DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA DES DE LA PERSPECTIVA DE GÈNERE Codi 18615109
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció als estudis de gènere i feministes en el camp de la salut. En el transcurs de les sessions es pretén que s'adquireixin les eines per a la reflexió teòrica i crítica emprant el gènere i el sistema sexe-gènere com a eix vertebrador

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les principals aportacions feministes en el camp de la salut AC8
BC4
BC5
CC3
CC5
Conèixer la potencialitat i discussió entorn la distinció sexe-gènere AC7
AC8
AC16
BC4
BC5
BC6
CC3
Adquirir les eines per a la crítica a la naturalització de les dones i els homes a occident AC16
BC4
BC5
BC6
CC3
CC5
Reflexionar sobre la construcció social i cultural del sexe i la sexualitat AC7
AC16
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La construcció social del gènere. 1.1 Marc conceptual: sexe, gènere, rol de gènere, identitat de gènere, sistema sexe-gènere, perspectiva de gènere i processos de socialització.
1.2 La construcció cultural del sexe. És el Sexe al Gènere el que la Natura a la Cultura?
1.3 El gènere com a pràctica i acció.
Tema 2. Aportacions feministes en el camp de la salut. 2.1 Història del feminisme: Del "segundo sexo" de Simone de Beauvoir a "Testo Yonqui" de Beatriz Preciado
2.2 Principals aportacions del feminisme de la igualtat, feminisme de la diferència, constructivisme, post-estructuralisme i el cos com agent.

Tema 3. Desigualtats de gènere i salut: feminitat(s), masculinitat(s) i sexualitat(s) 3.1 La naturalització i re-naturalització social de les dones: menopausa, maternitat. Sinistralitat viària i masculinitat.
3.2 Sexualitat(s): de l'heteronormativitat a la perversió.
Tema 4. Repensar el cos 4.1 Qüestions teòriques i metodològiques.
4.2 Els itineraris corporals com estratègia metodològica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Webconferència
2 0 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
5 15 20
Fòrums de debat
5 10 15
Activitats d’auto seguiment
1 2 3
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
12 15 27
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Webconferència Videoconferències de seguiment i prova de validació
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades
Fòrums de debat Fòrum de debat: Desigualtats de gènere en salut, salut de les dones, el gènere com a factor determinant de la salut
Activitats d’auto seguiment Realització de prova test d'autoseguiment
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Ressenya 5-10 pàgines llibre de la bibliografia bàsica
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps dedicat a la resolució de dubtes

Avaluació
  Descripció Pes
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Activitat de reflexió crítica en base a les lectures proposades 30%
Fòrums de debat Fòrum de debat sobre la salut de les dones, desigualtats de gènere en salut i el gènere com a factor determinant de la salut.
20%
Activitats d’auto seguiment Realització de prova-test d'autoseguiment 5%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Ressenya de 5-10 pàgines llibre de la bibliografía bàsica

40%
Altres

Participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Esteban, Mari Luz; Comelles Josep M; Díez Mintegui Carmen (Eds), Antropología, género, salud y atención, 2010, Bellaterra
Valls Llobet, Carmen, Mujeres invisibles, 2008, Debolsillo
De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, 1998, Cátedra
Miqueo C. et al. (eds), Perspectivas de género en salud, 2001, Minerva
Laqueur, Th, La construcción del sexo, 1994, Cátedra
Foucault, M. , Historia de la sexualidad, 1987, Siglo XXI
Butler, J. , Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. , 2008, Paidós
Chodorow, N. , El ejercicio de la maternidad, 1984, Gedisa
Guasch, O., La sociedad rosa, 1995, Anagrama
Preciado, B. , Testo Yonqui, 2008, Espasa
Mejía, N. , Transgenerismos. Una experiencia transsexual desde la perspectiva antropológica. , 2006, Bellaterra
Osborne, R. , La construcción sexual de la realidad, 1993, Cátedra
Martin, E. , The woman in the body, 1987, Beacon Press

 

Complementària Bourdieu, P, La dominación masculina, 2000, Anagrama
Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra
Ferrándiz, F. , Escenarios del cuerpo, 2005, Universidad de Deusto
Greer, G. , Mujer, vejez y menopausia, 1993, Anagrama

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent