DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18615106
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica sagrario.chacon@urv.cat
Professors/es
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura “Educació per la salut” forma part d’un currículum de formació superior. Això vol dir que tant els continguts com les activitats proposades van encaminades a millorar la pràctica professional de la infermeria. El curs està enfocat en la utilització de la informació i les eines que ens proporciona la metodologia educativa per fer programes per educar per la salut. L'Educació per la salut és una experiència d’aprenentatge multifacètica; per tant la filosofia d'aquest curs es basa en que tots aprenem i tots ensenyem, en la mesura que compartim mútuament tant les experiències professionals que tinguem com les reflexions teòriques i pràctiques que se’n poden derivar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC6 Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat
  AC9 Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix)
  AC10 Aplicar els mètodes necessaris per a l’exercici de la docència en l’àmbit professional
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés d'educació. AC1
AC15
BC6
CC3
Reflexionar sobre el paper de la formació dins el camp de l’infermeria. AC2
AC11
BC1
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats. AC10
AC12
AC13
BC4
CC6
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit. AC1
AC2
AC6
AC10
BC1
BC3
CC6
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals. AC1
AC12
BC2
BC6
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació. AC1
AC2
AC5
BC1
BC3
CC5
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives. AC9
AC12
AC17
BC5
CC5
Practicar la el.laboració de publicacions i aportacions científiques derivades dels programes de salut desenvolupats AC15
BC6

Continguts
Tema Subtema
1.- Educació per la Salut: Introducció. 1.1. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2. Paradigmes i models d’educació per la salut
1.3. Estils de vida i procès Salut-Malaltia
1.4. Estrategies i instruments d'intervenció
2. Modificació de comportaments en salut 2.1 Objectius de l'EpS
2.2 Canvi de comportament
2.3 Canvi d'Actitud
3. Metodologia Educativa 3.1. Mètodes didàctics
3.2. Mètodes i material educatiu
3.3. Programació en EpS
3.4. Avaluació
4.- Àmbits d'aplicació de l'EpS 4.1. Salut mental
4.2.Crònics i majors
4.3. Abordatge en cuidatges principals
4.4 Pacient Hospitalitzat
4.5. Drogodependències
4.6 Sexualitat
4.7. Ús racional dels medicaments
4.8. Estils de vida

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
14 21 35
Treballs
0 10 10
Seminaris
2 1 3
Presentacions / exposicions
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 3 6
Estudis previs
5 2.5 7.5
Resolució de problemes, exercicis
4 6 10
 
Atenció personalitzada
9 9 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i es farà l'avaluació inicial
Sessió Magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Treballs S’aplicarà individualment o en grups els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics
Seminaris Revisió i anàlisi de programes concrets d'educació per la salut
Presentacions / exposicions Presentació de programes d'educació per la salut
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per aplicar els continguts teòrics de l'assignatura
Estudis previs Lectures i treball de documentació relacionat amb el temari de l'assignatura i les proves de valoració
Resolució de problemes, exercicis Debats entre els grups de treball
Atenció personalitzada Tutories individuals o en grup

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques i mitjançant correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Dins l’avaluació es consideren dos aspectes diferents. D’una banda determinar els aprenentatges assolits i per l’altre l’impacte que ha tingut el curs.
Per valorar els aprenentatges assolits caldrà presentar un treball en grup i fer uns treballs individuals.

Pel que fa al treball en grup (màxim de tres persones), caldrà dissenyar un projecte d’Educació per la Salut en qualsevol àmbit que us interessi segons una pauta que es facilitarà, i exposar-lo a l'aula el dia 7 de juny.
En quan als treballs individuals, es facilitaran els detalls a classe.
El treball en grup, un 80%.

El conjunt de treballs individuals, un 20%.
Altres

La segona convocatòria és presentar els treballs requerits en el termini proposat.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora.


Fonts d'informació

Bàsica SALVADOR SÁEZ, PERE FONT, ROSA PÉREZ, FERNANDO MARQUÉS, Promoción y Educación para la Salud. Conceptos, Metodología, Programas, Milenio , 2007
M. BEGOÑA SÁNCHEZ, JUAN GÓMEZ, GONZALO DUARTE. , Educación para la salud. ENFERMERÍA COMUNITARIA. , ENFO EDICIONES PARA FUDEN, 2008
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2006
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
PADRO CABELLO, CARME, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Educare 21, 2004
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT/18615104
INVESTIGACIÓ EN CULTURA I CUIDATGE/18615107
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205
METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT/18615202

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT/18615202

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent