DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT Codi 18615104
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'exploren les demandes de salut en els diferents escenaris de la pràctica. I des d'una perspectiva del cuidatge s'aborden i s'analitzen el què i el com de les respostes professionals a aquestes demandes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir una perspectiva crítica dels processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica AC1
AC4
AC13
BC3
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut de pacients i famílies en situacions i escenaris crítics i repensar maneres de millorar la pràctica AC1
AC2
AC3
AC12
BC2
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut a pacients i famílies en escenaris i situacions de cronicitat i repensar maneres de millorar la pràctica. AC1
AC2
AC3
AC12
BC2
Utilitzar el relat com mètode d'investigació de la pràctica i millorar els processos de socialització del coneixement i perspectives pràctiques AC4
AC7
AC15
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
Módul1
REVISIÓ I ANÀLISI DE LA PRÀCTICA
Tema 1.1:
Problemes actuals i fonts de solucions en el desenvolupament de la pràctica
Tema 1.2:
Desenvolupament de competència clínica
Tema 1.3:
D'identitats i pràctiques com influeix la filosofia?
Módul 2
RE-PENSANT EL JUDICI CLÍNIC I SABERS PRÀCTICS
Tema 2.1: Capital, coneixement i cuidatge
Tema 2.2: Models de raonament pràctic
Tema 2.3: Coneixement pràctic i narrativa
Módul 3
EXPLORANT VIVÈNCIES, ESTRÈS I AFRONTAMENT
Tema 3.1:
La vivència de situacions d'estrès
Tema 3.2:
Necessitats i demandes de pacients i famílies
Módul 4
ATENCIÓ CENTRADA EN EL PACIENT I FAMÍLIA. ESTUDI DE LES RESPOSTES DELS PROFESSIONALS
Tema 4.1
El cuidatge centrat en la persona / família.
Tema 4.2
Components i dominis de la pràctica infermera

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Metodologies integrades
48 68 116
Fòrums de debat
3 1.5 4.5
 
Atenció personalitzada
3 1.5 4.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls
Metodologies integrades Sesiones interactivas con ejercicios individuales y trabajo colaborativo:
-Pràctiques reflexives i debats per fomentar la presa de consciència de la resposta infermera a les demandes de salut de persones i famílies en diferents escenaris de la pràctica.
- Revisió i anàlisis crític dels models de raonament i judici clínic
- Estudi d'històries i vivències per explorar els dominis de la pràctica en l 'atenció a pacients i famílies des d'una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic
- Debatre a l'aula un tema que genera controvèrsia en la pràctica clínica
Fòrums de debat Al llarg del curs s'establiran una serie de debats sobre els temes que es vagin treballant
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories individuals o de grup per orientar o resoldre dubtes sobre les activitats proposades

Atenció personalitzada
 
Metodologies integrades
Descripció
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats reflexivas i critiques Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades s'avaluaran tres activitats :
1.- Activitat:Exercicis de reflexió : Els propis marcs de referència a examen
Estudi de la competència i judici clínic
2.- Activitat exercicis de reflexió personal, Sobre la vivència de l'emmalaltir i l'afrontament
3.-Treball col·laboratiu: Estudi de les respostes professionals en situacions particulars de la pràctica. Presentació oral de 10´
Activitat 1: 30%
Activitat 2: 25%
Activitat 3: 40%
Altres

Participació i realització de les activitats d'aula Participació en el debat sobre el tema consensuat a l'aula Participació en els fòrums de moodle reflexió crítica i l'argumentació des de les teories i evidències propostes.

Assistència obligatòria: És necessària l'assistència a un 80% de les sessions per aprovar l'assignatura.

5 %.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació mitjançant portafoli al moodle que contindrà les evidències descrites.

Es recuperaran les activitats no presentades o no superades.


Fonts d'informació

Bàsica Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C. , Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics , New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing , 1996
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D. , Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach , Saunders, In Press - To be published December , Philadelphia:1998
Bourdieu, P , El sentido práctico , Taurus, 1991
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional , Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Medina JL , La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón , Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica , Index de enfermeria Índex Enferm 16(56): 40-44. , 2007
Acebedo, S; Jimenez; María Fca.; Rodero, V Y Vives, C., Re-Pensando las complejidades del rol profesional desde la teoría de Bourdieu. , Index Enferm [online]. 2011, vol.20, n.1-2, pp. 86-90., 2011
Medina, J.L.; Esteban MPS., La complejidad del cuidado y el cuidado de la complejidad: un tránsito pedagógico de los reduccionismos fragmentantes a las lógicas no linéales de la complejidad., Texto & contexto enferm;15(2):312-319, 2006
- Acebedo-Urdiales, MS; Medina-Noya JL, Ferré-Grau C, Practical knowledge of experienced nurses in critical care: a qualitative study of their narratives, BMC Medical Education , 14:173, 2014
Maria Sagrario Acebedo-Urdiales, Maria Jiménez-Herrera, Carme Ferré-Grau, Isabel Font-Jiménez, Alba , The emotion: A crucial component in the care of critically ill patients, Nurs Ethics 0969733016643863, first published on April 24, , 2016
La bibliografia específica podeu trobar-la a les guies didàctiques de cada tema
Complementària Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996
Marquez, S. y Meneu, R, La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
Benner, P, The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19 , 2000

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205
TEORIES I MODELS D'INFERMERIA/18615103
 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a les sessions presencials
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent