DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DISSENY DE PROJECTES DE RECERCA I COMUNICACIÓ CIENTÍFICA DE RESULTATS Codi 18615111
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits
Departament Infermeria
Coordinador/a
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Adreça electrònica silvia.reverte@urv.cat
Professors/es
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura pretende introducir al alumno en la metodología de la investigación en Enfermería desde una perspectiva práctica, principalmente enfocada al diseño y desarrollo de proyectos de investigación y a las distintas modalidades de comunicación de resultados a la comunidad científica. Para ello, se fomentará la participación activa y el compromiso de los alumnos en el desarrollo práctico de los contenidos propuestos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Conèixer les eines bàsiques per iniciar i desenvolupar una investigació científica • Conèixer les diferents etapes d'un protocol d'investigació • Conèixer els diferents tipus de dissenys d'investigació • Conèixer els mètodes de recollida de dades • Conèixer i incorporar els principis ètics i legals aplicables a la investigació científica • Practicar la redacció d'informes científics escrits • Conèixer els aspectes bàsics de la presentació dels resultats d'una investigació. • Practicar la presentació oral i escrita dels resultats d'una investigació AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC12
AC13
AC14
AC16
AC17
RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés) RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe) RA3. L’estudiant presenta i defensa eltreball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) BC1
RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió) RA2.Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts iper identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi) RA3.Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat) RA4.Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació) RA5.Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació) BC3
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia) RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu) RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) BC5

Continguts
Tema Subtema
• Principis teòrics i metodològics de la investigació en Ciències de la Salut.
• Etapes del treball de recerca
• Pregunta de recerca. Hipòtesis i objectius
• Dissenys d'investigació. Classificació i característiques.
• Variables d'un estudi.
• Mètodes de recollida de dades
• Estratègia d'anàlisi de les dades
• Aspectes ètics i legals de la investigació científica
• Normes per a cites i referències bibliogràfiques
• Normes bàsiques d'escriptura i publicació d'articles científics d'infermeria
• Redacció i presentació d'informes escrits

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
8 20 28
Videoconferència
3 4 7
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
Fòrums de debat
3 3 6
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i la seva organització
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge.
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Atenció personalitzada S'atendrà l'alumnat amb cita prèvia i/o per correu electrònic o mitjançant fòrum de discussió

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
Videoconferència
Descripció

Seguiment personalitzat de l'activitat de l'estudiant en el desenvolupament de l'assignatura.




Avaluació
  Descripció Pes
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada S'avalua la realització de les diferents activitats d'avaluació continuada 80%
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Es tindrà en compte la realització dels test disponibles per cada tema 10%
Fòrums de debat Es considera la participació i interacció de l'estudiant. 10%
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l’estudiant és l’autor/a de les activitats formatives i/o d’avaluació plantejades al llarg de l’assignatura. Es realitzarà de manera presencial o per videoconferència. El docent farà preguntes a l'estudiant sobre les activitats realitzades 0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació. Per realitzar l'avaluació és necessari superar totes les proves. En cas de proves no lliurades o no superades podran ser lliurades sempre 10 dies abans de la prova de validació.


Fonts d'informació

Bàsica

Ahlbom A. Fundamentos de epidemiología. 6a ed. Madrid: Siglo XXI; 2007.

Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 4a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2013.

Araya Alpízar, C.; Galindo Villardon, M. Tamaño de la muestra en investigación clínica. Med Clin (Barc). 2009; 133 (1):26-30.

Burns N, Grove SK. Investigación en enfermería : desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. 5a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2012. 

Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Rev Esp Salud Pública. 2002; 76(5), 409-422.

Cuervo LG, Ruiz A.Búsqueda de la literatura médica. En: Ruiz Morales A, Morillo Zarate LE,editors. Epidemiologia Clinica. Bogotá: Editorial Médica Panamerica; 2004. p. 51-64.

Daniel WW. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México: Limusa Wiley; cop. 2012.

Gerrish K., Lacey A. Investigación  en enfermería. 5a ed. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2008.

Icart Isern MT, Pulpon A, editors.. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona;  DL 2012.

Lleixà-Fortuño y Montesó-Curto P.  Investigació en infermeria: teoria i pràctica. Tarragona (España): Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: www.publicacionsurv.cat; 2015.

Martín Andrés A,  Luna del Castillo J. Bioestadística para las Ciencias de la Salud. 5a ed.  Madrid: Norma; 2004.

Peña D, Romo J. Introducción a la estadística para las ciencias sociales. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2003.

Roldán-Merino, J y Lluch-Canut, MT. Diseños de proyectos de investigación en enfermeria de salud mental y adicciones. Esplugues de Llobregat (Barcelona): Ediciones San Juan de Dios- Campus Docent, Colección Digital Profesionalidad No. 2; 2014.

Richart Martinez M, et al. Busqueda bibliográfica en enfermeria y otras cièncias de la salud. Alicante: Publicaciones de la Universidad; 2001.

Strauss, A. Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquía.

Wertz, F.J. Charmaz, K. McMullen, L.M. Josselson R. Anderson R. McSpadden, E. (2011). Five Ways of Doing Qualitative Analysis. New York: The Guilford Press.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent