DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ECONOMIA DE LA SALUT Codi 18615206
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol analitzar la complexa realitat de l’entorn sanitari utilitzant els fonaments i la metodologia de l’anàlisi econòmica bàsica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la relació entre economia, serveis sanitaris i salut. Valorar els objectius d’eficiència i equitat. Reflexionar sobre el paper del sector públic a l’entorn sanitari AC13
AC14
BC3
BC6
CC3
Reconèixer el funcionament del mercat sanitari i del mercat assegurador. Entendre el comportament dels usuaris i dels professionals, del que se’n dedueix la compra de serveis sanitaris i els resultats de salut de la població AC13
AC14
BC3
BC6
CC3
Aplicar el concepte d’avaluació econòmica de tecnologies sanitàries AC13
AC14
BC3
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:
Anàlisi econòmica i entorn sanitari
1.1. Salut, economia i economia de la salut
1.2. Objectius econòmics del sistema sanitari
1.3. Els sistemes sanitaris actuals
TEMA 2:
Entorn sanitari i comportament d'usuaris i proveïdors
2.1. El mercat sanitari
2.2. Les assegurances sanitàries
2.3. Comportament d'usuaris
2.4. Proveïdors sanitaris: professionals i institucions sanitàries
TEMA 3:
Avaluació econòmica de tecnologies sanitàries
3.1. Priorització i presa de decisions
3.2. Anàlisi cost-efectivitat i anàlisi cost-benefici

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Webconferència
3 0 3
Sessió Magistral
0 43 43
Fòrums de debat
0 3 3
Activitats d’auto seguiment
0 6 6
Treballs col·laboratius.
0 6 6
 
Atenció personalitzada
3.5 0 3.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 6 6
Proves de desenvolupament
0 3 3
Proves de validació
0 0.5 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta per webconferència l’assignatura i s’exposen, detingudament, els criteris d’avaluació.
Webconferència Es faran 3 webconferències durant el curs. S'introdueixen els continguts bàsics de cadascun dels 3 temes
Sessió Magistral Hores dedicades a l'estudi dels continguts dels tres temes. A l'espai Moodle hi ha un petit esquema de cadascun d'ells.
Fòrums de debat S'obrirà un espai de debat perquè els estudiants puguin consultar els dubtes de l'assignatura.
La participació en el fòrum formarà part de l'avaluació.
Activitats d’auto seguiment Cadascun dels temes tindrà activitats d'autoavaluació perquè l'estudiant faci el seguiment del seu aprenentatge.
Es facilitaran les respostes correctes.
Aquesta activitat formarà part de l'avaluació de l'assignatura.
Treballs col·laboratius. S'obrirà un espai de debat específic per aquesta activitat que té caràcter d'avaluació grupal.
Es valora positivament el raonament de les opinions basat en els conceptes estudiats durant el curs.
És necessari feed-back amb les respostes dels companys.
Atenció personalitzada Temps a disposició dels estudiants per donar-los suport en l'assoliment dels continguts de l'assignatura, segons el ritme personal de cadascun.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Fòrums de debat
Activitats d’auto seguiment
Webconferència
Descripció
Cada estudiant haurà de comentar periòdicament la marxa del curs amb la professora. Qualsevol dubte es podrà resoldre mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat S'obrirà un espai de debat perquè els estudiants puguin consultar els dubtes de l'assignatura.
La participació en el fòrum formarà part de l'avaluació.
0.75
Activitats d’auto seguiment Cadascun dels temes tindrà activitats d'autoavaluació perquè l'estudiant faci el seguiment del seu aprenentatge.
Es facilitaran les respostes correctes.
Aquesta activitat formarà part de l'avaluació de l'assignatura.
0.75
Treballs col·laboratius. S'obrirà un espai de debat específic per aquesta activitat que té caràcter d'avaluació grupal.
Es valora positivament el raonament de les opinions basat en els conceptes estudiats durant el curs.
És necessari feed-back amb les respostes dels companys.
3
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació dels continguts de l'assignatura 4
Proves de desenvolupament Per cadascun dels tres temes s'haurà de portar a terme un comentari raonat del contingut d'un vídeo. 1.5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATÒRIA (AVALUACIÓ CONTINUADA)

Per superar l'assignatura s'han d'aprovar totes i cadascuna de les proves d'avaluació continuada.

RECUPERACIÓ DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ CONTINUADA

Existeix la possibilitat de resoldre de nou les activitats d'avaluació que no s'hagin superat en la primera convocatòria.

A l'espai moodle s'establirà la data límit d'entrega d'aquesta segona avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Gimeno JA, Rubio S, Tamayo P., Economía de la Salud: fundamentos , Madrid: Diaz de Santos, 2006
Hidalgo, A. et al., Economía de la Salud, Madrid: Piramide, 2000
Krugman, P; Wells, R and Graddy, K, Fundamentos de Economía, Editorial Reverte, 2015
Pindyck-Rubinfeld, Microeconomía, Madrid: Prentice Hall 7ed., 2009

A cada tema del programa es fa constar els capítols de bibliografia bàsica i complementària que hi corresponen.

Complementària Drummond FD. Et al., Métodos para la evaluación económica de los programas de asistencia sanitaria, Madrid: Díaz de Santos 2 ed., 2001
Folland, S; Goodman, AC and Stano, M, The economics of health and health care, NY: Prentice Hall 6 ed., 2010
López Casasnovas, G. Y Ortún, V., Economía y Salud: fundamentos y políticas, Madrid: Ediciones Encuentro, 1998
McPake, B., Health Economics: an international perspective, London: Routledge, 3a Edició, 2013
Ortún, V., La economía en sanidad y medicina: instrumentos y limitaciones, Barcelona: La llar del libre, 1991
Pinto, JL. y Sánchez, FI., Métodos para la evaluación económica de nuevas prestaciones., Madrid: CRES – Ministerio de Sanidad y Consumo, 2003
Plans Rubio, P., Aplicación del análisis coste/efectividad de los medicamentos y los programas de salud en la planificación sanitaria., Barcelona: Elsevier, 2014

A cada tema del programa es fa constar els capítols de bibliografia bàsica i complementària que hi corresponen.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent