DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) GESTIÓ I CANVI Código 18615204
Titulación
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012) - Virtual
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Correo-e mariaantonia.martorell@urv.cat
jesus.esteve@urv.cat
Profesores/as
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
ESTEVE FERRAN, JESUS
Web
Descripción general e información relevante Aprofundir en aquells aspectes de la gestió que tenen més impacte en la realitat, a partir de la millora, la responsabilitat i la flexibilitat.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC6 Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat
  AC9 Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix)
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC6 CT6.Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Aplicar models de gestió innovadors que afrontin eficaçment les noves necessitats del sistema de salut AC6
AC11
Identificar i aplicar les habilitats necessàries per a construir relacions humanes positives en el treball multidisciplinar del cuidatge AC9
Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial AC11
Conèixer i aplicar els instruments oportuns per a millorar l'organització del treball i la gestió dels recursos AC13
RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió) RA2.Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts iper identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi) RA3.Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat) RA4.Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació) RA5.Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació) BC3
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement) RA2. Desenvolupar l’actitud professional. (Actitud professional) RA3. Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn) RA4. Dissenyar itineraris professionals específics. (Itineraris) BC6

Continguts
tema Subtema
GESTIÓ INSTITUCIONAL - Objectius i metes.
- Planificació
GESTIÓ DE PERSONES - Liderar, dirigir, innovar
- Canvi i evolució
- Gestionar cuidatges, gestionar persones, gestionar equips
- La comunicació en la gestió
- Gestió de conflictes
- Prendre decisions, resoldre problemes
- Gestió del temps
- Risc i seguretat, crisis i oportunitats
GESTIÓ PROFESSIONAL - Desenvolupament professional

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 30 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
0 34 34
Activitats d’auto seguiment
0 5 5
Fòrums de debat
0 2 2
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries - Presentació de l'assignatura
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment.
Fòrums de debat Activitat d'interacció per als estudiants, que incentiva la seva participació a l'assignatura
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
Supòsits pràctics/ estudi de casos
descripción
- Per qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura - L'alumne tindra atenció personalitzada, personalment o per videoconferència, per tota l'el·laboració dels treballs, objecte a més d'avaluació.

Avaluació
  descripción Peso
Supòsits pràctics/ estudi de casos Presentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio.
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
90%
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment. 5%
Fòrums de debat Activitat amb un pes mínim a la nota, per valorar la participació de l'alumne a l'aula virtual 5%
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l’estudiant és l’autor/a de les activitats formatives i/o d’avaluació plantejades al llarg de l’assignatura. 0%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació. Per superar l'avaluació és necessari aprovar totes les proves. En cas de proves no lliurades o no superades es podran lliurar sempre 10 dies abans de la prova de validació.

“En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari”


Fonts d'informació

Bàsica

·          Buckner, E. B., Anderson, D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., & Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de Enfermeras, 61(4), 499-508.

 

·          Danet, A., March, J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital universitario de Andalucía, España Communication, participation and leadership in the perception of the emotional climate in a university. Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.

 

·          del Pilar Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J., Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2), 140-162.

 

·          Krogerus, M. (2014). El pequeño libro de las grandes decisiones. Ed. Alienta.

 

·          Macia Soler, L.(2014). Gestion Clinica. Ed Elsevier.

 

·          Meraño, A. (2014). La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud. Ed. Elsevier.

·         

  • VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y enfermería, 18(2), 111-117.
Complementària

- De cada tema, l'alumne disposará de bibliografia específica

Recomanacions


 
Otros comentarios
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual Cal tenir en compte que si no s’arriba al número mínim d’alumnes definit per la URV,aquesta assignatura no s’impartirà. Els alumnes afectats seran reconduíts cap a una altre assignatura.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.