DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) TEORIES I MODELS D'INFERMERIA Codi 18615103
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
VIVES RELATS, CARMEN
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria es fonamenta en la presa de decisions orientades a la recerca de la salut i qualitat de vida de les persones/família, grup i comunitat, tot això comporta la compressió i apropiació dels processos que estan en joc en la construcció del coneixement a través de les principals corrents de pensament/ escoles, conceptes, filosofies, i mètodes, així com les lògiques que sustenten l’ acció del cuidatges d’infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar la construcció del pensament infermer des de els paradigmes i la seva repercussió en el cuidatge AC1
AC13
BC1
BC4
BC5
CC3
CC4
2.- Interioritzar els diferents enfocs de les teories i models d’ investigació en infermeria i la seva relació amb la pràctica AC1
AC5
AC13
BC1
BC3
BC4
CC3
CC4
3.-Analitzar histories de vida d'un fenomen, presentant dades i constants que fonamenten les intervencions de salut sobre realitats complexes i tangibles de la població AC1
AC2
AC4
AC13
AC14
BC1
BC3
BC4
CC3
CC4
4.- Aplicar en els diferents marcs teòrics el pensament lògic i creatiu dins el context d’ investigació de fenòmens infermers AC2
AC4
AC5
AC14
BC1
BC3
BC4
BC5
CC4
CC5
5.- Desenvolupar una posició filosòfica per crear postulats en les teories, la investigació i la practica per la formació d’infermers crítics i creatius AC1
AC4
AC13
BC1
BC3
CC3
CC4
6- Publicar la anàlisis de situacions de cuidatges complexes, des de un marc teòric d’investigació en infermeria ,donant resposta als fenòmens de salut de la població. AC4
AC7
AC8
BC3
BC6
CC5
7-Aplicar els principis deontològics i legals de la professió AC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
Unitat I.- Filosofies d'Infermeria Tema 1.1- Un nou paradigme d'Infermeria
Tema 1.2.- Modèl transpersonal cuidar-curar
Tema 2.-Teoria de l'atenció Burocràtica
Unitat II.- Models Conceptuals Tema 1.- Modèl d'adaptació de Callista Roy
Unitat III.- Teories Intermitges Tema 1.- Modèl de les transicions de Afa Meleis
Tema 2.- Teoria del confort de Kolcaba
Unitat IV.- Teories Infermeres Tema 1.- Qualitat de vida i precència
Tema 2.- Conceptes de la Teoría del esser humà en devenir

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Webconferència
4 8 12
Presentacions / exposicions
15 0 15
Treballs
12 25 37
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
30 40 70
 
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves de desenvolupament
0 2 2
Proves de validació
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Acollida i presentació de l'assignatura
Webconferència Exposició dels continguts, motivant la participació d'alumnat.
Paradigmes en infermería: Escoles i Corrents de pensament.
Teoria d'Esser Humà Devenint
Filosofia i Ciencia dels Cuidatges.
Investigació fenomenologica: Estudi de les esencies
Entrevista fenomenologica
Presentacions / exposicions Presentació dels marcs conceptual d'infermeria aplicats a situacions de cuidatges de la pràctica:
-Estudi del capítols del Llibre "Enfermeria posmoderna y futura". J.Watson
-Narrativa d'un moment caring
-Reflexions envers l'aplicació d'el model de cures Atenció Burocràtica de Anne Ray a la pràctica.
-Anàlisi d'un cas clínic aplicant la teoria de l'adaptació de Callista Roy.
-Anàlisi d'una narrativa mitjançat el digrama de la teoria de les transicions de Afa Meleis.
-Disseny d'activitats que millorarien el confort en les cures infermeres amb la teoria de Kolcaba.
-Anàlisi de actituds de presència
-Aplicació del conceptes de la teoria del esser humà en devenir de Parse.

Treballs Treball Final: Realització d'una entrevista fenomenologica. Anàlisis del fenomen d'estudi a partir d'un marc conceptual d'infermeria.





Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudi i análisis de casos pràctic aplicant les teories i models d'infermers en aula
Atenció personalitzada Tutories de seguiment del treball final

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Explicació estructura treball Explicació narrativa fenomenològica Tutories de seguiment del treball final: Entrevista fenomenològica, anàlisi i aplicació de la teoria d'estudi

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball Final: Realització d'una entrevista fenomenologica. Análisis del fenomeno d'estudi a partir d'¡un marc conceptual d'infemeria.
Capacitat de síntesis del treball en presentació PP.
Pensament critic en el análisi del treball
Creativitat en el treball escrit i PP
Expressió oral i escrita
50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudi de cas en base a una pel·lícula aplicant els conceptes i la teoria de Parse.
Anàlisi d'actituds de presència
30
Proves de desenvolupament Les proves orals es valoran en la presentació de les teories d'estudi i en la exposició i defensa del treball final
15
Proves de validació Resolució de preguntes relacionades amb la matèria estudiada 5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació es continuada. Les notes de la primera convocatòria d'avaluació sortirà en la plataforma moodle.
Segona convocatòria per recuperar les part no presentades o no superades.
Per aprovar l'assignatura és necessari tenir cadascuna de les activitats i proves presentades























Fonts d'informació

Bàsica
  • Acebedo, S.; Rodero, V.; Aguarón, MJ.;  Jiménez, M.; Tió, C.; Vives, C.; Ricomá, R.;Pràctiques Clíniques. Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona: Publicacions URV. 2010
  • Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
  • Boykin, A; Schoenhofer, S.; Nursing as Caring. A Model for Transforming Practice. Mississauga, Canada : by Jones an Bartlett  Publishers, Inc. and National League for Nursing : 2001
  • Collière, M.F. Promovoir la vie. Paris : InterEditions : 1999
  • Kérouac, S. et.tal. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson, S.A. 1996
  • Marriner A. Modelos  y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2010
  • McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
  • Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
  • McCloskey J; Bulechek Moorhead M; Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones. Interrelaciones NANDA, NOC, NIC: 2004
  • NANDA Internacional:Diaagnósticos enfermeros,definiciones y clasificación 2009-2011.Elsivier :2009
  • Rizzo-Parce, R. L'humain en devenir. Bruxelles: de Boeck& Lacier, S.A.: 2003
  • Torralba, F. Antrolopologia del cuidar. Madrid: Institut Borja de Bioética. Fundación MAPFREMedicina: 2005
  • Van Manen.M. Investigación educativa y experiencia vivida: Barcelona: IDEA BOOK: 2003
  • Watson, J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008
  • Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002
  • Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Altres recursos: Visualitació de 2  pel.licules

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent