DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) DISSENY DE PROJECTES DE RECERCA I COMUNICACIÓ CIENTÍFICA DE RESULTATS Codi 18615111
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Adreça electrònica silvia.reverte@urv.cat
Professors/es
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura pretende introducir al alumno en la metodología de la investigación en Enfermería desde una perspectiva práctica, principalmente enfocada al diseño y desarrollo de proyectos de investigación y a las distintas modalidades de comunicación de resultados a la comunidad científica. Para ello, se fomentará la participación activa y el compromiso de los alumnos en el desarrollo práctico de los contenidos propuestos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Conèixer les eines bàsiques per iniciar i desenvolupar una investigació científica • Conèixer les diferents etapes d'un protocol d'investigació • Conèixer els diferents tipus de dissenys d'investigació • Conèixer els mètodes de recollida de dades • Conèixer i incorporar els principis ètics i legals aplicables a la investigació científica • Practicar la redacció d'informes científics escrits • Conèixer els aspectes bàsics de la presentació dels resultats d'una investigació. • Practicar la presentació oral i escrita dels resultats d'una investigació AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC12
AC13
AC14
AC16
AC17
BC1
BC2
BC3
BC6
BC7
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
• Principis teòrics i metodològics de la investigació en Ciències de la Salut.
• Etapes del treball de recerca
• Pregunta de recerca. Hipòtesis i objectius
• Dissenys d'investigació. Classificació i característiques.
• Variables d'un estudi.
• Mètodes de recollida de dades
• Estratègia d'anàlisi de les dades
• Aspectes ètics i legals de la investigació científica
• Normes per a cites i referències bibliogràfiques
• Normes bàsiques d'escriptura i publicació d'articles científics d'infermeria
• Redacció i presentació d'informes escrits

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 3 4
 
Sessió Magistral
8 16 24
Seminaris
5 10 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
Proves mixtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la Investigació en Infermeria
Sessió Magistral Classes magistrals amb participació activa dels estudiants
Seminaris Seminaris sobre temes específics
Atenció personalitzada S'atendrà l'alumnat amb cita prèvia i/o per correu electrònic o mitjançant fòrum de discussió

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Seminaris
Descripció
Seguiment personalitzat de l'activitat de l'estudiant en el desenvolupament de l'assignatura. Tutories presencials o virtuals previ contacte amb el professor i confirmació posterior.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Prova d'avaluació relacionada amb el contingut dels diferents apartats d'un protocol de recerca (pregunta de recerca, objectius, dissenys, població, mostra, variables, instruments i fonts d'informació,...). 50%
Proves mixtes Prova mixta relacionada amb el contingut de la presentació oral i escrita dels resultats d'un estudi. 30%
Altres

Assistència, seguiment i participació a l'assignatura.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es realitzarà una prova d'avaluació relacionada amb el contingut de tota l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Ahlbom A. Fundamentos de epidemiología. 6a ed. Madrid: Siglo XXI; 2007.

Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 4a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2013.

Araya Alpízar, C.; Galindo Villardon, M. Tamaño de la muestra en investigación clínica. Med Clin (Barc). 2009; 133 (1):26-30.

Burns N, Grove SK. Investigación en enfermería : desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. 5a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2012. 

Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Rev Esp Salud Pública. 2002; 76(5), 409-422.

Cuervo LG, Ruiz A.Búsqueda de la literatura médica. En: Ruiz Morales A, Morillo Zarate LE,editors. Epidemiologia Clinica. Bogotá: Editorial Médica Panamerica; 2004. p. 51-64.

Daniel WW. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México: Limusa Wiley; cop. 2012.

Gerrish K., Lacey A. Investigación  en enfermería. 5a ed. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2008.

Icart Isern MT, Pulpon A, editors.. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona;  DL 2012.

Lleixà-Fortuño y Montesó-Curto P.  Investigació en infermeria: teoria i pràctica. Tarragona (España): Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: www.publicacionsurv.cat; 2015.

Martín Andrés A,  Luna del Castillo J. Bioestadística para las Ciencias de la Salud. 5a ed.  Madrid: Norma; 2004.

Peña D, Romo J. Introducción a la estadística para las ciencias sociales. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2003.

Roldán-Merino, J y Lluch-Canut, MT. Diseños de proyectos de investigación en enfermeria de salud mental y adicciones. Esplugues de Llobregat (Barcelona): Ediciones San Juan de Dios- Campus Docent, Colección Digital Profesionalidad No. 2; 2014.

Richart Martinez M, et al. Busqueda bibliográfica en enfermeria y otras cièncias de la salud. Alicante: Publicaciones de la Universidad; 2001.

Strauss, A. Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquía.

Wertz, F.J. Charmaz, K. McMullen, L.M. Josselson R. Anderson R. McSpadden, E. (2011). Five Ways of Doing Qualitative Analysis. New York: The Guilford Press.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT/18615113

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INSTRUMENTS DE RECERCA BIBLIOGRÀFICA/18615203
INVESTIGACIÓ I ANÀLISI QUANTITATIVA/18615101
INVESTIGACIÓ QUALITATIVA/18615102
INSTRUMENTS DE RECERCA BIBLIOGRÀFICA/18615112

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent