Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC4 |
Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC12 |
Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC15 |
Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Objectius |
Competències |
Adquirir una perspectiva crítica dels processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals
Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica |
AC1 AC4 AC13
|
BC3
|
|
Explorar i prendre consciència de la manera com des infermeria s’està responent a les demandes de salut de pacients i famílies en situacions i escenaris crítics i repensar maneres de millorar la pràctica |
AC1 AC2 AC3 AC12
|
BC2
|
|
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut a pacients i famílies en escenaris i situacions de cronicitat i repensar maneres de millorar la pràctica. |
AC1 AC2 AC3 AC12
|
BC2
|
|
Utilitzar el relat com mètode d'investigació de la pràctica i millorar els processos de socialització del coneixement i perspectives pràctiques |
AC4 AC7 AC15
|
BC6
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Mòdul1
Revisió i anàlisi del judici clínic infermer i la seva resposta a les demandes de salut. |
Factors que influeixen en el desenvolupament del raonament i judici clínic. Problemes actuals i soluciones.Reflexiones des de la teoria de la pràctica de Bourdieu i des del model de competència clínica de Benner. Models de judici clínic, eficàcia i relació amb la pràctica clínica. -El judici clínic i ètic dels experts en resposta a les demandes de salut del pacient i família. La construcció social del coneixement, com a eina per desenvolupar el saber pràctic |
Mòdul 2
La cura com a resposta de salut en situacions particulars de la pràctica.
La socialització del coneixement |
- La vivència de l'estar greument malalt, els components de la cura que activen la salut i recuperació o la mort digna en pacients crítics. L'atenció a la família com a món del pacient
- La vivència de la cronicitat, els components de la cura que activen la salut, especialment les demandes relacionades amb el dolor, el benestar, la satifacció de viure, la dependència, discapacitat i afrontament de la mort. La família com a cuidadora i món del pacient.
-Comunicació de perspectives múltiples clínica, ètica i perspectiva pràctica des del relat |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Metodologies integrades |
|
43 |
43 |
86 |
Presentacions / exposicions |
|
18 |
18 |
36 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
3 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls |
Metodologies integrades |
Sesiones interactivas con ejercicios individuales y trabajo colaborativo:
-Pràctiques reflexives i debats per fomentar la presa de consciència de la resposta infermera a les demandes de salut de persones i famílies en diferents escenaris de la pràctica.
- Revisió i anàlisis crític dels models de raonament i judici clínic
- Estudi d'històries i vivències per explorar els dominis de la pràctica en l 'atenció a pacients i famílies des d'una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic |
Presentacions / exposicions |
Al llarg del curs es presentaran en el sí de la assignatura els treballs, individuals i/o col.lectius |
Fòrums de discussió |
Al llarg del curs s'establiran una serie de debats sobre els temes que es vagin treballant |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats reflexivas i critiques
Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats
Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació |
|
|
Descripció |
Pes |
Metodologies integrades |
L'alumne realitzarà tres activitats que consten de: exercicis de reflexió personal, revisió de conceptes de teoria de la pràctica en experiències personals; Interpretació i comprensió d'històries de la pràctica; estudi d'un tema segons l'escenari estudiat de la pràctica |
Per aprovar l'assignatura han d'estar aprovades les diferents activitats |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació mitjançant portafoli al moodle que contindrà les evidències descrites. Es recuperaran les activitats no presentades o no superades. |
Bàsica |
Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C. , Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics , New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing , 1996
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D. , Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach , Saunders, In Press - To be published December , Philadelphia:1998
Bourdieu, P , El sentido práctico , Taurus, 1991
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional , Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Medina JL , La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón , Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica , Index de enfermeria Índex Enferm 16(56): 40-44. , 2007
Acebedo, S; Jimenez; María Fca.; Rodero, V Y Vives, C., Re-Pensando las complejidades del rol profesional desde la teoría de Bourdieu. , Index Enferm [online]. 2011, vol.20, n.1-2, pp. 86-90., 2011
Medina, J.L.; Esteban MPS., La complejidad del cuidado y el cuidado de la complejidad: un tránsito pedagógico de los reduccionismos fragmentantes a las lógicas no linéales de la complejidad., Texto & contexto enferm;15(2):312-319, 2006
|
La
bibliografia específica podeu trobar-la a les guies didàctiques de cada tema |
Complementària |
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996
Marquez, S. y Meneu, R, La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
Benner, P, The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19 , 2000
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205 | TEORIES I MODELS D'INFERMERIA/18615103 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a les sessions presencials |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|