DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TREBALL FI DE MÀSTER Codi 18615301
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
11 Treball fi de màster Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
carme.ferre@urv.cat
mdolors.burjales@urv.cat
mariaantonia.martorell@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
linacristina.casado@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
rafaeljuan.ramirez@urv.cat
carlos.lopez@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
FERRÉ GRAU, CARMEN
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
BARCELÓ PRATS, JOSEP
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
RAMIREZ MONTESINOS, RAFAEL JUAN
LOPEZ PABLO, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Realització , presentació i defensa d'un treball o un projecte de recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Desevolupar correctament competències específiques i transversals en un treball d'investigació integrador AC3
AC4
AC13
AC14
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a investigar AC4
AC15
BC1
BC2
BC4
BC5
Analitzar i utilitzar críticament fonts bibliogràfiques BC3
CC1
Desenvolupar un treball d'investigació en l'àmbit de la ciencia de Infermeria AC1
AC3
AC5
AC8
AC16
AC17
Elaborar un discurs escuet, coherent i que comuniqui els resultats del treball AC8
AC12
Comunicar correctament en la llengua pròpia o en anglès un resum coherent del treball realitzat AC7
CC1
CC4
CC6
Defensar el treball realitzat davant un tribunal AC11
BC6
CC2
Difondre els resultats del treball d'investigació AC7
BC6
CC1
CC3
CC5

Procediments de selecció
Procediments


-     Després del seminari introductori del TFM, cada estudiant presenta un resum del treball que ha de descriure la temàtica escollida i la metodologia, amb aquesta informació la coordinadora de l’assignatura  assigna el tutor/a que es consideri més adequat en funció de les línies de recerca, metodologia i amb l’aprovació  de la directora del departament un cop valorarda la carrega del professorat.

 

-     La coordinadora de l’assignatura informa als tutors/es i alumnat de l’assignació que també es publica a l’espai moodle de l’assignatura, a partir d’aquells moment ja es pot iniciar el seguiment i tutorització.


En cas d'alumnes que ja han estat matriculats prèviament s'assignarà el mateix tutor/a, a no ser que es justifiqui i demani una petició de canvi de tutor/a.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 3 0 3
 
Selecció/assignació del treball de fi de màster 8 0 8
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster 26 78 104
Elaboració del treball de fi de màster 30 90 120
 
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster 10 30 40
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà en el seminari introductori les línies i directrius fonamentals del programa i la seva organització formal i temporal. També es presenta la normativa TFM, selecció tutors, calendari, convocatòries, tràmits...I les normes del repositori
Selecció/assignació del treball de fi de màster Es demanarà a l'alumnat, a inici d'octubre, un resum del TFM que es preten elaborar per ser valorat, un cop valorat com a viable s'assigna tutor que serà qui guiarà el TFM
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster A la sessió introductòria es presenten les directrius generals per part de la coordinadora de l'assignatura, es demana un resum i un cop assignat el tutor/a, el TFM serà guiat per la tutora assignada, s'han de fer un mínim de 4 tutories presencials i/o pels mitjans acordats per l'alumne/a i tutor/a.
La tutora autoritzarà la defensa del TFM quan estigui preparat i avaluarà la conveniència si cal de sol·licitar endarrerir la defensa al mes de setembre. Cal seguir la proposta de cronograma establert i del que s'informa a la sessió informativa d'inici de curs i que està disponible al moodle. Les dates de presentació estan programades i publicades al calendari d'exàmens
Elaboració del treball de fi de màster S'elaborarà el TFM en funció de les directrius generals publicades a l'espai moodle de l'assignatura, també es comenten al seminari introductori, la tutora serà la persona de referència que guiarà a l'alumne durant el procés d'elaboració del TFM
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster L'elaboració del TFM acaba amb la presentació i defensa pública del TFM davant un tribunal avaluador, en les dates establertes al finals de juny, en cas necessitar endarrerir la convocatòria a setembre, previ acord amb la tutora, cal fer el tràmit administratiu corresponent abans del 20 de maig.
Les distribucions horaries i la composició dels tribunals es publicaran mínim 15 dies abans a l'espai moodle.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster
Elaboració del treball de fi de màster
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster
Descripció
Es basarà en l’orientació i tutorització de l’alumne vers l’organització i fonamentació del projecte o treball de recerca; com cercar bibliografia específica, com organitzar la informació, com portar a terme l’anàlisi de les dades, redacció i presentació de l'informe final, difusió de resultats... Cal fer mínim 4 tutories presencials i tenir l'autorització signada de la tutora per poder defensar el TFM Es tutoritzarà l’elaboració del TFM, en les diferents fases. L’alumne disposarà d'informació i rebrà atenció personalitzada vers com elaborar l’informe final de recerca i com presentar-lo oralment davant un tribunal Tots aquest mecanismes estan més detallats en la normativa del TFM, disponible al moodle i a la web de la Facultat.

