Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC5 |
Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes |
|
AC6 |
Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat |
|
AC9 |
Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix) |
|
AC10 |
Aplicar els mètodes necessaris per a l’exercici de la docència en l’àmbit professional |
|
AC11 |
Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial |
|
AC12 |
Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC15 |
Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població |
|
AC17 |
Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés d'educació. |
AC1 AC15
|
BC6
|
CC3
|
Reflexionar sobre el paper de la formació dins el camp de l’infermeria. |
AC2 AC11
|
BC1
|
|
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats. |
AC10 AC12 AC13
|
BC4
|
CC6
|
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit. |
AC1 AC2 AC6 AC10
|
BC1 BC3
|
CC6
|
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals. |
AC1 AC12
|
BC2 BC6
|
|
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació. |
AC1 AC2 AC5
|
BC1 BC3
|
CC5
|
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives. |
AC9 AC12 AC17
|
BC5
|
CC5
|
El.laborar publicacions i aportacions científiques derivades dels programes de salut desenvolupats |
AC15
|
BC6
|
|
Tema |
Subtema |
1.- Educació per la Salut: Introducció. |
1.1. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2. Paradigmes o Escoles d’educació per la salut
1.3. Programes d’Educació per la salut.
1.3.1. Definició i objectius.
1.3.2. Variables relacionades amb el disseny de programes.
1.3.3. Estratègies per a educar en la salut.
1.3.4. Agents i camps d’educació sanitària. |
2.- Programes d’educació sanitària: La planificació educativa. |
2.1. Planificació i educació.
2.2. Elements de la planificació educativa.
2.2.1. Diagnòstic de les necessitats.
2.2.1.1. Identificació del problema i anàlisis de la situació de salut.
2.2.1.2. Establir prioritats.
2.2.1.3. Destinataris.
2.2.1.4. Formulació del diagnòstic.
2.2.2. Planificació.
2.2.2.1. Objectius.
2.2.2.2. Continguts i processos.
2.2.2.3. Mètodes, tècniques i activitats.
2.2.2.4. Recursos.
2.2.3. Implementació o Execució.
2.2.3.1. Dinàmica de grups.
2.2.3.2. Perfil del professional.
2.2.3.3. Qüestions ètiques.
2.2.4. Avaluació.
2.2.4.1. Inicial o de diagnòstic.
2.2.4.2. Continua o de procés.
2.2.4.3. De resultats.
2.2.5. Seguiment.
2.3. Anàlisis d’un model de programació concret.
|
3.- L’Educació per la salut com a procés de comunicació. |
3.1. La comunicació en l’entorn sanitari.
3.1.1. Aspectes bàsics de comunicació.
3.1.2. El procés comunicatiu.
3.1.3. L’art d’escoltar.
3.1.4. Obstacles en la comunicació.
3.1.5. Habilitats socials en l’educació per la salut.
3.2. La comunicació intercultural com un cas específic de comunicació.
3.2.1. Definició.
3.2.2. Elements que la configuren.
3.2.3. Influències en el procés de comunicació.
3.2.4. Cultura, valors i conductes.
3.2.5. Perspectiva intercultural. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
9 |
10 |
19 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
Seminaris |
|
4 |
0 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
0 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
0 |
3 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
5 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
18 |
0 |
18 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l'assignatura i es farà l'avaluació inicial |
Sessió Magistral |
Es donaran els fonaments teòrics del curs |
Treballs |
S’aplicarà individualment o en grups de tres els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics |
Seminaris |
Revisió i anàlisi de programes concrets d'educació per la salut |
Presentacions / exposicions |
Presentació de programes d'educació per la salut |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis per aplicar els continguts teòrics de l'assignatura |
Estudis previs |
Lectures i treball de documentació relacionat amb el temari de l'assignatura i les proves de valoració |
Resolució de problemes, exercicis |
Debats entre els grups de treball |
Atenció personalitzada |
|
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Tot i que degut a les característiques del curs bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Dins l’avaluació es consideren dos aspectes diferents. D’una banda determinar els aprenentatges assolits i per l’altre l’impacte que ha tingut el curs.
Per valorar els aprenentatges assolits caldrà presentar un treball en grup i fer uns treballs individuals.
Pel que fa al treball en grup (màxim de tres persones), caldrà dissenyar una part d'un projecte d’educació per la salut en qualsevol àmbit que us interessi segons una pauta que es facilitarà.
En quan als treballs individuals, es facilitaran els detalls a classe. |
El treball en grup, un 65%.
El conjunt de treballs individuals, un 35%. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora. |
Bàsica |
MEDINA, JOSE LUIS, La Pedagogia del Cuidado: Saberes y Prácticas en la Formación Universitaria en Enfermería, Ed. Laertes: Barcelona, 1999
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2005
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
ROCHON, ALAIN, Educación para la salud; Una guía práctica para realizar un proyecto, Masson; SG Editores: Barcelona, 1991
SAEZ, SALVADOR; FONT, PERE; PEREZ, ROSA; MARQUÉS, FERNANDO (EDS)., Promoción y Educación para la Salud; Conceptos, Metodología, Programas, Ed. Milenio: Lleida, 2001
PADRO CABELLO, CARME, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Educare 21, 2004
Ramírez Hita, Susana, Políticas de salud basadas en el concepto de interculturalidad: Los centros de salud intercultural en el altiplano boliviano., Avá Revista de Antropología, núm. 14, julio, 2009, pp. 1-28, 2009
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT/18615104 | INVESTIGACIÓ EN CULTURA I CUIDATGE/18615107 | ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205 | METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT/18615202 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT/18615202 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|