DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) GESTIÓ I CANVI Codi 18615204
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FLORES MOYA, CARMEN
Adreça electrònica cristina.rey@urv.cat
carmen.flores@urv.cat
Professors/es
REY REÑONES, CRISTINA
FLORES MOYA, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en aquells aspectes de la gestió que tenen més impacte en la realitat, a partir de la millora, la responsabilitat i la flexibilitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC6 Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat
  AC9 Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix)
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar models de gestió innovadors que afrontin eficaçment les noves necessitats del sistema de salut AC6
AC11
Identificar i aplicar les habilitats necessàries per a construir relacions humanes positives en el treball multidisciplinar del cuidatge AC9
BC2
BC5
CC6
Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial AC11
BC4
Conèixer i aplicar els instruments oportuns per a millorar l'organització del treball i la gestió dels recursos AC13

Continguts
Tema Subtema
GESTIÓ INSTITUCIONAL - Objectius i metes.
- Planificació
GESTIÓ DE PERSONES - Liderar, dirigir, innovar
- Canvi i evolució
- Gestionar cuidatges, gestionar persones, gestionar equips
- La comunicació en la gestió
- Gestió de conflictes
- Prendre decisions, resoldre problemes
- Gestió del temps
- Risc i seguretat, crisis i oportunitats
GESTIÓ PROFESSIONAL - Desenvolupament professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 0 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 0 15
Debats
2 0 2
Treballs
24 0 24
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral - Introducció dels continguts bàsics de cada tema, amb exemples
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Exercicis resolts a classe per ajudar a clarificar conceptes i buscar solucions diverses
Debats - Per compartir diferents experiències, solucions, possibilitats i punts de vista
Treballs - Al llarg de l'assignatura els alumnes realitzarán un treball individual d'aplicació de coneixements a la seva realitat laboral i un anàlisis de la seva VP. Abdós serán obligatòris per l'avaluació de l'assignatura.
- Per la seva realització, l'alumne podrá dispossar d'atenció personalitzada
Atenció personalitzada L'alumne disposara d'un horari d'atenció a demanda per l'orientació de quaselvol part de l'assignature i seu desenvolupament.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
- Per qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura - L'alumne tindra atenció personalitzada, personalment, per tota la el·laboració dels treballs, objecte a més d'avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio.
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
30%
Debats Participació activa, amb dues aportacions com a minim, en els forums de l'asignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
10%
Proves objectives de tipus test Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'estudiant selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats.
En un context virtual o semipresencial:
Proves, a través de l'eina de qüestionari de l'aula virtual i/o web conferència (Adobe Connect), que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. Els estudiants seleccionen una resposta entre un número limitat de possibilitats.
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haura de realitzar un examen al finalitzar l'assignatura. Es tindrà en compte el treball durant l'assignatura i la seva participació.

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster)


Fonts d'informació

Bàsica

·          Buckner, E. B., Anderson, D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., & Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de Enfermeras, 61(4), 499-508.

 

·          Danet, A., March, J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital universitario de Andalucía, España Communication, participation and leadership in the perception of the emotional climate in a university. Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.

 

·          del Pilar Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J., Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2), 140-162.

 

·          Krogerus, M. (2014). El pequeño libro de las grandes decisiones. Ed. Alienta.

 

·          Macia Soler, L.(2014). Gestion Clinica. Ed Elsevier.

 

·          Meraño, A. (2014). La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud. Ed. Elsevier.

·         

  • VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y enfermería, 18(2), 111-117.
Complementària

- De cada tema, l'alumne disposará de bibliografia específica

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent