DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ÈTICA DELS CUIDATGES Codi 18615205
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant La ética del cuidatge es desenvolupa actualment en un context plural a banda de discursos de caràcter religiós o ideològic per aquesta raó podem parlar de ètica plural en un marc contextual com les relacions entre el professionals sanitaris i les persones que demanden atenció sanitària amb la finalitat de ser capaços de compartir les necessitats d'aquests i donar una atenció ètica adequada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identifica diferentes teorías éticas y la forma de implementarlas en la práctica clínica AC4
BC3
CC2
CC3
Obtiene conocimientos teóricos, así como actitudes de participación, creatividad y habilidades en la toma de decisiones éticas AC3
AC11
AC13
BC2
BC3
BC6
CC5
Desarrolla el uso de instrumentos que ayudan al análisis de situaciones de conflicto ético AC3
AC12
BC2
BC3
BC4
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
I. Introducción: 1. Aproximaciones éticas en la ciencia del cuidado
2. La enfermería como práctica moral
II. La ética del cuidado y la ética de la justicia:

1. La ética de la justicia ante la homogeneidad en el cuidar
2. La ética del cuidado ante la diversidad en el cuidar
3. Otras éticas aplicables
III. La toma de decisiones éticas:
1. El desarrollo moral de la enfermera
2. Procesos de toma de decisiones éticas
3. La narrativa como instrumento del desarrollo moral
4. Ética y emociones en la toma de decisiones éticas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Fòrums de debat
0 4 4
Treballs
1 15 16
Tècnica del dilema
0 15 15
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 30 30
Webconferència
2 0 2
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de validació
0 4 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació.
Fòrums de debat Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura.
Treballs Narrativa analitzada envers a l'etica del cuidatge
Tècnica del dilema Es plantejen situacions amb conflicte ètic i es treballen solucions raonadas mitjançant el anàlisi de la situació.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i aprofundiment de la documentació publicada en l'espai de l'assignatura dels diferents temes.
Webconferència Exposició i presentació de l'assignatura, continguts i activitats que podrà ser visualitzada a temps real o posteriorment després de l'emissió de la mateixa.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a través dels diferents temes amb un pes mínim en la nota amb la finalitat que l'estudiantat pugui autoregular el seu aprenentatge
Atenció personalitzada Seguimiento y tutorización de las diferentes actividades y necesidades del alumnado

Atenció personalitzada
 
Treballs
Webconferència
Atenció personalitzada
Descripció
Es duran a terme tutories personalitzades durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Participació activa als forums 5%
Treballs Narrativa i anàlisi d'una situació de la práctica clínica envers a l'ética de la cura 45%
Tècnica del dilema Narrativa i anàlsis argumentat d'un incident critic amb conflictivitat ètica 45%
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades al llarg dels temes de l'assignatura per poder autodirigir l'aprenentatge per part de l'alumnat 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de no superar la 1a convocatòria es realitzarà una recuperació per mitjà de prova escrita sobre els materials teòrics de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Beauchamp i Childress, Principios de ética Biomédica., 2002, Masson
Davis Anne J, Tschudin Verena, Raeve Louise, Ética en enfermería: conceptos fundamentales de su enseñanza, 2009, Triacastela, Madrid
Casado, M. (comp.)., Nuevos materiales de bioética y derecho., 2007, Ed. Fontamara, Mexico
Montero F i Morlans, M, Para deliberar en los comités de ética, 2009, Barcelona: Fundació Dr. Robert
Torralba, F., Antropología del cuidar, 1998, Madrid: Fundación Mapfre Medicina-Institut Borja d

Complementària
  • Codi d’Ètica d’Infermeria del Col·legi Oficial Infermeria de Barcelona.
  • Código Deontológico de la Enfermeria Española.
  • Código Deontológico del CIE para la profesión enfermera any 2005.
  • Carta Universal dels Drets Humans.
  • Carta dels Drets i deures dels ciutadans en relació a la salut i a l’atenció sanitària.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent