DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) TÈCNIQUES D'ASSESORAMENT I COACHING EN LA RECERCA I PRÀCTICA EN INFERMERIA Codi 18615105
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
BALDRICH MORA, MONICA CONSOL
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les aportacions de la Psicologia de la salut per poder-les aplicar en el treball d'infermeria a persones malaltes o sanes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC9 Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix)
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Motivar a l’alumna per adoptar una actitud científica i de recerca personal en el camp de l'assessorament i coaching AC4
AC5
AC9
AC11
AC17
Explorar les diverses respostes psicosocials "empoderament" envers les noves demandes de salut AC1
AC2
AC5
AC12
CC5
Conèixer els principis bàsics del coaching i les tècniques que sustenten la seva practica AC2
AC4
AC5
BC2
BC4
Facilitar l’aplicació dels principis del coaching per estimular el canvi i facilitar la qualitat de vida dels professionals sanitaris en l'entorn laboral, personal i de relació terapèutica AC14
AC15
AC17
BC2
BC4
BC6
CC5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La relació terapèutica
Tema 2. Mindfullness
Tema 3. Resolució de problemes
Tema 4. Entrevista motivacional
Tema 5. Programació Neurolingüistica
Tema 6. Coaching

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
1 28 29
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
Fòrums de debat
1 9 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos
0 28 28
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne a l'assignatura i la seva organització
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment.
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Temps que el docent té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
 
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
Descripció
Davant el dubtes sobre els materials d'estudi, activitats, funcionament de l'assignatura, etc. podrà fer-se ús del Fòrum de dubtes del Campus Virtual. Aixií mateix, el docent també estarà disponible per atendre a l'estudiant presencialment i/o webconferència.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Es valorarà la realització dels tests disponibles per cada tema. 5%
Fòrums de debat S'avaluaran les aportaciones dels estudiants, com les argumenten i com confronten idees sobre un tema determinat. 5%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Per a cada supòsit o cas, l'estudiant dispossarà d'uns criteris d'avaluació a les activitats disponibles al Campus Virtual
90%
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l’estudiant és l’autor/a de les activitats formatives i/o d’avaluació plantejades al llarg de l’assignatura. Es podrà realitzar de forma presencial o per webconferència. El professorat planteja preguntes sobre les activitats realitzades. 0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents menys les sessions presencials. Nota màxima 7


Fonts d'informació

Bàsica Nardone G, Psicosoluciones , Herder , Barcelona 2011
Nardone G, Problem Solving Estratégico, Herder , Barcelona 2010
Conangla M, Como superar las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2002
Stamateas B, Gente Tóxica , ediciones B, Barcelona 2011 12.reimpressió
Bimbela JL, Cuiadando al profesional de la salud, Escuela Andaluza de Salud Pública, Granada, 2008
Molins Roca J, Coaching y peso Ideal , Amat , Barcelona ,2012
Millon, T; Davis,R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna, Masson, Barcelona, 2001
Molins Roca J, Coaching a la Pràctica , Amat , Barcelona, 2013
Molins J, Coaching y Salud: Pacientes y médicos una nueva actitud, Plataforma , Barcelona 2010
Dilts, R, Coaching: Herramientas para el cambio, Urano, Barcelona 2003
Milanese R, Mordazzi P, Coaching estratégico , Herder, Barcelona 2007
Alonso Puig M. , Reinventarse: Tu segunda oportunidad, Plataforma , Barcelona 2012 26. ed.
Patricia Collard, El pequeño libro de Mindfulness, Gaya, Madrid 2014
Piqueras César , Aprender Coaching es fácil , Profit , Albacete ,2015
Iding Doris , Mindfulness: Cuadernos de ejercicios, Plataforma , Múnich, 2016

ES facilita bibliografía específica per a l'estudi en cada tema, així com bibliografía per ampliar coneixements.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
En cas de no lliurar o no superar algunes de les activitats d'avaluació continuada, aquestes es podràn lliurar sempre 10 dies abans de la prova de validació.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent