DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ÈTICA DELS CUIDATGES Codi 18615205
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant La ética del cuidatge es desenvolupa actualment en un context plural a banda de discursos de caràcter religiós o ideològic per aquesta raó podem parlar de ètica plural en un marc contextual com les relacions entre el professionals sanitaris i les persones que demanden atenció sanitària amb la finalitat de ser capaços de compartir les necessitats d'aquests i donar una atenció ètica adequada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identifica diferentes teorías éticas y la forma de implementarlas en la práctica clínica
Obtiene conocimientos teóricos, así como actitudes de participación, creatividad y habilidades en la toma de decisiones éticas
Desarrolla el uso de instrumentos que ayudan al análisis de situaciones de conflicto ético

Continguts
Tema Subtema
I. Introducción: 1. Aproximaciones éticas en la ciencia del cuidado
2. La enfermería como práctica moral
II. La ética del cuidado y la ética de la justicia:

1. La ética de la justicia ante la homogeneidad en el cuidar
2. La ética del cuidado ante la diversidad en el cuidar
3. Otras éticas aplicables
III. La toma de decisiones éticas:
1. El desarrollo moral de la enfermera
2. Procesos de toma de decisiones éticas
3. La narrativa como instrumento del desarrollo moral
4. Ética y emociones en la toma de decisiones éticas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Fòrums de debat
0 4 4
Treballs
1 15 16
Tècnica del dilema
0 15 15
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 30 30
Webconferència
2 0 2
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de validació
0 4 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació.
Fòrums de debat Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura.
Treballs Narrativa analitzada envers a l'etica del cuidatge
Tècnica del dilema Es plantejen situacions amb conflicte ètic i es treballen solucions raonadas mitjançant el anàlisi de la situació.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura y profundización de la documentación publicada en el espacio de la asignatura de los diferentes temas.
Webconferència Exposición y presentación de la asignatura, contenidos y actividades que podrá ser visualizada a tiempo real o posteriormente tras la emisión de la misma.
Activitats d’auto seguiment Actividades propuestas a través de los diferentes temas con un peso mínimo en la nota con la finalidad de que el estudiantado pueda autorregular su aprendizaje
Atenció personalitzada Seguimiento y tutorización de las diferentes actividades y necesidades del alumnado

Atenció personalitzada
 
Treballs
Webconferència
Atenció personalitzada
Descripció
Es duran a terme tutories personalitzades durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Participació activa als forums 5%
Treballs Narrativa i anàlisi d'una situació de la práctica clínica envers a l'ética de la cura 45%
Tècnica del dilema Narrativa i anàlsis argumentat d'un incident critic amb conflictivitat ètica 45%
Activitats d’auto seguiment Actividades propuestas a lo largo de los temas de la asignatura para poder autodirigir el aprendizaje por parte del alumnando 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En caso de no superar la 1ª convocatoria se realizará una recuperación mediante prueba escrita sobre los materiales teóricos de la asignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Beauchamp i Childress, Principios de ética Biomédica., 2002, Masson
Davis Anne J, Tschudin Verena, Raeve Louise, Ética en enfermería: conceptos fundamentales de su enseñanza, 2009, Triacastela, Madrid
Casado, M. (comp.)., Nuevos materiales de bioética y derecho., 2007, Ed. Fontamara, Mexico
Montero F i Morlans, M, Para deliberar en los comités de ética, 2009, Barcelona: Fundació Dr. Robert
Torralba, F., Antropología del cuidar, 1998, Madrid: Fundación Mapfre Medicina-Institut Borja d

Complementària
  • Codi d’Ètica d’Infermeria del Col·legi Oficial Infermeria de Barcelona.
  • Código Deontológico de la Enfermeria Española.
  • Código Deontológico del CIE para la profesión enfermera any 2005.
  • Carta Universal dels Drets Humans.
  • Carta dels Drets i deures dels ciutadans en relació a la salut i a l’atenció sanitària.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent