DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18615210
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica rosadolores.raventos@urv.cat
Professors/es
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura “Educació per la salut” forma part d’un currículum de formació superior. Això vol dir que tant els continguts com les activitats proposades van encaminades a millorar la pràctica professional de la infermeria. El curs està enfocat en la utilització de la informació i les eines que ens proporciona la metodologia educativa per fer programes per educar per la salut. L'Educació per la salut és una experiència d’aprenentatge multifacètica; per tant la filosofia d'aquest curs es basa en que tots aprenem i tots ensenyem, en la mesura que compartim mútuament tant les experiències professionals que tinguem com les reflexions teòriques i pràctiques que se’n poden derivar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC7 CT7.Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés d'educació. AC2
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats. AC13
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit. AC2
AC14
AC16
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals. AC3
AC5
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació. AC14
AC15
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives. AC3
AC5
Practicar la el.laboració de publicacions i aportacions científiques derivades dels programes de salut desenvolupats AC7
AC14
AC15
AC16
AC17
RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés) RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe) RA3. L’estudiant presenta i defensa eltreball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) BC1
BC3
BC5
BC7

Continguts
Tema Subtema
1.- Educació per la Salut: Introducció. 1.1. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2. Paradigmes i models d’educació per la salut
1.3. Estils de vida i procès Salut-Malaltia
1.4. Estrategies i instruments d'intervenció
2. Metodologia Educativa 2.1. Programació en EpS
2.2. Avaluació
2.3. Mètodes didàctics
2.4. Mètodes i material educatiu

3. Modificació de comportaments en salut 3.1. Objectius de l'EpS
3.2. Canvi de comportament
3.3. Canvi d'Actitud
4.- Àmbits d'aplicació de l'EpS 4.1. Salut mental
4.2.Crònics i majors
4.3. Abordatge en cuidatges principals
4.4 Pacient Hospitalitzat
4.5. Drogodependències
4.6 Sexualitat
4.7. Ús racional dels medicaments
4.8. Estils de vida

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
 
Treballs
0 28 28
Presentacions / exposicions
0 15 15
Activitats d’auto seguiment
0 4 4
Fòrums de debat
0 5 5
Webconferència
1 2 3
Projectes
0 15 15
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de validació
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura i la seva organització
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Els treballs realitzats formen part de les activitats d'avaluació continuada descrites a l'assignatura
Presentacions / exposicions La presentació de la feina és mostrar les habilitats comunicatives i la síntesi de el projecte del programa de salut, mitjançant el ús de les TIC.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment.
Fòrums de debat Activitats en les quals els estudiants poden argumentar i confrontar idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el Fòrum del Campus Virtual. S'utilitzarà per a la presentació dels estudiants, com a eina d'avaluació i autoavaluació final del curs, i per a la realització d'alguna Activitat d'Avaluació Contínua i és valorarà la participació.
Webconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Projectes Dissenyar un "Projecte d'un programa de salut" i planificar una activitat, en grup.
Atenció personalitzada Seguiment i tutorització de les diferents activitats i segons necessitats de l'estudiant

Atenció personalitzada
 
Projectes
Treballs
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Webconferència
Descripció

Orientació a l'alumne respecte a la realització dels treballs, cerca de literatura, lectures específiques, etc. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura, correu-e, i/o webconferència.

 


Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es plantegen diferents activitats d'avaluació continuada. Cada activitat té uns criteris d'avaluació descrits al campus virtual. Aquest es realitzaran individualment 30%
Presentacions / exposicions Es realitzarà una exposició del projecte mitjançant les TIC. El projecte serà sempre valorable en grup. Es pot plantejar model individual consensuat amb el professor de l'assignatura. 30%
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Es tindrà en compte la realització dels tests disponibles per a cada tema per part de l'estudiant 5%
Fòrums de debat Es considera la participació i interacció de l'estudiant 5%
Projectes Es realitzarà un projecte d'un programa de salut en grup, que és presentarà en format document seguint les normatives que s'expliquen al moodle.Es pot plantejar model individual consensuat amb el professor de l'assignatura. 30%
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l'estudiant és l'autor / a de les activitats formatives i / o d'avaluació plantejades al llarg de la asignatura.Se de fer de manera presencial o per videoconferència. El professorat farà preguntes a l'estudiant sobre les activitats realitzades 0%
Altres

La segona convocatòria és presentar els treballs requerits en el termini proposat.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació. Per realitzar l'avaluació cal superar totes les proves. En cas de proves no lliurades o no superades, podran ser lliurades sempre 10 dies abans de la prova de validació.


Fonts d'informació

Bàsica M. BEGOÑA SÁNCHEZ, JUAN GÓMEZ, GONZALO DUARTE. , Educación para la salud. ENFERMERÍA COMUNITARIA. , ENFO EDICIONES PARA FUDEN, 2008
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2006
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
SALVADOR SÁEZ, PERE FONT, ROSA PÉREZ, FERNANDO MARQUÉS, Promoción y Educación para la Salud. Conceptos, Metodología, Programas, Milenio, 2007
PADRO CABELLO, CARME, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Educare 21, 2004

Alarcón, A. M. (2019). Enfermería Intercultural: Un desafío en la sociedad actual. Revista Horizonte de Enfermería, 12

(1), 39-45.

Ferré-Grau, C., & Albacar-Riobóo, N. (2016). Coaching en Salud: enfermeras y usuarios una nueva actitud. En Comunicaçao Clínica

, Coaching en Salud: Conceptos básicos, Lidel:Lisboa

Falcon Romero M, Luna Ruiz-Cabello A. Alfabetización en salud: concepto y dimensiones. Proyecto europeo de alfabetización en salud. Revista Comunicación y Salud. 2012: 2(2);91-98.

Raventos Torner, R. D. (2017). Adherència al tractament farmacològic en el pacient crònic a l’Alt Penedès. Funció i reptes de la infermeria (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili).

Complementària

Aliaga-Díaz Elizabeth, Cuba-Fuentes Sofía, Mar-Meza Marcela. Promoción de la salud y prevención de las enfermedades para un envejecimiento activo y con calidad de vida. Rev. perú. med. exp. salud publica  [Internet]. 2016;  33( 2 ): 311-320. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342016000200017&lng=es. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.332.2143.

Oliver-Mora, M., & Iñiguez-Rueda, L. (2017). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los centros de salud: la visión de los profesionales en Cataluña, España. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 21, 945-955.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual Cal tenir en compte que si no s’arriba al número mínim d’alumnes definit per la URV,aquesta assignatura no s’impartirà. Els alumnes afectats seran reconduíts cap a una altre assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent