de les teories de L'Escola del Caring:
Anàlisis dels factors de Cuidatge de Jean Watson. Pel.lìcula |
Treballs |
Aplicació a partir d'una entrevista fenomenologica el marc conceptual de la Teoria de Rosse Mary Parce: l' Esser Humà Devenint. Principis, conceptes i paradoxes.
Elaboració d'un treball final |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Estudi i análisis de casos práctic aplicant les teories i models d'infermers en aula |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Explicació estructura treball
Explicació narrativa fenomenològica
Aplicació dels principis, conceptes i paradoxes de la teoria d’Esser Humà en De venint de Rosse Mary Rizzo Parce, en el estudi del fenomen sentir-se be - sentir-se malament
Seguiment del treball |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Presentació en PP. de les teories:
T. Transició
T. Adaptació
T. Incertessa |
30% |
Seminaris |
Analisis dels factors de cuidatges de Jean Watson a través d'una pel.licula
Estudi dels conceptes d'infermeria post-moderna i futura i presentació en PP.
|
20% |
Treballs |
Interioritzacio dels principis, conceptes i paradoxes de la teoria d'Esser Humá De vinint
Elaboració de la narrativa: fenomen sentir.se-sentirse malament
Aplicació i anàlisis del marc conceptual de Rosse Mary Rizzo Parce a la narrativa
Innovació en la planificació dels cuidatges
Capacitat de síntesis del Treball en presentació PP.
Pensament critic en el análisis del treball
Creativitat en el treball escrit i PP
Expressió oral i escrita |
30% |
Proves de desenvolupament |
Evalució dels continguts de les teories:
T Incertessa
T. de Sistemes
T. Confort
T. Transisicions
A través de l'aplicació de les teories en situcions de cuidatges |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada. Les notes de la primera convocatòria d'avaluació sortirà en la plataforma moodle. Segona convocatòria per recuperar les part no presentades o no superades. Per aprovar l'assignatura és necessari tenir cadascuna de les activitats i proves superades
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Bàsica |
|
- Acebedo, S.; Rodero, V.;
Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.;
Vives, C.; Ricomá, R.;Pràctiques Clíniques.
Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de
Ciències de la Salut. Tarragona: Publicacions URV. 2010
- Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
- Boykin, A; Schoenhofer, S.; Nursing
as Caring. A Model for Transforming Practice. Mississauga, Canada :
by Jones an Bartlett Publishers,
Inc. and National League for Nursing : 2001
- Collière, M.F. Promovoir la vie. Paris : InterEditions : 1999
- Kérouac, S. et.tal. El
pensamiento enfermero. Barcelona: Masson, S.A. 1996
- Marriner A. Modelos y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2010
- McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
- Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
- McCloskey J; Bulechek Moorhead M;
Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones.
Interrelaciones NANDA, NOC, NIC: 2004
- NANDA Internacional:Diaagnósticos enfermeros,definiciones y clasificación 2009-2011.Elsivier :2009
- Rizzo-Parce, R. L'humain en devenir. Bruxelles: de Boeck& Lacier, S.A.: 2003
- Torralba, F. Antrolopologia
del cuidar. Madrid: Institut Borja de Bioética. Fundación
MAPFREMedicina: 2005
- Van Manen.M. Investigación educativa y experiencia vivida: Barcelona: IDEA BOOK: 2003
- Watson, J. The Philosophy and Science
of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008
- Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
- Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002
- Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002
Altres recursos: |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR: TRANSICIÓ FAMÍLIA I SALUT/18615110 | INVESTIGACIÓ EN CULTURA I CUIDATGE/18615107 | TREBALL FI DE MÀSTER/18615301 | ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205 | INVESTIGACIÓ QUALITATIVA/18615102 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT/18615104 | BIOÈTICA I INVESTIGACIÓ EN CIÈNCIES DELS CUIDATGES/18615108 | ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205 |
|
|
Altres comentaris |
És obligatòria l'assitència a classe en la presentació dels treballs
Actitut participativa i d'análisis en classe
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|