DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) BIOÈTICA I INVESTIGACIÓ EN CIÈNCIES DELS CUIDATGES Codi 18615108
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s’emmarca en el contexte de la bioètica, incloent altres aspectes més amplis relacionats a les investigacions biomèdiques. Partim de consideracions generals de la historia de la investigació, la creació dels comitès i la importància de les normes de les bones pràctiques en investigació relacionat amb la bioètica, per arribar a qüestions ètiques de la pràctica de la investigació en el diferents camps d’investigació en l’àmbit de la infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer las escuelas y nociones éticas relevantes para la práctica de la investigación en cuidados AC3
CC3
Identificar los problemas éticos que plantea la investigación cuantitativa AC4
AC12
AC16
BC3
BC5
CC5
Identificar los problemas éticos que plantea la investigación cualitativa AC3
AC4
BC4
BC5
CC5
Utilizar el razonamiento crítico para la elaboración de documentos éticos para la investigación en el ámbito del cuidado humano AC8
AC13
AC14
BC1
BC3
BC5
BC6
CC3
CC5
Percepción critica de la implicaciones normativas de la actividad científica y divulgación de los resultados AC3
AC7
AC14
AC15
BC3
BC6
CC3
CC5
Conocer los ámbitos de investigación en el campo de la bioética y la ética aplicada AC15
AC17
BC3
BC7
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. Introducción
1. La historia de la ética de la investigación
2. La ética, los valores morales y la investigación
3. Principios éticos de la investigación: autonomía, consentimiento informado, confidencialidad y protección de los participantes de las investigaciones
4. Los comités de ética de investigación clínica.
II.Metodología de la investigación y ética.

1. Metodología cuantitativa y ética
2. Metodología cualitativa y ética
3. La calidad y validez metodológica de los estudios
III.Los participantes de la investigación

1. La investigación con personas vulnerables
2. El consentimiento informado en investigación
IV.Ética de las publicaciones

1.Normas éticas de las revistas científicas
V.Investigaciones de ética aplicada y bioética
1. Diferentes líneas actuales de investigación en ética

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació.
Atenció personalitzada Assesoramet durant l'assignatura per que l'alumne assoleix els objetius de la mateixa.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Es duran a terme tutories durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats, Aquestes tutories es podran realitzar de forma presencial i/o virtual

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica LOLAS, F i QUESADA, A, Pautas éticas de investigación en sujetos humanos: nuevas perspectivas, 2003, http://www.paho.org/Spanish/BIO/pautas.pdf
GAFO, J, La experimentación humana, 1991, Madrid
CASADO,MARÍA y col., Estudios de bioética y derecho, 1998, Santa Fe de Bogotá
KEYEUX, G i col., Ética de la investiación en seres humanos y politicas de salud, 2006, http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001512/15125
GALENDE, I, Etica en Investigación clínica, 2008, http://www.fundacionastrazeneca.es/_mshost4572932/

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa. A l'inici de curs es donarà informació de la seva planificació així com de les activitats avaluatives.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent