DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INFORMÀTICA Codi 19051003
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
Adreça electrònica eduardo.guzman@urv.cat
teresa.segues@urv.cat
laura.guasch@urv.cat
Professors/es
GUZMAN DESCARREGA, EDUARDO
SEGUÉS PIQUÉ, TERESA
GUASCH PÀMIES, LAURA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es preten que l’alumne a l’acabar l’assignatura sigui capaç de: (1) d'automatitzar tasques en un ordinador; i (2) dissenyar i realitzar algoritmes computacionals que permetin donar resposta a problemes bioquímics i biotecnològics

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística.
A6 Dominar els coneixements de genètica i biologia molecular, des de l'estructura dels gens i les proteïnes a l'expressió gènica.
A10 Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics.
A13 Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal.
B6 Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder.
B8 Capacitat per analitzar críticament la informació.
B11 Capacitat per prendre decisions en situacions complexes.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Traduir accions complexes en les accions elementals que les constitueixen A1
A13
B1
B4
B8
B11
C2
Dissenyar i realitzar algoritmes computacionals que permetin donar resposta a problemes bioquímics i biotecnològics A1
A6
A10
A13
B3
B4
B5
B6
C2
Prendre consciència que trobar errors en algoritmes educa per detectar errors en el laboratori B2
B3
B4

Continguts
Tema Subtema
2) Sistemes operatius
1) Introducció a la informàtica
3) Interacció amb el sistema operatiu GNU/Linux mitjançant l'interpret de comandes
4) Automatització de tasques
5) Instal·lació de programes i serveis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
30 30 60
Treballs
0 22 22
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Classes teòriques on es desenvolupa el temari de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques dels conceptes apresos durant les classes de teoria. Inclouen: (1) instal·lació i gestió d'un sistema operatiu Linux; (2) realització de programes d'anàlisi d'informació biològica en llenguatge PERL; i (3) automatització de tasques a fer per l'ordinador.
Treballs Realització de programes informàtics en llenguatge PERL per solucionar problemes biològics (e.g. anàlisi de seqüències i estructures proteiques, etc.)

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme tant mitjançant tutories presencials en els despatxos dels professors de l'assignatura com mitjançant la llista de discussió de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Els programes realitzats pels alumnes. Aportaran fins a un màxim de 4 punts a la qualificació final de l'alumne (la màxima qualificació final és 10)
Proves objectives de preguntes curtes Examen que es realitzarà en la data, el lloc i l'hora especificat en la guia docent Aportarà fins a un màxim de 6 punts a la qualificació final de l'alumne (la màxima qualificació final és 10)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica David Bandel, Robert Napier, Using linux, 6th, Indianapolis Que 2000
Brian d foy, Tom Phoenix, Randal L. Schwartz, Learning Perl, 4th, O'Reilly, 2005
Iñaki Alegría Loinaz, Roberto Cortiñas Rodríguez, Aitzol Ezeiza Ramos, Linux: administración dels sistema y la red, , Pearson Prentice Hall

Complementària

Recomanacions