Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Identifica diferentes teorías éticas y la forma de implementarlas en la práctica clínica
|
|
|
|
Obtiene conocimientos teóricos, así como actitudes de participación, creatividad y habilidades en la toma de decisiones éticas
|
|
|
|
Desarrolla el uso de instrumentos que ayudan al análisis de situaciones de conflicto ético |
|
|
|
Tema |
Subtema |
I. Introducción: |
1. Aproximaciones éticas en la ciencia del cuidado
2. La enfermería como práctica moral
|
II. La ética del cuidado y la ética de la justicia:
|
1. La ética de la justicia ante la homogeneidad en el cuidar
2. La ética del cuidado ante la diversidad en el cuidar
3. Otras éticas aplicables |
III. La toma de decisiones éticas:
|
1. El desarrollo moral de la enfermera
2. Procesos de toma de decisiones éticas
3. La narrativa como instrumento del desarrollo moral
4. Ética y emociones en la toma de decisiones éticas |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Fòrums de debat |
|
0 |
4 |
4 |
Treballs |
|
1 |
15 |
16 |
Tècnica del dilema |
|
0 |
15 |
15 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0 |
30 |
30 |
Webconferència |
|
2 |
0 |
2 |
Activitats d’auto seguiment |
|
0 |
2 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de validació |
|
0 |
4 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació. |
Fòrums de debat |
Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura. |
Treballs |
Narrativa analitzada envers a l'etica del cuidatge |
Tècnica del dilema |
Es plantejen situacions amb conflicte ètic i es treballen solucions raonadas mitjançant el anàlisi de la situació. |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura y profundización de la documentación publicada en el espacio de la asignatura de los diferentes temas. |
Webconferència |
Exposición y presentación de la asignatura, contenidos y actividades que podrá ser visualizada a tiempo real o posteriormente tras la emisión de la misma. |
Activitats d’auto seguiment |
Actividades propuestas a través de los diferentes temas con un peso mínimo en la nota con la finalidad de que el estudiantado pueda autorregular su aprendizaje |
Atenció personalitzada |
Seguimiento y tutorización de las diferentes actividades y necesidades del alumnado |
|
Treballs |
Webconferència |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Es duran a terme tutories personalitzades durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats |
|
|
Descripció |
Pes |
Fòrums de debat |
Participació activa als forums |
5% |
Treballs |
Narrativa i anàlisi d'una situació de la práctica clínica envers a l'ética de la cura |
45% |
Tècnica del dilema |
Narrativa i anàlsis argumentat d'un incident critic amb conflictivitat ètica |
45% |
Activitats d’auto seguiment |
Actividades propuestas a lo largo de los temas de la asignatura para poder autodirigir el aprendizaje por parte del alumnando |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En caso de no superar la 1ª convocatoria se realizará una recuperación mediante prueba escrita sobre los materiales teóricos de la asignatura. |
Bàsica |
Beauchamp i Childress, Principios de ética Biomédica., 2002, Masson
Davis Anne J, Tschudin Verena, Raeve Louise, Ética en enfermería: conceptos fundamentales de su enseñanza, 2009, Triacastela, Madrid
Casado, M. (comp.)., Nuevos materiales de bioética y derecho., 2007, Ed. Fontamara, Mexico
Montero F i Morlans, M, Para deliberar en los comités de ética, 2009, Barcelona: Fundació Dr. Robert
Torralba, F., Antropología del cuidar, 1998, Madrid: Fundación Mapfre Medicina-Institut Borja d
|
|
Complementària |
|
- Codi d’Ètica d’Infermeria del Col·legi Oficial Infermeria de Barcelona.
- Código Deontológico de la Enfermeria Española.
- Código Deontológico del CIE para la profesión enfermera any 2005.
- Carta Universal dels Drets Humans.
- Carta dels Drets i deures dels ciutadans en relació a la salut i a l’atenció sanitària.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|