DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ECONOMIA DE LA SALUT Codi 18615206
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica misericordia.carles@urv.cat
Professors/es
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol analitzar la complexa realitat de l’entorn sanitari utilitzant els fonaments i la metodologia de l’anàlisi econòmica bàsica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Exposar la relació entre economia, serveis sanitaris i salut. Remarcar els objectius d’eficiència i equitat. Reflexionar sobre el paper del sector públic a l’entorn sanitari AC13
AC16
BC3
BC6
CC3
Estudiar el funcionament del mercat sanitari i del mercat assegurador. Analitzar el comportament dels usuaris i dels professionals, del que se’n dedueix la compra de serveis sanitaris i els resultats de salut de la població AC13
AC16
BC3
BC6
CC3
Introduir el concepte d’avaluació econòmica de tecnologies sanitàries AC13
AC16
BC3
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:
Anàlisi econòmica, entorn sanitari i respostes institucionals
1.1. Salut, economia i economia de la salut
1.2. Objectius econòmics del sistema sanitari
1.3. Els sistemes sanitaris actuals
TEMA 2:
L’entorn sanitari i el comportament d'usuaris i proveïdors
2.1. El mercat sanitari
2.2. Les assegurances sanitàries
2.3. Comportament d'usuaris i proveïdors
TEMA 3:
Priorització i presa de decisions a l'entorn sanitari
3. Avaluació econòmica de tecnologies sanitàries

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
22 22 44
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 6 12
Treballs
6 6 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l’assignatura i s’exposen, detingudament, els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral S’introdueixen els continguts bàsics de cada tema i s’orienta en relació a la bibliografia que s'ha de fer servir en les hores de treball personal.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'exposen els continguts pràctics de l'assignatura i es desenvolupen exercicis semblants als d'avaluació.
Treballs Es treballarà individualment, i en profunditat, un tema a escollir entre els proposats a l'inici del curs. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.
Atenció personalitzada Temps a disposició dels estudiants per ajudar-los a assolir els continguts de l'assignatura segons el ritme personal de cadascun.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Proves pràctiques
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Cada estudiant haurà de comentar periòdicament la marxa del curs amb la professora. Qualsevol dubte es podrà resoldre mitjançant el correu electrònic, o personalment en una hora de consulta acordada prèviament. Per al bon desenvolupament dels treballs d’avaluació seria convenient fer ús de l’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs A l'inici de curs es deixarà escollir als estudiants entre un nombre limitat de temes.

Durant el curs, cada estudiant desenvoluparà el seu tema sota la tutela de la professora.

El darrer dia de curs cada estudiant presentarà oralment l'esquema i estructura del treball. Aquesta presentació valdrà 1 punt de la nota final.


40%
Proves pràctiques Avaluació dels continguts pràctics del programa 20%
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació dels continguts teòrics del programa 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATÒRIA (AVALUACIÓ CONTINUADA)

Per superar l'assignatura s'han d'aprovar totes i cadascuna de les proves d'avaluació continuada.

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'avaluació de la segona convocatòria s'estructura de la mateixa manera que la primera.

Només s'hauran de presentar de nou les proves i/o el treball que no s'hagin superat a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Folland, S. Goodman, AC. I Stano, M., The economics of health and health care, New Jersey: Prentice Hall, 6a Edició, 2010
Gimeno JA, Rubio S, Tamayo P., Economía de la Salud: fundamentos , Madrid: Diaz de Santos, 2006
Hidalgo, A. et al., Economía de la Salud, Madrid: Piramide, 2005
Krugman, P; Wells, R and Graddy, K, Fundamentos de Economía, Editorial Reverte, 2012
López Casasnovas, G. Y Ortún, V., Economía y Salud: fundamentos y políticas, Madrid: Ediciones Encuentro, 1998
McPake, B., Health Economics: an international perspective, London: Routledge, 3a Edició, 2013
Nicholson, W., Teoria Microeconómica: principios básicos y aplicaciones, Madrid: Thomson, 8a Edició, 2004
Ortún, V., La economía en sanidad y medicina: instrumentos y limitaciones, Barcelona: La llar del libre, 1991
Pindyck y Rubinfeld, Microeconomía, Madrid: Prentice Hall, 7a Edició, 2010
Schiller, B.R., Principios esenciales de economía, Madrid: McGraw Hill, 6a Edició, 2008

Complementària

Cada tema del programa té material de suport específic on es fa constar la bibliografia detallada i els capítols de cadascuna de les referències de la bibliografia general que corresponen.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent