DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) EDUCACIÓN PARA LA SALUD Código 18615210
Titulación
Investigación en Ciencias de la Enfermería (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
Correo-e
Profesores/as
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura “Educació per la salut” forma part d’un currículum de formació superior. Això vol dir que tant els continguts com les activitats proposades van encaminades a millorar la pràctica professional de la infermeria. El curs està enfocat en la utilització de la informació i les eines que ens proporciona la metodologia educativa per fer programes per educar per la salut. L'Educació per la salut és una experiència d’aprenentatge multifacètica; per tant la filosofia d'aquest curs es basa en que tots aprenem i tots ensenyem, en la mesura que compartim mútuament tant les experiències professionals que tinguem com les reflexions teòriques i pràctiques que se’n poden derivar.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés d'educació.
Reflexionar sobre el paper de la formació dins el camp de l’infermeria.
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats.
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit.
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals.
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació.
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives.
Practicar la el.laboració de publicacions i aportacions científiques derivades dels programes de salut desenvolupats

Contenidos
tema Subtema
1.- Educació per la Salut: Introducció. 1.1. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2. Paradigmes i models d’educació per la salut
1.3. Estils de vida i procès Salut-Malaltia
1.4. Estrategies i instruments d'intervenció
2. Modificació de comportaments en salut 2.1 Objectius de l'EpS
2.2 Canvi de comportament
2.3 Canvi d'Actitud
3. Metodologia Educativa 3.1. Mètodes didàctics
3.2. Mètodes i material educatiu
3.3. Programació en EpS
3.4. Avaluació
4.- Àmbits d'aplicació de l'EpS 4.1. Salut mental
4.2.Crònics i majors
4.3. Abordatge en cuidatges principals
4.4 Pacient Hospitalitzat
4.5. Drogodependències
4.6 Sexualitat
4.7. Ús racional dels medicaments
4.8. Estils de vida

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
 
Sesión magistral
14 21 35
Trabajos
0 10 10
Seminarios
2 1 3
Presentaciones/exposiciones
3 3 6
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
3 3 6
Estudios previos
5 2.5 7.5
Resolución de problemas/ejercicios
4 6 10
 
Atención personalizada
9 9 18
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es presentarà l'assignatura i es farà l'avaluació inicial
Sesión magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Trabajos S’aplicarà individualment o en grups els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics
Seminarios Revisió i anàlisi de programes concrets d'educació per la salut
Presentaciones/exposiciones Presentació de programes d'educació per la salut
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Exercicis per aplicar els continguts teòrics de l'assignatura
Estudios previos Lectures i treball de documentació relacionat amb el temari de l'assignatura i les proves de valoració
Resolución de problemas/ejercicios Debats entre els grups de treball
Atención personalizada Tutories individuals o en grup

Atención personalizada
 
Trabajos
Atención personalizada
Resolución de problemas/ejercicios
descripción
Bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques i mitjançant correu electrònic.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Dins l’avaluació es consideren dos aspectes diferents. D’una banda determinar els aprenentatges assolits i per l’altre l’impacte que ha tingut el curs.
Per valorar els aprenentatges assolits caldrà presentar un treball en grup i fer uns treballs individuals.

Pel que fa al treball en grup (màxim de tres persones), caldrà dissenyar un projecte d’Educació per la Salut en qualsevol àmbit que us interessi segons una pauta que es facilitarà, i exposar-lo a l'aula el dia 7 de juny.
En quan als treballs individuals, es facilitaran els detalls a classe.
El treball en grup, un 80%.

El conjunt de treballs individuals, un 20%.
Otros

La segona convocatòria és presentar els treballs requerits en el termini proposat.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora.


Fuentes de información

Básica M. BEGOÑA SÁNCHEZ, JUAN GÓMEZ, GONZALO DUARTE. , Educación para la salud. ENFERMERÍA COMUNITARIA. , ENFO EDICIONES PARA FUDEN, 2008
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2006
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
SALVADOR SÁEZ, PERE FONT, ROSA PÉREZ, FERNANDO MARQUÉS, Promoción y Educación para la Salud. Conceptos, Metodología, Programas, Milenio , 2007
PADRO CABELLO, CARME, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Educare 21, 2004

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.