Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC4 |
Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC12 |
Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC15 |
Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
|
BC5 |
CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
|
BC6 |
CT6.Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Adquirir una perspectiva crítica dels processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals
Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica |
AC1 AC4 AC13
|
|
|
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut de pacients i famílies en diferents situacions i escenaris i repensar maneres de millorar la pràctica |
AC1 AC2 AC3 AC12
|
|
|
Utilitzar el relat com mètode d'investigació de la pràctica i millorar els processos de socialització del coneixement i perspectives pràctiques |
AC4 AC7 AC15
|
|
|
RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
RA2.Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts iper identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
RA3.Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
|
|
BC3
|
|
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
|
|
BC5
|
|
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement)
RA2. Desenvolupar l’actitud professional. (Actitud professional)
RA3. Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn)
|
|
BC6
|
|
Tema |
Subtema |
Tema introductori
Problemes i demandes de salut. Exploració i visió infermera |
Es tracta d'explorar les preguntes
Quines són les demandes de salut de pacients i famílies podem conèixer les seves necessitats des de la demanda? pot la "no demanda" reflectir també les necessitats de salut? Com és la visió infermera de les noves demandes de salut? ¿Què hem après de la crisi de l'Covid-19? Es el propi sistema un determinant de salut?
Què podem replantejar de el sistema per respondre a les noves demandes de salut? |
Módul1
REVISIÓ I ANÀLISI DE LA PRÀCTICA
|
Tema 1.1:
Problemes actuals i fonts de solucions en el desenvolupament de la pràctica
Tema 1.2:
Desenvolupament de competència clínica
Tema 1.3:
D'identitats i pràctiques com influeix la filosofia?
|
Módul 2
RE-PENSANT EL JUDICI CLÍNIC I SABERS PRÀCTICS
|
Tema 2.1: Capital, coneixement i cuidatge
Tema 2.2: Models de raonament pràctic
Tema 2.3: Coneixement pràctic i narrativa
|
Módul 3
EXPLORANT DEMANDES DE SALUT, VIVÈNCIES, I AFRONTAMENT
|
Tema 3.1:
La vivència de situacions. Una aproximació des de la Teoria transaccional del estrès i la fenomenologia
Tema 3.2:
Necessitats i demandes de salut de pacients i famílies
|
Módul 4
ATENCIÓ CENTRADA EN EL PACIENT I FAMÍLIA. ESTUDI DE LA RESPOSTA INFERMERA |
Tema 4.1
El cuidatge centrat en la persona / família.
Tema 4.2
Components i dominis de la pràctica infermera en els diferents ambits d'atenció.
Cuidatges omesos, un risc per a la salut de pacients-families i infermeres |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
|
Metodologies integrades |
|
42 |
84 |
126 |
Fòrums de debat |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls Debat: Exploració i visió infermera dels problemes i demandes de salut. |
Metodologies integrades |
Sessions interactives amb exercicis individuals i treball col·laboratiu:
-Pràctiques reflexives i debats per fomentar la presa de consciència i la resposta infermera a les demandes de salut de persones i famílies en diferents escenaris de la pràctica.
- Revisió i anàlisis crític dels models de raonament i judici clínic
- Estudi d'històries i vivències per explorar els dominis de la pràctica en l 'atenció a pacients i famílies des d'una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic
- Debat de temes que generen controvèrsia en la pràctica clínica |
Fòrums de debat |
Al llarg del curs s'establiran una serie de debats sobre els temes que es vagin treballant |
Atenció personalitzada |
Es realitzaran tutories per orientar o resoldre dubtes sobre les activitats proposades |
|
Descripció |
Acompanyament als alumnes en les seves activitats reflexivas i critiques
Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats
Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació |
|
|
Descripció |
Pes |
Metodologies integrades |
Es realitzaran diverses activitats d'avaluació continuada, treballant aspectes d'anàlisi i reflexió. Es potenciarà el treball col·laboratiu. Així mateix, hi hauran activitats de reflexió personal sobre la pràctica clínica i sobre vivències i experiències en la malaltia i l'afrontament.
|
90%
|
Altres |
Participació en les videoconferències Participació en els fòrums de moodle Reflexió crítica i l'argumentació des de les teories i evidències propossades. Es valorarà autoseguiment i participació amb un 5% en cada cas |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació mitjançant portafoli a l'moodle que contindrà les evidències descrites. Es recuperaran les activitats no presentades o no superades. Prova de validació. Per validar la nota obtinguda en l'avaluació contínua de l'assignatura és necessari realitzar la prova de validació |
Bàsica |
Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C. , Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics , New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing , 1996
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D. , Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach , Saunders, In Press - To be published December , Philadelphia:1998
Bourdieu, P , El sentido práctico , Taurus, 1991
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional , Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Medina JL , La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón , Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Schön, D. A., El profesional reflexivo, Ultima edición disponible, 1983
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica , Index de enfermeria Índex Enferm 16(56): 40-44. , 2007
Maria Sagrario Acebedo-Urdiales, Maria Jiménez-Herrera, Carme Ferré-Grau, Isabel Font-Jiménez, Alba , The emotion: A crucial component in the care of critically ill patients, Nurs Ethics 0969733016643863, first published on April 24, , 2016
Sastre Paz, Marta et al, Orientación comunitaria: hacer y no hacer en Atención Primaria, SemFYC ISBN: 978-84-15037-85-9, 2018
|
La
bibliográfica específica podéis encontrarla en las guías didácticas de cada tema |
Complementària |
Benner, P, The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19 , 2000
Marquez, S. y Meneu, R, La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205 | TEORIES I MODELS D'INFERMERIA/18615103 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a les videoconferències per generar debat.
Es recomana la utilització de tutories virtuals o de fòrum de dubtes
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si escau, mitjançant el Fòrum de notícies de campus virtual |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|