DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TEORIES I MODELS D'INFERMERIA Codi 18615103
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
georgina.casanova@urv.cat
raquel.tejada@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
TEJADA MUSTÉ, RAQUEL
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria es fonamenta en la presa de decisions orientades a la recerca de la salut i qualitat de vida de les persones/família, grup i comunitat, tot això comporta la compressió i apropiació dels processos que estan en joc en la construcció del coneixement a través de les principals corrents de pensament/ escoles, conceptes, filosofies, i mètodes, així com les lògiques que sustenten l’ acció del cuidatges d’infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC7 CT7.Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.-Analitzar la construcció del pensament infermer des de els paradigmes i la seva repercussió en el cuidatge AC1
AC13
2.- Interioritzar els diferents enfocs de les teories i models d’ investigació en infermeria i la seva relació amb la pràctica AC1
AC5
AC13
3.-Analitzar histories de vida d'un fenomen, presentant dades i constants que fonamenten les intervencions de salut sobre realitats complexes i tangibles de la població AC1
AC2
AC4
AC13
AC14
4.- Aplicar en els diferents marcs teòrics el pensament lògic i creatiu dins el context d’ investigació de fenòmens infermers AC2
AC4
AC5
AC14
5.- Desenvolupar una posició filosòfica per crear postulats en les teories, la investigació i la practica per la formació d’infermers crítics i creatius AC1
AC4
AC13
6- Publicar la anàlisis de situacions de cuidatges complexes, des de un marc teòric d’investigació en infermeria ,donant resposta als fenòmens de salut de la població. AC4
AC7
AC8
7-Aplicar els principis deontològics i legals de la professió AC3
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital) RA2. Cercar i obtenir informació de maneraautònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar) RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar) RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear) RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) BC2
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia) RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu) RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) BC5
RA1. Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional. (Igualtat) RA2. Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient) RA3. Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)RA4. Aplicar elsconceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica) BC7

Continguts
Tema Subtema
Unitat I.- Introducció a les Teories Infermeres: De la teoria a la pràctica
Unitat II.- Filosofies d'Infermeria
Unitat III.- Grans Teories d'Infermeria
Unitat IV.- Teories Intermèdies o de Rang Mitja d'Infermeria
Unitat V. Teories pràctiques o microteories d'Infermeria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Webconferència
12 20 32
Seminaris
26 10 36
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 10 20
Treballs
10 30 40
Fòrums de debat
5 2 7
 
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves de validació
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació
Webconferència Exposició dels continguts, motivant la participació d'alumnat.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació real en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs
Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.


Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Atenció personalitzada Tutories de seguiment

Atenció personalitzada
 
Treballs
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Seminaris
Descripció

Assessorament personalitzat, si l'alumnat ho necessita per facilitar l'aprenentatge


Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Realització d'una infografia 15%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi crític d'articles científics 20%
Treballs Narrativa d'un fenòmen de cuidatges aplicant una de les teories a estudi
45%
Fòrums de debat Participació al fòrums 15%
Altres

Activitats d'autoseguiment

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada. Les notes es Fran públiques a la plataforma moodle. Les activitats que es lliurin fos dels terminis establerts només podran optar a una nota màxima d'aprovat(5). Per aprovar l'assignatura és necessari tenir cadascuna de les activitats i proves superades.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Acebedo, S.; Rodero, V.; Aguarón, MJ.;  Jiménez, M.; Tió, C.; Vives, C.; Ricomá, R.;Pràctiques Clíniques. Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona: Publicacions URV. 2010
  • Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
  • Boykin, A; Schoenhofer, S.; Nursing as Caring. A Model for Transforming Practice. Mississauga, Canada : by Jones an Bartlett  Publishers, Inc. and National League for Nursing : 2001
  • Collière, M.F. Promovoir la vie. Paris : InterEditions : 1999
  • Kérouac, S. et.tal. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson, S.A. 1996
  • Marriner A. Modelos  y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2010
  • McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
  • Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
  • McCloskey J; Bulechek Moorhead M; Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones. Interrelaciones NANDA, NOC, NIC: 2004
  • NANDA Internacional:Diagnósticos enfermeros,definiciones y clasificación 2009-2011.Elsivier :2009
  • Rizzo-Parce, R. L'humain en devenir. Bruxelles: de Boeck& Lacier, S.A.: 2003
  • Torralba, F. Antrolopologia del cuidar. Madrid: Institut Borja de Bioética. Fundación MAPFREMedicina: 2005
  • Van Manen.M. Investigación educativa y experiencia vivida: Barcelona: IDEA BOOK: 2003
  • Watson, J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008
  • Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002
  • Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002


Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INVESTIGACIÓ QUALITATIVA/18615102v
INVESTIGACIÓ EN CULTURA I CUIDATGE/18615107v
INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR: TRANSICIÓ FAMÍLIA I SALUT/18615110v
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205v
TREBALL FI DE MÀSTER/18615301v

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT/18615104v
BIOÈTICA I INVESTIGACIÓ EN CIÈNCIES DELS CUIDATGES/18615108v
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205v

 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent