DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) DISSENY DE PROJECTES DE RECERCA I COMUNICACIÓ CIENTÍFICA DE RESULTATS Codi 18615111
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Adreça electrònica silvia.reverte@urv.cat
Professors/es
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura pretende introducir al alumno en la metodología de la investigación en Enfermería desde una perspectiva práctica, principalmente enfocada al diseño y desarrollo de proyectos de investigación y a las distintas modalidades de comunicación de resultados a la comunidad científica. Para ello, se fomentará la participación activa y el compromiso de los alumnos en el desarrollo práctico de los contenidos propuestos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Conèixer les eines bàsiques per iniciar i desenvolupar una investigació científica • Conèixer les diferents etapes d'un protocol d'investigació • Conèixer els diferents tipus de dissenys d'investigació • Conèixer els mètodes de recollida de dades • Conèixer i incorporar els principis ètics i legals aplicables a la investigació científica • Practicar la redacció d'informes científics escrits • Conèixer els aspectes bàsics de la presentació dels resultats d'una investigació. • Practicar la presentació oral i escrita dels resultats d'una investigació AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC12
AC13
AC14
AC16
AC17
BC1
BC2
BC3
BC6
BC7
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
• Principis teòrics i metodològics de la investigació en Ciències de la Salut.
• Etapes del treball de recerca
• Pregunta de recerca. Hipòtesis i objectius
• Dissenys d'investigació. Classificació i característiques.
• Variables d'un estudi.
• Mètodes de recollida de dades
• Estratègia d'anàlisi de les dades
• Aspectes ètics i legals de la investigació científica
• Normes per a cites i referències bibliogràfiques
• Normes bàsiques d'escriptura i publicació d'articles científics d'infermeria
• Redacció i presentació d'informes escrits

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 3 4
 
Sessió Magistral
8 16 24
Seminaris
5 10 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
Proves mixtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la Investigació en Infermeria
Sessió Magistral Classes magistrals amb participació activa dels estudiants
Seminaris Seminaris sobre temes específics
Atenció personalitzada S'atendrà l'alumnat amb cita prèvia i/o per correu electrònic o mitjançant fòrum de discussió

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Seminaris
Descripció
Seguiment personalitzat de l'activitat de l'estudiant en el desenvolupament de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Prova d'avaluació relacionada amb el contingut dels diferents apartats d'un protocol de recerca (pregunta de recerca, objectius, dissenys, població, mostra, variables, instruments i fonts d'informació,...). 60%
Proves mixtes Prova mixta relacionada amb el contingut de la presentació oral i escrita dels resultats d'un estudi. 20%
Altres

Asistencia y seguimiento de la asignatura

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es realitzarà una prova d'avaluació relacionada amb el contingut de tota l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Ahlbom A. Fundamentos de epidemiología. 6a ed. Madrid: Siglo XXI; 2007.

Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 4a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2013.

Araya Alpízar, C.; Galindo Villardon, M. Tamaño de la muestra en investigación clínica. Med Clin (Barc). 2009; 133 (1):26-30.

Burns N, Grove SK. Investigación en enfermería : desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. 5a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2012. 

Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Rev Esp Salud Pública. 2002; 76(5), 409-422.

Cuervo LG, Ruiz A.Búsqueda de la literatura médica. En: Ruiz Morales A, Morillo Zarate LE,editors. Epidemiologia Clinica. Bogotá: Editorial Médica Panamerica; 2004. p. 51-64.

Daniel WW. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México: Limusa Wiley; cop. 2012.

Gerrish K., Lacey A. Investigación  en enfermería. 5a ed. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2008.

Icart Isern MT, Pulpon A, editors.. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona;  DL 2012.

Lleixà-Fortuño y Montesó-Curto P.  Investigació en infermeria: teoria i pràctica. Tarragona (España): Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: www.publicacionsurv.cat; 2015.

Martín Andrés A,  Luna del Castillo J. Bioestadística para las Ciencias de la Salud. 5a ed.  Madrid: Norma; 2004.

Peña D, Romo J. Introducción a la estadística para las ciencias sociales. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2003.

Roldán-Merino, J y Lluch-Canut, MT. Diseños de proyectos de investigación en enfermeria de salud mental y adicciones. Esplugues de Llobregat (Barcelona): Ediciones San Juan de Dios- Campus Docent, Colección Digital Profesionalidad No. 2; 2014.

Richart Martinez M, et al. Busqueda bibliográfica en enfermeria y otras cièncias de la salud. Alicante: Publicaciones de la Universidad; 2001.

Strauss, A. Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquía.

Wertz, F.J. Charmaz, K. McMullen, L.M. Josselson R. Anderson R. McSpadden, E. (2011). Five Ways of Doing Qualitative Analysis. New York: The Guilford Press.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent