DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura BIOLOGIA CEL·LULAR Codi 19051001
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Ciencies Mediques Basiques
Coordinador/a
FIGUERAS SALVAT, MARIA JOSEFA
Adreça electrònica mariaisabel.inza@urv.cat
josep.guarro@urv.cat
mariajose.figueras@urv.cat
josepa.gene@urv.cat
Professors/es
INZA ROJAS, MARIA ISABEL
GUARRO ARTIGAS, JOSEP
FIGUERAS SALVAT, MARIA JOSEFA
GENE DIAZ, JOSEPA
Web http://www.urv.es/fmcs/microbiologia
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització cel•lular, tant en els seus aspectes estructurals com els funcionals. L'objectiu principal és que l'alumne adquireixi una base conceptual i pràctica sobre els fenòmens cel•lulars que li permetin, més endavant, comprendre el fonament bioquímic dels processos cel•lulars. Tots aquests coneixements estan estructurats en quatre blocs temàtics: Introducció a la Biologia Cel•lular, Citologia, Cicle i Desenvolupament Cel•lular i Fonaments de Genètica.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descriure la cèl•lula i reconèixer-la com la unitat bàsica de la vida. Saber A1
A12
B1
B4
B10
C3
C5
Establir les relacions entre els components cel•lulars i les funcions que realitzen amb la finalitat de saber determinar quines són les necessitats vitals d’una cèl•lula i de ser capaç de argumentar quines són les estructures i els mecanismes intracel•lulars que intervenen principalment en la nutrició cel•lular. A1
A12
B1
B4
B10
C3
C5
Comprendre les bases del desenvolupament, envelliment i mort cel•lular per a permetre-li, més endavant, ser capaç de reconèixer, determinar i deduir quines són les necessitats de l’organisme en cada moment. A1
A7
A9
A12
B1
B10
C3
C5
Comprendre les bases genètiques de les malalties hereditàries. A1
A7
A12
B1
B10
C3
C5
Utilitzar el microscopi òptic com instrument essencial en l’observació de les cèl•lules i processos cel•lulars. A1
A3
B1
B4
B5
B10
C3
C5
Aplicar els mètodes i les tècniques bàsiques per a l’estudi de les cèl•lules de manera que sigui capaç de seleccionar els mètodes o les tècniques més adequades per l’estudi de les cèl•lules i els processos cel•lulars. A1
A3
A9
A12
B4
B5
B10
C3
C5
Diferenciar al microscopi diferents tipus cel•lulars i saber diferenciar la utilitat dels diferents tipus de microscopis òptics i electrònics. A1
A2
A3
A12
B1
B4
B5
B10
C3
C5
Exposar, tant oralment com per escrit, els coneixements adquirits de manera raonada i coherent. A1
A12
B1
B2
B4
B7
B10
C3
C5
Obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques. A1
A2
B1
B4
B10
C3
C5
Reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques. A1
A2
A11
B1
B2
B4
B5
B10
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA BIOLOGIA CÈLULAR. Descripció.
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.
Tema 2. LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.
Tema 3. FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.
BLOC 2. CITOLOGIA. Descripció.
Tema 4. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.
Tema 5. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.
Tema 6. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (III). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, Immunocitoquímica i Autoradiografia.
Tema 7. MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.
Tema 8. MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.
Tema 9. MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.
Tema 10. CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.
Tema 11. RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 12. COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 13. LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 14. PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 15. MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 16. PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 17. NUCLI INTERFÀSIC: EMBOLCALL NUCLEAR. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 18. NUCLI INTERFÀSIC: MATRIU NUCLEAR. Composició i organització del material genètic: la cromatina.
Tema 19. NUCLI INTERFÀSIC: NUCLÈOL. Estructura. Organització molecular. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 20. RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.
BLOC 3. CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT. Descripció.
Tema 21. CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.
Tema 22. DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.
Tema 23. DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI I GAMETOGÈNESI. Descripció general. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.
Tema 24. FECUNDACIÓ. Descripció del procés de fecundació. Activació de l’òvul. Especificitat dels receptors òvul-espermatozoide.
Tema 25. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.
BLOC 4. FONAMENTS DE GENÈTICA. Descripció.
Tema 26. REPRODUCCIÓ ASEXUAL I PARASEXUAL. Reproducció idèntica, clon. Recombinació bacteriana: Transformació, Transducció i Conjugació. Plasmidis. Transposons. Construcció de mapes genètics en procariotes.
Tema 27. CROMOSOMA I HERÈNCIA. Principis mendelians. Relacions de dominància i al•lels múltiples. Herència lligada al sexe. Lligament i recombinació de gens.
Tema 28. MUTACIONS. Canvis estructurals i del nombre de cromosomes. Conseqüències dels canvis cromosòmics per a l’aparellament meiòtic i la formació de gàmetes.
BLOC PRÀCTIQUES. Pràctiques.
Pràctica 1. Introducció a la microcòpia òptica i estereoscòpica. Funcionament.
Pràctica 2. Introducció a la microcòpia electrònica. Funcionament.
Pràctica 3. Introducció a l’estructura cel•lular (I): diferència entre organismes procariòtics i eucariòtics.
Pràctica 4. Introducció a l’estructura cel•lular (II): Diferència entre cèl•lules animals i vegetals.
Pràctica 5. Introducció a l’estructura cel•lular (III): fongs microscòpics.
Pràctica 6. Processos de divisió cel•lular: mitosi.
Pràctica 7. Processos de divisió cel•lular: meiosi.
Pràctica 8. Gametogènesi: Espermatogènesis i Ovogènesis.
Pràctica 9. Estudi dels cromosomes humans. Interès i Aplicació.
Pràctica 10. Determinació dels grups sanguinis. Aplicació a problemes de genètica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
44 88 132
Pràctiques a laboratoris
30 15 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2.5 6 8.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula, durant el primer quatrimestre, distribuïda en tres hores setmanals segons l'horari oficial. Aquestes classes tindran un durada de 50 min, es començaran a l’hora en punt i finalitzaran 10 min abans.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques guiades són obligatòries. Tindran una duració d’un total de 30 hores, distribuïdes en tres hores diàries durant 10 dies segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de tal forma que permeti a l'alumne una millor comprensió de la part teòrica del programa. També aborden aspectes tractats més superficialment a les classes teòriques.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que podran adquirir al servei de Fotocopisteria del Centre.
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Avís important: aquells alumnes que faltin a més de dues pràctica sense causa justificada se’ls hi farà un examen personalitzat de les mateixes (veure avaluació) que es realitzarà avanç de l'examen final. Això no l’eximirà de tenir que respondre en l'examen final a la pregunta de practiques, ja que només es una forma de avaluar les pràctiques a les que no s'ha assistit.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Descripció
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic adreçat a cadascun dels professors: mariajose.figueras@urv.net, josep.guarro@urv.net, mariaisabel.inza@urv.cat (consultes pràctiques) Donat que els professors d'aquesta assignatura tenen els seu despatxos a la Facultat de Medicina de Reus recomenenem a l’alumne que faci us de l’atenció personalitzada mitjançant el us del correu electrònic en qualsevol moment al llarg del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris La evacuació de les pràctiques es realitza a traves de la assistència que es obligatòria, per tots els alumnes excepte els repetidors i a traves 1 qüestió inclosa al examen final.
Aquells alumnes que hagin faltat a més dues pràctiques sense causa justificació se’ls li farà una prova addicional exclusivament d’aquesta part del programa.
20%
Proves objectives de preguntes curtes L'assignatura s'avaluarà a través d'examen final que s'haurà de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10. Aquest inclourà preguntes conceptuals (i esquemes) del blocs de la matèria, generalment 6 preguntes del bloc 2, i 1 o 2 preguntes dels altres blocs.
En l’ànim d’orientar a l’alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l’examen es fan els següents comentaris:
1. Quan se li demana a l’alumne que defineixi un concepte, s’espera que l’alumne respongui 3 punts bàsics:
a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza)
b. On és? (localització de l’estructura o del procés) i
c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés)
Així mateix, i si procedeix, s’espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent.

2. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació.

3. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda.
80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica PANIAGUA, R. & cols., Biología celular, 2ª ed. McGraw-Hill Interamericana, Madrid (2003)
KARP, G., Biología celular y molecular, 4ª ed. McGraw-Hill Interamericana, Mèxic (2005)
LODISH, H. et al., Biología celular y molecular, 5ª ed. Interamericana, Barcelona (2005)
GILBERT, Biología del desarrollo, 7ª ed. Panamericana, Barcelona (2005)
ALBERTS, B., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON, Biología molecular de la célula, 4ª ed. Omega., Barcelona (2004)
WATSON, J. et al., Biología molecular del gen, 5ª ed. Panamericana, Barcelona (2006)
GRIFFITHS AJF, GELBART WM, MILLER JH, Genética moderna, Mc Graw-Hill lnteramericana, Madrid (2000)
PIERCE, B.A., Genética: Un enfoque conceptual., 2ª ed. Panamericana, Barcelona (2006)
ALBERTS, B., BRAY, D., JOHNSON, A., LEWIS, J., RAFF, M., ROBERTS, K., WALTER, P., Introducción a la Biología celular, 2ª ed. Panamericana, Barcelona (2006)

Complementària SMITH, C.A. & E.J. WOOD, Biología molecular y biotecnología, Addison-Wesley Iberoamericana, Wilmington (1998)
CARLSON, BM, Embriología humana y biología del desarrollo, Elsevier, Madrid (2005)
SMITH, C.A. & E.J. WOOD, Energía en los sistemas biológicos, Addison-Wesley Iberoamericana, Wilmington (1998)
COOPER, GM, The Cell. A molecular approach, ASM Press, Washington DC (2000)

Recomanacions