DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DISSENY DE PROJECTES DE RECERCA I COMUNICACIÓ CIENTÍFICA DE RESULTATS Codi 18615111
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits
Departament Infermeria
Coordinador/a
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Adreça electrònica silvia.reverte@urv.cat
Professors/es
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura pretende introducir al alumno en la metodología de la investigación en Enfermería desde una perspectiva práctica, principalmente enfocada al diseño y desarrollo de proyectos de investigación y a las distintas modalidades de comunicación de resultados a la comunidad científica. Para ello, se fomentará la participación activa y el compromiso de los alumnos en el desarrollo práctico de los contenidos propuestos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Conèixer les eines bàsiques per iniciar i desenvolupar una investigació científica • Conèixer les diferents etapes d'un protocol d'investigació • Conèixer els diferents tipus de dissenys d'investigació • Conèixer els mètodes de recollida de dades • Conèixer i incorporar els principis ètics i legals aplicables a la investigació científica • Practicar la redacció d'informes científics escrits • Conèixer els aspectes bàsics de la presentació dels resultats d'una investigació. • Practicar la presentació oral i escrita dels resultats d'una investigació AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC12
AC13
AC14
AC16
AC17
RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés) RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe) RA3. L’estudiant presenta i defensa eltreball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) BC1
RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió) RA2.Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts iper identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi) RA3.Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat) RA4.Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació) RA5.Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació) BC3
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia) RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu) RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) BC5

Continguts
Tema Subtema
• Principis teòrics i metodològics de la investigació en Ciències de la Salut.
• Etapes del treball de recerca
• Pregunta de recerca. Hipòtesis i objectius
• Dissenys d'investigació. Classificació i característiques.
• Variables d'un estudi.
• Mètodes de recollida de dades
• Estratègia d'anàlisi de les dades
• Aspectes ètics i legals de la investigació científica
• Normes per a cites i referències bibliogràfiques
• Normes bàsiques d'escriptura i publicació d'articles científics d'infermeria
• Redacció i presentació d'informes escrits

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
8 20 28
Videoconferència
3 4 7
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
Fòrums de debat
3 3 6
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i la seva organització
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge.
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Atenció personalitzada S'atendrà l'alumnat amb cita prèvia i/o per correu electrònic o mitjançant fòrum de discussió

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
Videoconferència
Descripció

Seguiment personalitzat de l'activitat de l'estudiant en el desenvolupament de l'assignatura.




Avaluació
  Descripció Pes
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada S'avalua la realització de les diferents activitats d'avaluació continuada 80%
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Es tindrà en compte la realització dels test disponibles per cada tema 10%
Fòrums de debat Es considera la participació i interacció de l'estudiant. 10%
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l’estudiant és l’autor/a de les activitats formatives i/o d’avaluació plantejades al llarg de l’assignatura. Es realitzarà de manera presencial o per videoconferència. El docent farà preguntes a l'estudiant sobre les activitats realitzades 0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA (AC)

Se seguirà modalitat d'AC. Mitjançant l'AC l'estudiant va progressant equilibradament en el coneixement de la matèria.

1. L'AC implica la presentació en el termini fixat, dels treballs obligatoris. Lliurar els treballs fora del termini establert, estarà penalitzat fins a - 1 punt en la seva qualificació.

2. Els treballs que es proposen durant el curs són de presentació obligatòria. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per a poder fer la mitjana ponderada. Si l'estudiant no els presenta, constarà "no presentat" i haurà de realitzar una activitat que inclogui totes les parts de l'assignatura. Es recomana fer els exercicis i presentar-los per a comprendre millor l'assignatura i facilitar la superació.

3. Els treballs obligatoris suspesos no tenen recuperació en tractar-se d'avaluació continuada.

4. Per a superar l'assignatura, la suma de les qualificacions dels treballs que componen l'AC ha de ser 5. Si aquesta nota és inferior, l'estudiant haurà de fer una activitat final de recuperació. No s'arrodoniran les qualificacions a l'alça.

5. En cas de suspendre l'assignatura, no es guardarà cap nota dels treballs per al curs següent.

6. En la segona convocatòria se seguiran els mateixos criteris d'avaluació. Per a realitzar l'avaluació és necessari superar totes les proves. En cas de proves no lliurades o no superades podran ser lliurades sempre 10 dies abans de la prova de validació.


Fonts d'informació

Bàsica

Ahlbom A. Fundamentos de epidemiología. 6a ed. Madrid: Siglo XXI; 2007.

Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 4a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2013.

Araya Alpízar, C.; Galindo Villardon, M. Tamaño de la muestra en investigación clínica. Med Clin (Barc). 2009; 133 (1):26-30.

Burns N, Grove SK. Investigación en enfermería : desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. 5a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2012. 

Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Rev Esp Salud Pública. 2002; 76(5), 409-422.

Cuervo LG, Ruiz A.Búsqueda de la literatura médica. En: Ruiz Morales A, Morillo Zarate LE,editors. Epidemiologia Clinica. Bogotá: Editorial Médica Panamerica; 2004. p. 51-64.

Daniel WW. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México: Limusa Wiley; cop. 2012.

Gerrish K., Lacey A. Investigación  en enfermería. 5a ed. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2008.

Icart Isern MT, Pulpon A, editors.. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona;  DL 2012.

Lleixà-Fortuño y Montesó-Curto P.  Investigació en infermeria: teoria i pràctica. Tarragona (España): Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: www.publicacionsurv.cat; 2015.

Martín Andrés A,  Luna del Castillo J. Bioestadística para las Ciencias de la Salud. 5a ed.  Madrid: Norma; 2004.

Peña D, Romo J. Introducción a la estadística para las ciencias sociales. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España; cop. 2003.

Roldán-Merino, J y Lluch-Canut, MT. Diseños de proyectos de investigación en enfermeria de salud mental y adicciones. Esplugues de Llobregat (Barcelona): Ediciones San Juan de Dios- Campus Docent, Colección Digital Profesionalidad No. 2; 2014.

Richart Martinez M, et al. Busqueda bibliográfica en enfermeria y otras cièncias de la salud. Alicante: Publicaciones de la Universidad; 2001.

Strauss, A. Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquía.

Wertz, F.J. Charmaz, K. McMullen, L.M. Josselson R. Anderson R. McSpadden, E. (2011). Five Ways of Doing Qualitative Analysis. New York: The Guilford Press.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TREBALL FI DE MÀSTER/18615301v

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INVESTIGACIÓ I ANÀLISI QUANTITATIVA/18615101v
INSTRUMENTS DE RECERCA BIBLIOGRÀFICA/18615112v
METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT/18615113v
 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent