Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials |
|
AC3 |
Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió |
|
AC5 |
Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC13 |
Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats |
|
AC14 |
Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic |
|
AC15 |
Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població |
|
AC16 |
Dissenyar i implementar projectes d’investigació |
|
AC17 |
Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic. |
|
BC3 |
CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
|
BC5 |
CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
|
BC7 |
CT7.Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés d'educació. |
AC2
|
|
|
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats. |
AC13
|
|
|
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit. |
AC2 AC14 AC16
|
|
|
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals. |
AC3 AC5
|
|
|
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació. |
AC14 AC15
|
|
|
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives. |
AC3 AC5
|
|
|
Practicar la el.laboració de publicacions i aportacions científiques derivades dels programes de salut desenvolupats |
AC7 AC14 AC15 AC16 AC17
|
|
|
RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe)
RA3. L’estudiant presenta i defensa eltreball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) |
|
BC1 BC3 BC5 BC7
|
|
Tema |
Subtema |
1.- Educació per la Salut: Introducció. |
1.1. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2. Paradigmes i models d’educació per la salut
1.3. Estils de vida i procès Salut-Malaltia
1.4. Estrategies i instruments d'intervenció
|
2. Metodologia Educativa |
2.1. Programació en EpS
2.2. Avaluació
2.3. Mètodes didàctics
2.4. Mètodes i material educatiu
|
3. Modificació de comportaments en salut |
3.1. Objectius de l'EpS
3.2. Canvi de comportament
3.3. Canvi d'Actitud |
4.- Àmbits d'aplicació de l'EpS |
4.1. Salut mental
4.2.Crònics i majors
4.3. Abordatge en cuidatges principals
4.4 Pacient Hospitalitzat
4.5. Drogodependències
4.6 Sexualitat
4.7. Ús racional dels medicaments
4.8. Estils de vida |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
|
Treballs |
|
0 |
28 |
28 |
Presentacions / exposicions |
|
0 |
15 |
15 |
Activitats d’auto seguiment |
|
0 |
4 |
4 |
Fòrums de debat |
|
0 |
5 |
5 |
Webconferència |
|
1 |
2 |
3 |
Projectes |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de validació |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura i la seva organització |
Treballs |
Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Els treballs realitzats formen part de les activitats d'avaluació continuada descrites a l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
La presentació de la feina és mostrar les habilitats comunicatives i la síntesi de el projecte del programa de salut, mitjançant el ús de les TIC.
|
Activitats d’auto seguiment |
Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment. |
Fòrums de debat |
Activitats en les quals els estudiants poden argumentar i confrontar idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el Fòrum del Campus Virtual. S'utilitzarà per a la presentació dels estudiants, com a eina d'avaluació i autoavaluació final del curs, i per a la realització d'alguna Activitat d'Avaluació Contínua i és valorarà la participació. |
Webconferència |
Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior. |
Projectes |
Dissenyar un "Projecte d'un programa de salut" i planificar una activitat, en grup.
|
Atenció personalitzada |
Seguiment i tutorització de les diferents activitats i segons necessitats de l'estudiant |
|
Projectes |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Presentacions / exposicions |
Webconferència |
|
Descripció |
Orientació a l'alumne respecte a la realització dels
treballs, cerca de literatura, lectures específiques, etc. Aquesta atenció pot
fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura, correu-e,
i/o webconferència. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es plantegen diferents activitats d'avaluació continuada. Cada activitat té uns criteris d'avaluació descrits al campus virtual. Aquest es realitzaran individualment |
30% |
Presentacions / exposicions |
Es realitzarà una exposició del projecte mitjançant les TIC. El projecte serà sempre valorable en grup. Es pot plantejar model individual consensuat amb el professor de l'assignatura. |
30% |
Activitats d’auto seguiment |
Activitats proposades a l'estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Es tindrà en compte la realització dels tests disponibles per a cada tema per part de l'estudiant |
5% |
Fòrums de debat |
Es considera la participació i interacció de l'estudiant |
5% |
Projectes |
Es realitzarà un projecte d'un programa de salut en grup, que és presentarà en format document seguint les normatives que s'expliquen al moodle.Es pot plantejar model individual consensuat amb el professor de l'assignatura. |
30%
|
Proves de validació |
Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l'estudiant és l'autor / a de les activitats formatives i / o d'avaluació plantejades al llarg de la asignatura.Se de fer de manera presencial o per videoconferència. El professorat farà preguntes a l'estudiant sobre les activitats realitzades |
0%
|
Altres |
La segona convocatòria és presentar els treballs requerits en el termini proposat. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació. Per realitzar l'avaluació cal superar totes les proves. En cas de proves no lliurades o no superades, podran ser lliurades sempre 10 dies abans de la prova de validació. |
Bàsica |
M. BEGOÑA SÁNCHEZ, JUAN GÓMEZ, GONZALO DUARTE. , Educación para la salud. ENFERMERÍA COMUNITARIA. , ENFO EDICIONES PARA FUDEN, 2008
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2006
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
SALVADOR SÁEZ, PERE FONT, ROSA PÉREZ, FERNANDO MARQUÉS, Promoción y Educación para la Salud. Conceptos, Metodología, Programas, Milenio, 2007
PADRO CABELLO, CARME, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Educare 21, 2004
|
Alarcón, A. M. (2019). Enfermería Intercultural: Un desafío en la sociedad actual. Revista Horizonte de Enfermería, 12 (1), 39-45. Ferré-Grau, C., & Albacar-Riobóo, N. (2016). Coaching en Salud: enfermeras y usuarios una nueva actitud. En Comunicaçao Clínica , Coaching en Salud: Conceptos básicos, Lidel:Lisboa Falcon Romero M, Luna Ruiz-Cabello A. Alfabetización en salud: concepto y dimensiones. Proyecto europeo de alfabetización en salud. Revista Comunicación y Salud. 2012: 2(2);91-98. Raventos Torner, R. D. (2017). Adherència al tractament farmacològic en el pacient crònic a l’Alt Penedès. Funció i reptes de la infermeria (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili). |
Complementària |
|
Aliaga-Díaz Elizabeth, Cuba-Fuentes Sofía, Mar-Meza Marcela. Promoción de la salud y prevención de las enfermedades para un envejecimiento activo y con calidad de vida. Rev. perú. med. exp. salud publica [Internet]. 2016; 33( 2 ): 311-320. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342016000200017&lng=es. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.332.2143. Oliver-Mora, M., & Iñiguez-Rueda, L. (2017). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los centros de salud: la visión de los profesionales en Cataluña, España. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 21, 945-955. |
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
Cal tenir en compte que si no s’arriba al número mínim d’alumnes definit per la URV,aquesta assignatura no s’impartirà. Els alumnes afectats seran reconduíts cap a una altre assignatura.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|