DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR: TRANSICIÓ FAMÍLIA I SALUT Codi 18615110
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica mariaantonia.martorell@urv.cat
emilio.ferrer@urv.cat
Professors/es
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
FERRER ROMERO, EMILIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Desenvolupar els conceptes bàsics i les habilitats i tècniques necessàries&nbsp; per la recerca en el camp de la Infermeria&nbsp; Familiar a partir del marc teòric de la Sistèmica&nbsp; familiar i el desenvolupament comunitari.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
  BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Aplicar la metodologa de les teories i models conceptuals a la investigació i pràctica en infermeria familiar en els diferents àmbits del cuidatge AC2
AC4
AC5
2.Desenvolupar les habilitats necessàries per dur a terme una entrevista familiar sistèmica i redefinirles en el proces de investigació/acció. AC4
AC5
AC11
3.Explorar les necessitats relacionades amb el cuidatge familiar prolongat a pacients crònics. AC12
AC13
AC15
4.Conéixer diferents línies d'investigació en el camp de la infermeria familiar. AC4
BC2 formular valoracions a partir de l'us eficient de la informació proporcionada per la família BC2
BC3
BC4
BC7
BC3 Resoldre problemes familiars de manera critica i creativa BC2
BC4 Comunicar i avaluar els diferents aspectes de la informació entre els membres de l'equip interdisciplinar, per consensuar recursos i necessitats BC4
BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat en el treball familiar BC7

Continguts
Tema Subtema
UD I: Transición, Familia y Salud Tema 1: Introducción a los conceptos básicos de la enfermería familiar desde la perspectiva sistémica y la teoría de la Transición familiar

Tema 2: - Modelo dinámico de evaluación-intervención familiar Calgary: investigación y practica en enfermería.

Tema 3: Metodología de la entrevista familiar Sistémica aplicada a la intervención de enfermería



UDII: Desarrollo de investigaciones en el campo de la enfermería familiar Campos de investigación en enfermería familiar:

Tema 5: Estudios cuanti- cualitativos sobre el fenómeno: cuidador familiar de pacientes crónicos.

Tema 6: Crisis familiares en procesos agudos.

Tema 7: Profesionales de Enfermería y modelos de Atención Familiar .

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
20 20 40
Fòrums de debat
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
0 28 28
Activitats d’auto seguiment
0 15 15
 
Atenció personalitzada
5 2 7
 
Proves orals en línia
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicación teórica de las bases conceptuales de la asignatura.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Introducion teòrica-metodologica y conceptual de las Unidades Didacticas : I, II
Fòrums de debat Se realizaran forums sobre diferentes aspectos de la Enfermería Familiar.
Resolució de problemes, exercicis A partir de la lectura de documentación escrita las profesoras plantearan diferentes casos clínicos relacionados en la intervención-investigación familiar que el alumno deberá resolver.
Activitats d’auto seguiment Preguntas tipo test
Atenció personalitzada online via moodle u correo electrònico

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Se realizara un seguimiento del proceso de aprendizaje, mediante el apoyo de las sesiones virtuales realizadas a lo largo del curso.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Participació als forums 10%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de la resolució de casos clínics i supòsits pràctics
80%
Activitats d’auto seguiment Proves tipus test 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents.


Fonts d'informació

Bàsica Urpi, M, Coahing Familiar , Ediciones B, Barcelona 2014
Writht LM, LeaheyM, Enfermeiras e familias: um guia para avaliaçao e intervençao na familia, Roca, Sao Paulo, ultima edició
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD, El mundo del cuidador Familiar: Una visión teórica y un modelo práctico`para el cuidado, Silva, Tarragona, 2008
Lorraine M, Leahey M, L'infermière et la famille, Renouveau pèdagogique, Canada, ultima edició
Midori S, Brown J, La pràctica de la terapia de familia , Desclée De Brouwer, Bilbao, 1998
Eia Asen, Intervención Familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud, Paidos, Barcelona, 1997
Ferré i Grau,C, Depressió: pacients i familiars, Cossetània, Valls,2005
M. Henriqueta Figuereiredo, Modelo Dinâmico de Avaliaçao e Intervençao Familiar , Lusociencia , Loures 2012
Heirle, C, Cuidando entre cuidadores , Index , Granada ,2004
, Cuidadores , ,
Cibanal L , La sistemica aplicada a las Ciencias de la Salud, Universitaria , Alacant, 2010
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD .M Rosa Aparicio , Guia de Cuidados de Enfermeria: Cuidar al Cuidador en Atención Primaria , Publidisa , Barcelona 2011
Rojas Margarita , Cuidar al que cuida , Santillana , Madrid 2007

Bibliografía especifica de los investigadores en los diferentes aspectos de la Atención familiar (UDII)

Complementària

Altres recursos:

Los propios del entorno virtual de la URV

Recomanacions


 
Altres comentaris
Esta guía es orientativa y se adaptara para dar respuesta a las necesidades planteadas a lo largo del proceso.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent