Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC4 |
Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC8 |
Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació |
|
AC12 |
Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC14 |
Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic |
|
AC15 |
Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població |
|
AC16 |
Dissenyar i implementar projectes d’investigació |
|
AC17 |
Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
|
BC7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
Conocer las escuelas y nociones éticas relevantes para la práctica de la investigación en cuidados
|
AC3
|
|
CC3
|
Identificar los problemas éticos que plantea la investigación cuantitativa
|
AC4 AC12 AC16
|
BC3 BC5
|
CC5
|
Identificar los problemas éticos que plantea la investigación cualitativa
|
AC3 AC4
|
BC4 BC5
|
CC5
|
Utilizar el razonamiento crítico para la elaboración de documentos éticos para la investigación en el ámbito del cuidado humano
|
AC8 AC13 AC14
|
BC1 BC3 BC5 BC6
|
CC3 CC5
|
Percepción critica de la implicaciones normativas de la actividad científica y divulgación de los resultados
|
AC3 AC7 AC14 AC15
|
BC3 BC6
|
CC3 CC5
|
Conocer los ámbitos de investigación en el campo de la bioética y la ética aplicada |
AC15 AC17
|
BC3 BC7
|
CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
I. Introducción
|
1. La historia de la ética de la investigación
2. La ética, los valores morales y la investigación
3. Principios éticos de la investigación: autonomía, consentimiento informado, confidencialidad y protección de los participantes de las investigaciones
4. Los comités de ética de investigación clínica. |
II.Metodología de la investigación y ética.
|
1. Metodología cuantitativa y ética
2. Metodología cualitativa y ética
3. La calidad y validez metodológica de los estudios |
III.Los participantes de la investigación
|
1. La investigación con personas vulnerables
2. El consentimiento informado en investigación |
IV.Ética de las publicaciones
|
1.Normas éticas de las revistas científicas |
V.Investigaciones de ética aplicada y bioética
|
1. Diferentes líneas actuales de investigación |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
10 |
14 |
Treballs |
|
1 |
12 |
13 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació. |
Sessió Magistral |
Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne. |
Seminaris |
Realització d'un seminari d'etica aplicada a l'investigació per infermeria |
Fòrums de discussió |
Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura. |
Treballs |
Anàlisi i reflexió crítica dels aspectes ètics de diferentes articles cientifics en infermeria
|
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
Es duran a terme tutories personalitzades durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
1.-Disseny dels aspectes étics que es duran a terme en el desenvolupament d'un projecte d'investigació
|
30% |
Fòrums de discussió |
2.-Participació activa al forum |
10% |
Treballs |
3.- Analisis crític d'un article d'investigació en el àmbit de la ética o la bioètica |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
CASADO,MARÍA y col., Estudios de bioética y derecho, 1998, Santa Fe de Bogotá
GAFO, J, La experimentación humana, 1991, Madrid
GALENDE, I, Etica en Investigación clínica, 2008, http://www.fundacionastrazeneca.es/_mshost4572932/
KEYEUX, G i col., Ética de la investiación en seres humanos y politicas de salud, 2006, http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001512/15125
LOLAS, F i QUESADA, A, Pautas éticas de investigación en sujetos humanos: nuevas perspectivas, 2003, http://www.paho.org/Spanish/BIO/pautas.pdf
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|