Criteris i procediments d’avaluació
  Descripció Pes
Elaboració del treball de fi de màster Tutor/a: procés de seguiment del pla de treball i tutoria, presentació de TFM escrit (contingut, qualitat, rigor) 50%
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster

Tribunal: Memòria TFM escrit (contingut, qualitat, rigor) (20%) i presentació oral i defensa pública (30%)
50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Al finalitzar l'acte de defensa, el tribunal es reuneix, acorda i notifica la qualificació a l'alumne/a.

Si hi ha alumnes amb qualificació de 10 seran candidats a Matricula d'honor, la coordinadora i els membres dels tribunals implicats valoraran els TFM i les aportacions derivades del TFM, per decidir a qui finalment s'atorga la Matricula d'honor.

Cal recordar que la convocatòria de presentació és única i per defecte és Juny, per endarrerir a Setembre cal fer el tràmit corresponent. Cal tenir autorització signada de la tutora per presentar i defensar el TFM


Fonts d'informació

Bàsica Janet Houser , Nursing Research:Reading, Using, and Creating Evidence, última edició disponible, Jones & Barltett Learning,LLC
Robert E. Stake, Qualitative Research: Studying How Things Work , última edició disponible, The Guilford Press
Muñoz Razo Carlos , Como elaborar y asesorar una investigación de Tesis , última edició disponible, Pearson
STRAUSS,A; CORBIN;J,, Bases de la investigación cualitativa: tecnicas y procedimientos, última edició disponible,
ICART, MT; FUENTSALAZ,C., Pulpón A.M., Elaboraciòn y presentación de un proyecto de investigación y una tesina, última edició disponible, Universitat de Barcelona
Lleixà-Fortuño M, Montesó- Curto P, Investigació en infermeria. Teoria i pràctica, última edició disponible, publicacions URV
, , ,

 

 

 

Complementària LLopis LLop, R, Grupos de Discusión , última edició disponible, ESIC Editorial
Santos Heredero Francisco Xavier, X Metodología básica de investigación en enfermería (2004), última edició disponible, Diaz de santos
Senra Varela Avelino, La tesis doctoral de medicina , última edició disponible, Diaz de Santos
Borda Pérez Mariela, Métodos cuantitativos. Herramientas para la investigación en ciencias de la salud, última edició disponible, Uninorte
ANDER-EGG, E. AGUILAR IBAÑEZ, M.J., Cómo elaborar un proyecto, última edició disponible,
Lluch M.T., Roldán J. F., Diseños de proyectos de investigación en enfermería de salud mental y adicciones, última edició disponible, Universitat de Barcelona
NOTTER LE, H, Principios de la Investigación en Enfermería, última edició disponible,
HUTH, E, Cómo escribir y publicar trabajos en ciencias de la salud, última edició disponible,
RUIZ OLABUÉNAGA, J.L., Metodologia de la investigación cualitativa, última edició disponible,
Taylor S.J, Bogdan R, Introducción a los métodos cualitativos de investigación,, última edició disponible,
COROMINA , E; CASACUBERTA,X, El treball de recerca: Procés d'elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos, última edició disponible,
Pedraz A, et cols, Investigación cualitativa, última edició disponible, Elsevier
Rivera-Camino J , Cómo escribir y publicar una tesis doctoral , última edició disponible, ESIC
Fernández-Lasquetty Blanc B, Introducción a la investigación en enfermería, última edició disponible, DAE
Salamanca Castro A B, El aeiou de la investigación en enfermería , última edició disponible , Fuden
Galiana, JL, Enfermería psiquiátrica , última edició disponible , Elsevier

Roldan, JF., Casas, I., Lluch, MT., i Lleixà MM. (2016). La investigación y el método científico en las ciencias de enfermería. En: Galiana, JL.  Enfermería psiquiátrica (p.341-349). Barcelona: Elsevier España, S.L.U.



Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DISSENY DE PROJECTES DE RECERCA I COMUNICACIÓ CIENTÍFICA DE RESULTATS/18615111
INSTRUMENTS DE RECERCA BIBLIOGRÀFICA/18615203
TEORIES I MODELS D'INFERMERIA/18615103
INVESTIGACIÓ I ANÀLISI QUANTITATIVA/18615101
INVESTIGACIÓ QUALITATIVA/18615102

 
Altres comentaris
Les assignatures recomanades de cursar poden ser simultàniament o previàment
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent