Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC4 |
Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació |
|
AC5 |
Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC8 |
Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC14 |
Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC5 |
CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
|
BC7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
1.-Analitzar la construcció del pensament infermer des de els paradigmes i la seva repercussió en el cuidatge |
AC1 AC13
|
|
|
2.- Interioritzar els diferents enfocs de les teories i models d’ investigació en infermeria i la seva relació amb la pràctica |
AC1 AC5 AC13
|
|
|
3.-Analitzar histories de vida d'un fenomen, presentant dades i constants que fonamenten les intervencions de salut sobre realitats complexes i tangibles de la població |
AC1 AC2 AC4 AC13 AC14
|
|
|
4.- Aplicar en els diferents marcs teòrics el pensament lògic i creatiu dins el context d’ investigació de fenòmens infermers |
AC2 AC4 AC5 AC14
|
|
|
5.- Desenvolupar una posició filosòfica per crear postulats en les teories, la investigació i la practica per la formació d’infermers crítics i creatius |
AC1 AC4 AC13
|
|
|
6- Publicar la anàlisis de situacions de cuidatges complexes, des de un marc teòric d’investigació en infermeria ,donant resposta als fenòmens de salut de la població. |
AC4 AC7 AC8
|
|
|
7-Aplicar els principis deontològics i legals de la professió |
AC3
|
|
|
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) |
AC7
|
BC2
|
|
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) |
|
BC5
|
|
RA1. Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional. (Igualtat)
RA2. Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
RA3. Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Aplicar elsconceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica) |
|
BC7
|
|
Tema |
Subtema |
Unitat I.- Introducció a les Teories Infermeres: De la teoria a la pràctica |
|
Unitat II.- Filosofies d'Infermeria |
|
Unitat III.- Grans Teories d'Infermeria |
|
Unitat IV.- Teories Intermèdies o de Rang Mitjà d'Infermeria |
|
Unitat V. Teories pràctiques o microteories d'Infermeria |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Videoconferència |
|
12 |
20 |
32 |
Seminaris |
|
26 |
10 |
36 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
10 |
30 |
40 |
Fòrums de debat |
|
5 |
3 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves de validació |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com també l'avaluació. |
Videoconferència |
Exposició dels continguts, motivant la participació d'alumnat. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació real en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Treballs |
Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
|
Fòrums de debat |
Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual. |
Atenció personalitzada |
Tutories de seguiment. |
|
Treballs |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Seminaris |
|
Descripció |
Assessorament personalitzat, si l'alumnat ho necessita per facilitar l'aprenentatge. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Realització d'una infografia |
15% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Anàlisi crític d'articles científics |
20% |
Treballs |
Narrativa d'un fenòmen de cuidatges aplicant una de les teories a estudi
|
45% |
Fòrums de debat |
Participació al fòrums |
15% |
Altres |
Activitats d'autoseguiment |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació és continuada. Les notes es faran públiques a la plataforma moodle. Per aprovar l'assignatura és necessari tenir cadascuna de les activitats i proves superades. |
Bàsica |
|
- Acebedo S, Rodero V, Aguarón MJ, Jiménez M, Tió C, Vives C, Ricomá R. Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona: Publicaciones URV. 2010
- Benner P. Fenomenología Interpretativa. Londres: salvia; 1994
- Boykin A, Schoenhofer S, La enfermería como cuidado. Un modelo para la práctica transformadora. Mississauga, Canadá: Jones an Bartlett Publishers, Inc. y Liga Nacional de Enfermería; 2001
- Collière MF Promovoir la vie. París: InterEditions; 1999
- Kérouac S, Pepin J, Ducharme F, Duquette A, Major F. El pensamiento enfermo. Barcelona: Elsevier Masson SA; 2007
- Alligoog RM, Marriner A. Modelos y Teorías en enfermería. Barcelona: Elsevier Mosby; 2018
- Hernández Garre JM, De Maya Sánchez B, Díaz Cuenca AM, Giménez Fernández M. Fundamentos teóricos de enfermrtís y teories y modelos. 3ª ed. Murcia: DM; 2015
- Butcher Howard K, Bulechek Gloria M, Dochterman Joanne M, Wagner Cheryl M, editores. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). 7ª ed. Madrid: Elsevier;2019.
- Moorhead S, Swanson E, Johnson M, Maas ML, editores. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC). 6ª ed. Madrid: Elsevier; 2019.
- Heather HT, NANDA International, Kamitsuru S. Diagnósticos enfermos. Definiciones y clasificación. 2021-2023. 12ª ed. Madrid: Elsevier;2021.
- Johnson M, Bulechek G, Butoher H, Dochterman JM, Maas M, Moorhead S, Swanson E. Interrrelaciones NANDA, NOC Y NIC. Disgnósticos Enfermeros, Resultados e Intervenciones. 2ª ed. Elsevier Mosby: Madrid; 2012.
- Johnson M, Bulechek G, Butoher H, Dochterman JM, Maas M, Moorhead S, Swanson E. Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento critico y la calidad de los cuidados. Elsevier Mosby: Barcelona; 2012. (https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/nursing/content/toc/3-s2.0-C20120001299)
- Rizzo-Parce R. L'humain en devenir. Bruselas: de Boeck & Lacier SA; 2003
- Torralba F. Antrologologia del cuidado. Madrid: Instituto Borja de Bioética. Fundación MAPFREMedicina; 2005
- Van Manen M. Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: IDEA EDUCACIÓN; 2003
- Watson J. La filosofía y la ciencia del cuidado. Universidad de Colorado. denver; 2008
- Watson J. Le cariñoso. Philosophie et science des soins infirmiers. París: Seli Arslan; 1998
- Watson J. Enfermería posmoderna. Loures: Lusociéncia; 2002
- Watson J. Evaluación y medición. Cuidar en Enfermería y Ciencias de la Salud. Nueva York; 2002
- Hills M, Watson J, Cara C. Creación de un currículo de ciencias del cuidado: una pedagogía relacional emancipatoria para la enfermería. Nueva York: Springer Publishing; 2021
- Benner P, Tanner C, Chesla C. Experiencia en la práctica de enfermería: cuidado, juicio clínico y ética. Nueva York: Springer Publishing; 2009
- Vielva Asejo J. Ética profesional de la enfermería. Bilbao: Desclée de Brouwer; 2007
- McFarland MR, Wehbe-Alamah HB, Leininger MM. ¿La enfermería transcultural de Leininger?: conceptos, teorías, investigación y práctica. Cuarta edición. Nueva York: McGraw-Hill; 2018
- Hernández Garré JM. ¿Fundamentos teóricos de enfermería?: teorías y modelos. Murcia: DM; 2010
- Federico L. Modelos y Teorías en la ciencia del cuidado. Aclaraciones epistemológicas. Cultura de los cuidados. 2020;(56)
Dades i llibres electronics |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INVESTIGACIÓ QUALITATIVA/18615102v | INVESTIGACIÓ EN CULTURA I CUIDATGE/18615107v | INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR: TRANSICIÓ FAMÍLIA I SALUT/18615110v | ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205v | TREBALL FI DE MÀSTER/18615301v |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT/18615104v | BIOÈTICA I INVESTIGACIÓ EN CIÈNCIES DELS CUIDATGES/18615108v | ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205v |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|