DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CIÈNCIA I TECNOLOGIA DEL MEDI AMBIENT Codi 19031004
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Agrícola esp. Indústries Agràries i Alimentàries (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.desantisteban@urv.cat
Professors/es
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s’estudiarà la ciència anomenada ecologia, basada en com s'estructura i funciona un ecosistema. També es vol introduir l'alumne en l'estudi de la contaminació de l'aire, de l'aigua i en la problemàtica dels residus, en les seves causes i les seves repercussions a curt i llarg termini i donar-li a conèixer la normativa de gestió medioambiental de les empreses. Finalment, es pretén aconseguir que l'alumne incorpori la idea de sostenibilitat en la seva vida diària i que aprengui a respectar i a conservar el medi ambient, com a individu i com a professional.

Competències
Codi  
A4 Explicar de manera comprensible fenòmens i processos relacionats amb aspectes bàsics de química i bioquímica.
A13 Conèixer els principlas impactes ambientals relacionats amb la indústria agroalimentària, conèixer eines preventives i correctives i poder mesurar i valorar impactes ambientals.
A14 Realitzar auditories medioambientals i implantar sistemes de gestió medioambiental.
A15 Valorar la importància de la producció de residus i el seu tractament i/o revalorització.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B9 Planificació i organització.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de desicions.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el planeta Terra i la Biòsfera. A13
A14
A15
Adquirir coneixements bàsics de com funciona i com s'autorregula un ecosistema. A13
A14
A15
Definir el concepte de Biodiversitat i valorar la seva importància. A13
A14
A15
Reconèixer la importància dels aliments, l'aigua, l'energia i els productes químics, per al funcionament del Planeta Terra. A13
A14
A15
Comprendre què és la contaminació tant atmosfèrica com de l'aigua i conèixer totes les seves formes i repercussions. A13
A14
A15
Definir què és un Residu, conèixer les seves formes i saber com s'han de gestionar. A13
A14
A15
Conèixer l'acció de la mà de l'home sobre un ecosistema i definir l'idea de sostenibilitat. A13
A14
A15
Distingir diferents tipus de males herbes de conreu "in situ". A13
A14
A15
Analitzar mostres d'aigua contaminada (controlar diferents paràmetres indicatius: DBO, DQO…). A4
Prendre consciència del treball de grup i de les interaccions amb professionals del sector. B5
B9
B11
B12

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: INTRODUCCIÓ. LLIÇÓ 1 QUÈ ENTENEM PER MEDI AMBIENT?
LLIÇÓ 2 EL MÈTODE CIENTÍFIC
LLIÇÓ 3 TEORIA DELS SISTEMES
LLIÇÓ 4 MODELS PER ENTENDRE LA COMPLEXITAT
BLOC 2: EL PLANETA TERRA. LLIÇÓ 5 HISTÒRIA DE LA TERRA
LLIÇÓ 6 CARACTERITZACIÓ DEL SISTEMA TERRA
LLIÇÓ 7 BALANÇ ENERGÈTIC
LLIÇÓ 8 ENERGIA I VIDA
LLIÇÓ 9 L’ATMÒSFERA
LLIÇÓ 10 LA HIDRÒSFERA
LLIÇÓ 11 L’EDAFÒSFERA
BLOC 3: LA BIÒSFERA. LLIÇÓ 12 ELS ECOSISTEMES
LLIÇÓ 13 CICLES BIOGEOQUÍMICS
LLIÇÓ 14 AUTOREGULACIÓ DE L’ECOSISTEMA
LLIÇÓ 15 BIOMES TERRESTRES
LLIÇÓ 16 LA BIODIVERSITAT
LLIÇÓ 17 ACCIÓ DE L’HOME EN L’ECOSISTEMA
BLOC 4 : ALIMENTS, AIGUA, ENERGIA I PRODUCTES QUÍMICS. LLIÇÓ 18 ALIMENTS I AIGUA
LLIÇÓ 19 AIGUA
LLIÇÓ 20 ENERGIA
LLIÇÓ 21 PRODUCTES QUÍMICS
BLOC 5 : CONTAMINACIÓ I RESIDUS. LLIÇÓ 22 CONTAMINACIÓ ATMOSFÉRICA
LLIÇÓ 23 CONTAMINACIÓ DE L’AIGUA
LLIÇÓ 24 RESIDUS
BLOC 6: EL MEDI AMBIENT I EL MÒN DE L’EMPRESA. LLIÇÓ 25 L’EMPRESA I LA CONSERVACIÓ DEL MEDI
PRÀCTIQUES. PRÀCTICA Nº1: Plantes arbenses. Males Herbes dels Conreus.
PRÀCTICA Nº2: Observació de Tècniques d’Agricultura Ecològica
PRÀCTICA Nº3: Estudi d’una Comunitat Escleròfil.la (La Brolla de Romaní i el Bruc d’Hivern)
PRÀCTICA Nº4: Estudi de la Recuperació d’un Ecosistema després d’un Incendi
PRÀCTICA Nº5: Concepte de Gestió Sostenible: Visita d’un Espai PEIN
VÍDEOS, CONFERÈNCIES I DEBATS. - La problemàtica dels abocaments d'Erkimia (Flix) en l'ecosistema aquàtic del riu Ebre
- Els abocadors a la Conca de Barberà (1990-2006)
- La sostenibilitat. Canvi del pensament lineal a l’ètica sostenible.
- Vídeos i comentaris sobre ecología
- Vídeos i comentaris sobre la contaminació i els seus efectes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
29.5 59 88.5
Esdeveniments científics i/o divulgatius
5 0 5
Debats
5 5 10
Presentacions / exposicions
5 5 10
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: estructura, proves d’avaluació, exigències, pràctiques, bibliografia i funcionament en general.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades, aportacions i exposicions, amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques externes (de camp/sortides) Realització de visites o estades de formació en empreses, institucions,... del sector.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Esdeveniments científics i/o divulgatius
Debats
Presentacions / exposicions
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Activitats Introductòries
Descripció
La tutora de l’assignatura recomana la consulta de dubtes personalitzada i posa a la disposició del seu alumnat el suport científic i d’orientació en la metodologia a seguir.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Presentació en forma de memòria de les observacions i comentaris realitzats durant les sortides al camp i visites a centres especialitzats. 30%
Proves de Desenvolupament Examen de teoria al final del quatrimestre. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CARIDE, José Antonio, Educación ambiental y desarrollo humano, Ariel, Barcelona, 2001
HARRISON, Roy M., El Medio ambiente introducción a la química medioambiental y a la contaminación, Acribia DL, Zaragoza, 2003
CHIRAS D., Environmental Science. A framework for Decision Makin, The Benjamin/ Cummings Publishing Company, Inc. CA, 1988
MASTERS G., Introduction to environmental engineering and science, Prentice-Hall, Inc, 1991
DAJOZ, Roger, Tratado de ecología, 2a ed. rev. y ampl. Mundi-Prensa, Madrid, 2002

Complementària NEBEL, Bernard J., Ciencias ambientales ecología y desarrollo sostenible, Prentice Hall Hispanoamericana cop., México, 1999
MARGALEF R., Ecologia, Omega, 1980
MARGALEF R., Ecologia, Planeta, 1992
TERRADAS J., Ecologia hoy, Teide, 1982
BEGON, Michael, Ecología individuos, poblaciones y comunidades, Omega cop., Barcelona, 1988
HILLARY E., Ecology 2000, Multimedia Publications (UK), 1984
BANCHS, Jaime, El Mundo de la ecología [redacción de textos y epígrafes], Océano cop., Barcelona, 2001
FREEDMAN B., Environmental Ecology. The imacts of pollution and other stresses on ecosystem structure and function, Academic press, Inc., 1989
SANZ J., La contaminación atmosférica, MOPT. Ministerio de obras públicas y transportes, 1991
DE LORA F. I MIRÓ J., Técnicas de defensa del medio ambiente. Volums I i II, Labor, 1978
TURK A., and col., Tratado de ecologia, Interamericana, 1988
, Videos: Ecologia i Contaminació, ,

Recomanacions