DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) GESTIÓ I CANVI Codi 18615204
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FLORES MOYA, CARMEN
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en aquells aspectes de la gestió que tenen més impacte en la realitat, a partir de la millora, la responsabilitat i la flexibilitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC6 Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat
  AC9 Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix)
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar models de gestió innovadors que afrontin eficaçment les noves necessitats del sistema de salut AC6
AC11
Identificar i aplicar les habilitats necessàries per a construir relacions humanes positives en el treball multidisciplinar del cuidatge AC9
BC2
BC5
CC6
Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial AC11
BC4
Conèixer i aplicar els instruments oportuns per a millorar l'organització del treball i la gestió dels recursos AC13

Continguts
Tema Subtema
GESTIÓ INSTITUCIONAL - Objectius i metes.
- Planificació
GESTIÓ DE PERSONES - Liderar, dirigir, innovar
- Canvi i evolució
- Gestionar cuidatges, gestionar persones, gestionar equips
- La comunicació en la gestió
- Gestió de conflictes
- Prendre decisions, resoldre problemes
- Gestió del temps
- Risc i seguretat, crisis i oportunitats
GESTIÓ PROFESSIONAL - Desenvolupament professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
2 28 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
0 27 27
Fòrums de debat
2 7 9
Activitats d’auto seguiment
0 5 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Presentació de l'assignatura
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Fòrums de debat - Per compartir diferents experiències, solucions, possibilitats i punts de vista
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Descripció
- Per qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura - L'alumne tindra atenció personalitzada, personalment o per videoconferència, per tota l'el·laboració dels treballs, objecte a més d'avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Presentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio.
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
80%
Fòrums de debat Participació activa, amb dues aportacions com a minim, en els forums de l'assignatura.
En un context virtual:
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
10%
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment. 10%
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l’estudiant és l’autor/a de les activitats formatives i/o d’avaluació plantejades al llarg de l’assignatura. 0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació. Per superar l'avaluació és necessari aprovar totes les proves. En cas de prves no lliurades o no superades es podran lliurar sempre 10 dies abans de la prova de validació.


Fonts d'informació

Bàsica

·          Buckner, E. B., Anderson, D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., & Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de Enfermeras, 61(4), 499-508.

 

·          Danet, A., March, J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital universitario de Andalucía, España Communication, participation and leadership in the perception of the emotional climate in a university. Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.

 

·          del Pilar Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J., Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2), 140-162.

 

·          Krogerus, M. (2014). El pequeño libro de las grandes decisiones. Ed. Alienta.

 

·          Macia Soler, L.(2014). Gestion Clinica. Ed Elsevier.

 

·          Meraño, A. (2014). La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud. Ed. Elsevier.

·         

  • VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y enfermería, 18(2), 111-117.
Complementària

- De cada tema, l'alumne disposará de bibliografia específica

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que s'informaran al forum de noticies del campus virtual
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent