DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT Codi 18615113
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SORT GONZALEZ, ANNA MARIA
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Actualment la societat canviant on vivim, on els coneixements son a l’abast de tothom, les infermeres en el nostre rol d’educadores (de futurs professionals, de persones sanes, de persones malaltes, etc.), hem de saber transmetre coneixements específics, ajudar a asimilar aprenentatges, a adquirir hàbits saludables, etc. És per això que hem de saber dissenyar, planificar i avaluar activitats docents adequades, adoptant metodologies i estratègies docents més actives i participatives on el protagonista passa a ser l’alumne i/o la persona a la qual va dirigida la ensenyança. En aquesta assignatura es pretèn facilitar coneixements i eines que ens ajudin a aprofitar els recursos que actualment tenim disponibles per motivar i dinamitzar nous aprenentatges, en els quals adquireixen un paper fonamental les metodologies basades en les TIC, les xarxes socials i altres. Es tracta d’innovar i investigar en la pràctica de la docência i l’educació per poder avançar i comprovar l’eficàcia dels mètodes i estratègies utilitzades.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC10 Aplicar els mètodes necessaris per a l’exercici de la docència en l’àmbit professional
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dissenyar, planificar i avaluar processos d’ensenyança aprenentatge AC10
AC16
Identificar i aplicar les TIC per afavorir el aprenentatge AC10
BC1
BC6
CC2
CC3
CC4
Orientar i acompanyar els individus en el seu procés d'adquisició de nous aprenentatges, hàbits de salut. AC10
BC1
BC6
CC2
CC3
Innovar en la pràctica docent, aplicar diferents metodologies i estratègies de treball AC16
BC1
BC3
Afavorir el desenvolupament d’habilitats per promoure l’aprenentatge autònom AC10
BC1
BC3
CC3
Incentivar investigació en l’àmbit de la innovació ensenyança-aprenentatge AC16
BC1
BC3
BC6
CC2
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la societat digitalitzada

Tema 2. Les Xarxes socials i el seu ús en l'àmbit de la salut i la infermeria
Tema 3. La creació de campanyes de salut en xarxes socials (facebook, twitter,...)
Tema 4. Les noves tendències de comunicació en sectors específics (joves, dones, etc.) de la població: Snapchat, Instagram, Pinterest
Tema 5. La gamificació i l'ús del joc com estrategia docent en productes de salud

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Fòrums de debat
0 12 12
Pràctiques a través de TIC
0 38 38
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 15 15
Webconferència
3 0 3
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació de l'assignatura, on s'explica l'estructura, materials, activitats a presentar, funcionament, tutorització, comunicació, cronograma, avaluació, bibliografia recomanada... presentació de l'assignatura i metodologies. també s'avaluaran les expectatives de l'alumnat envers l'assignatura
Fòrums de debat Es realitzaran foros aplicats a diferents activitats del curs (twitchat, foro per joc, altres)
Pràctiques a través de TIC Pràctiques sobre diferents temes del contingut de l’assignatura, es realitzaran exercicis pràctics, alguns utilitzant eines web 2.0.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Webconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge.
Atenció personalitzada Temps del docent reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Fòrums de debat
Webconferència
Descripció
S'ofereix una atenció personalitzada a l'alumnat via correu electrònic, tots els missatges seran contestats amb 48 hores laborables màxim. Es dispossa d'un fòrum de dubtes al Campus Virtaul de l'assignatura. Es podrà realitzar tutories per webconferència.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Es considerarà la participació, aportacions i activitats lligades al fòrum 10
Pràctiques a través de TIC Prácticas a través de TIC En funció de cada activitat es considerarà la planificació, el disseny, l'abast, el contingut, l'ús de la estratègia de educació. 80
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Es considerarà la realització dels tests disponibles per cada tema. 10
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l’estudiant és l’autor/a de les activitats formatives i/o d’avaluació plantejades al llarg de l’assignatura. Es podrà realitzar de forma presencial o per webconferència. El professorat farà preguntes sobre les activitats realitzades. 0
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'adopta un model d'avaluació contínua reflectit amb el lliurament de diferents activitats, cal lliurar totes les tasques en les dates establertes per poder fer les mitjanes i obtenir la qualificació final. Per aprovar l'assignatura s'ha de superar cada apartat. En segona convocatòria cal aprovar i / o lliurar la part de l'assignatura que quedi pendent


Fonts d'informació

Bàsica

Quan sigui necessàri es recomanaran lectures, vídeos i altres materials per a l'estudi

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent