Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC4 |
Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació |
|
AC6 |
Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
Identifica diferentes teorías éticas y la forma de implementarlas en la práctica clínica
|
AC3 AC4 AC6
|
BC2 BC3
|
CC5
|
Obtiene conocimientos teóricos, así como actitudes de participación, creatividad y habilidades en la toma de decisiones éticas
|
AC1
|
BC4 BC5 BC6
|
CC5
|
Desarrolla el uso de instrumentos que ayudan al análisis de situaciones de conflicto ético |
AC2
|
BC2
|
CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
I. Introducción: |
1. Aproximaciones éticas en la ciencia del cuidado
2. La enfermería como práctica moral
|
II. La ética del cuidado y la ética de la justicia:
|
1. La ética de la justicia ante la homogeneidad en el cuidar
2. La ética del cuidado ante la diversidad en el cuidar
3. Otras éticas aplicables |
III. La toma de decisiones éticas:
|
1. El desarrollo moral de la enfermera
2. Procesos de toma de decisiones éticas
3. La narrativa como instrumento del desarrollo moral
4. Ética y emociones en la toma de decisiones éticas |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Fòrums de debat |
|
4 |
10 |
14 |
Treballs |
|
1 |
12 |
13 |
Tècnica del dilema |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació. |
Sessió Magistral |
Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne. |
Fòrums de debat |
Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura. |
Treballs |
Narrativa analitzada envers a l'etica del cuidatge |
Tècnica del dilema |
Es plantejen situacions amb conflicte ètic i es treballen solucions raonadas mitjançant el anàlisi de la situació. |
Atenció personalitzada |
Seguimiento y tutorización de las diferentes actividades y necesidades del alumnado |
|
Descripció |
Es duran a terme tutories personalitzades durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats |
|
|
Descripció |
Pes |
Fòrums de debat |
Participació activa als forums |
5% |
Treballs |
Narrativa i anàlisis d'una situació/ experiència de la práctica clínica des de una perspectiva de l'ètica de la cura |
45% |
Tècnica del dilema |
Narrativa i análisi argumentat d'un incident critic envers una situació de conflictivitat ètica a la pràctica |
45% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En cas de no superar la 1ª convocatòria es farà una recuperació mitjançant una prova escrita. |
Bàsica |
Beauchamp i Childress, Principios de ética Biomédica., 2002, Masson
Casado, M. (comp.)., Nuevos materiales de bioética y derecho., 2007, Ed. Fontamara, Mexico
Davis Anne J, Tschudin Verena, Raeve Louise, Ética en enfermería: conceptos fundamentales de su enseñanza, 2009, Triacastela, Madrid
Montero F i Morlans, M, Para deliberar en los comités de ética, 2009, Barcelona: Fundació Dr. Robert
Torralba, F., Antropología del cuidar, 1998, Madrid: Fundación Mapfre Medicina-Institut Borja d
|
|
Complementària |
|
- Codi d’Ètica d’Infermeria del Col·legi Oficial Infermeria de Barcelona.
- Código Deontológico de la Enfermeria Española.
- Código Deontológico del CIE para la profesión enfermera any 2005.
- Carta Universal dels Drets Humans.
- Carta dels Drets i deures dels ciutadans en relació a la salut i a l’atenció sanitària.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|