DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ÈTICA DELS CUIDATGES Codi 18615205
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant La ética del cuidatge es desenvolupa actualment en un context plural a banda de discursos de caràcter religiós o ideològic per aquesta raó podem parlar de ètica plural en un marc contextual com les relacions entre el professionals sanitaris i les persones que demanden atenció sanitària amb la finalitat de ser capaços de compartir les necessitats d'aquests i donar una atenció ètica adequada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC6 Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identifica diferentes teorías éticas y la forma de implementarlas en la práctica clínica AC3
AC4
AC6
BC2
BC3
CC5
Obtiene conocimientos teóricos, así como actitudes de participación, creatividad y habilidades en la toma de decisiones éticas AC1
BC4
BC5
BC6
CC5
Desarrolla el uso de instrumentos que ayudan al análisis de situaciones de conflicto ético AC2
BC2
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. Introducción: 1. Aproximaciones éticas en la ciencia del cuidado
2. La enfermería como práctica moral
II. La ética del cuidado y la ética de la justicia:

1. La ética de la justicia ante la homogeneidad en el cuidar
2. La ética del cuidado ante la diversidad en el cuidar
3. Otras éticas aplicables
III. La toma de decisiones éticas:
1. El desarrollo moral de la enfermera
2. Procesos de toma de decisiones éticas
3. La narrativa como instrumento del desarrollo moral
4. Ética y emociones en la toma de decisiones éticas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 10 20
Fòrums de debat
4 10 14
Treballs
1 12 13
Tècnica del dilema
10 10 20
 
Atenció personalitzada
2 4 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació.
Sessió Magistral Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne.
Fòrums de debat Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura.
Treballs Narrativa analitzada envers a l'etica del cuidatge
Tècnica del dilema Es plantejen situacions amb conflicte ètic i es treballen solucions raonadas mitjançant el anàlisi de la situació.
Atenció personalitzada Seguimiento y tutorización de las diferentes actividades y necesidades del alumnado

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Es duran a terme tutories personalitzades durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Participació activa als forums 5%
Treballs Narrativa i anàlisis d'una situació/ experiència de la práctica clínica des de una perspectiva de l'ètica de la cura 45%
Tècnica del dilema Narrativa i análisi argumentat d'un incident critic envers una situació de conflictivitat ètica a la pràctica 45%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de no superar la 1ª convocatòria es farà una recuperació mitjançant una prova escrita.


Fonts d'informació

Bàsica Beauchamp i Childress, Principios de ética Biomédica., 2002, Masson
Casado, M. (comp.)., Nuevos materiales de bioética y derecho., 2007, Ed. Fontamara, Mexico
Davis Anne J, Tschudin Verena, Raeve Louise, Ética en enfermería: conceptos fundamentales de su enseñanza, 2009, Triacastela, Madrid
Montero F i Morlans, M, Para deliberar en los comités de ética, 2009, Barcelona: Fundació Dr. Robert
Torralba, F., Antropología del cuidar, 1998, Madrid: Fundación Mapfre Medicina-Institut Borja d

Complementària
  • Codi d’Ètica d’Infermeria del Col·legi Oficial Infermeria de Barcelona.
  • Código Deontológico de la Enfermeria Española.
  • Código Deontológico del CIE para la profesión enfermera any 2005.
  • Carta Universal dels Drets Humans.
  • Carta dels Drets i deures dels ciutadans en relació a la salut i a l’atenció sanitària.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent