Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística. |
A2 |
Conéixer les bases de la física i físicoquímica, especialment en dinàmica de fluids, fenòmens ondulatoris, cinètica i termodinàmica i espectroscòpia molecular. |
A3 |
Utilitzar adequadament les bases de la química general i química orgànica: estructura atòmica i molecular, grups funcionals, reaccions químiques i síntesi química. |
A5 |
Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema. |
A11 |
Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular. |
A13 |
Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B9 |
Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva. |
B10 |
Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències. |
B11 |
Capacitat per prendre decisions en situacions complexes. |
B12 |
Tenir concienciació i sensibilització mediambiental i actuar en conseqüència. |
B14 |
Actuar sempre amb respecte i educació amb tothom. |
C1 |
Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà. |
Objectius |
Competències |
Conèixer la terminologia bàsica de la química i anomenar els tipus principals de compostos químics inorgànics |
A3
|
|
|
Saber relacionar l'estructura química amb les propietats físiques i químiques. |
A3
|
|
|
Conèixer les bases de la Reactivitat química i els tipus de reaccions químiques. |
A3
|
|
|
Saber efectuar càlculs bàsics d’estequiometria. |
A3
|
B4
|
|
Saber efectuar càlculs bàsics de termoquímica i d’equilibri químic. |
A2 A3
|
B4
|
|
Comprendre l'estructura electrònica dels àtoms i predir la seva configuració electrònica. Entendre la Taula Periòdica dels elements i les propietats periòdiques.
|
A2 A3
|
B2 B3
|
|
Reconèixer i entendre els tipus bàsics d’enllaç químic.
Utilitzar els models de Lewis i VSEPR. Preveure la geometria de les molècules. Aplicar la teoria d'enllaç de valència a molècules senzilles. Comprendre els orbitals híbrids. Comprendre els orbitals moleculars en molècules diatòmiques
|
A2 A3
|
B2 B3 B4
|
|
Reconèixer els tipus de forces intermoleculars, en particular l’enllaç d’hidrogen.
Conèixer els principals tipus de sòlids.
|
A2 A3
|
B5 B6 B8
|
|
Identificar els diferents tipus d’enllaç en biomolècules. |
A3 A5
|
B5 B8
|
|
Estudiar la composició del nucli atòmic. Entendre la radioactivitat i les seves aplicacions. |
A2 A3
|
B5 B6 B8 B9 B10
|
|
Adquirir les habilitats bàsiques del treball en el laboratori. |
A1 A2 A3 A11 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 B14
|
C1 C5
|
Tema |
Subtema |
1.Conceptes bàsics. Classificació de la matèria. Fórmules químiques. |
|
2.Estequiometria. Gasos, dissolucions, reaccions químiques. |
|
3.Reactivitat química. Tipus de reaccions químiques. |
|
4.Aspectes cinètics i termodinàmics de les reaccions químiques. |
|
5.Líquids i sòlids. Canvis de fase. Dissolucions i col.loids. |
|
6.Bases de la Química Quàntica. Estructura electrònica dels àtoms. |
|
7. Taula Periòdica. Propietats periòdiques. Tendències de reactivitat. |
|
8.Enllaç covalent. Teoria de Lewis. Geometria molecular. Teoria d’enllaç de valència. Teoria d’orbitals moleculars. Compostos de coordinació. |
|
9. Forces intermoleculars. Líquids i sòlids moleculars. |
|
10. Sòlids iònics i metàl•lics. |
|
11. Química nuclear. Radioactivitat. Aplicacions dels radioisòtops. |
|
12. Pràctiques de laboratori |
1. El laboratori. Material de laboratori. Seguretat.
2. Hidratació i deshidratació de substàncies sòlides
3. Preparació d‘un compost de coordinació amb sacarina
4. Sublimació
5. Punts d'ebullició. Destil•lació fraccionada
6. Calor de neutralització i calor integral de dissolució
7. Spectrophotometric determination of an equilibrium constant
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
22 |
22 |
44 |
Pràctiques a laboratoris |
|
27 |
5 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
21 |
21 |
Treballs |
|
0 |
12 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
8 |
10 |
Proves de Desenvolupament |
|
3 |
12 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentar el programa |
Sessió Magistral |
Explicar els continguts i resoldre dubtes a l'aula |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes presentaran a l'aula problemes resolts prèviament, amb la guia del professor. |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes realitzaran pràctiques, treballant en grup. Els alumnes prepararan les pràctiques de laboratori. Caldrà estudiar el guió i resoldre alguns problemes previs. |
Resolució de problemes, exercicis |
Els alumnes resoldran en grup problemes proposats, que lliuraran per a la seva avaluació. |
Treballs |
Els alumnes realitzaran un informe de laboratori que serà revisat de forma continuada i lliurat al final del període de pràctiques. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els alumnes realitzaran visites programades al professor, individualment o, preferiblement en grup. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació de problemes i qüestions resolts per l'alumne a l'aula. |
5% |
Pràctiques a laboratoris |
Valoració del treball efectuat en el laboratori i de les qüestions previes. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis |
Es valorarà la resolució de problemes realitzats en grup fora de l'aula |
5% |
Treballs |
Es valorarà la presentació oral i per escrit d'un treball realitzat sobre un tema relacionat amb l'assignatura |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
2 proves al llarg del quadrimestre. |
15% |
Proves de Desenvolupament |
Examen final |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder superar l'assignatura, la nota mínima de cada apartat avaluat ha de ser de 4 sobre 10. A la segona convocatòria l'avaluació constarà únicament d'un exàmen escrit (100 % de la nota). |
Bàsica |
K. W. Whitten, Química general, 3a, McGraw-Hill
H. R. Petrucci, Química General, 8a, Prentice Hall
T. L. Brown, H. E. LeMay, B. E. Bursten, Química, la ciencia central, 3a, Prentice Hall
P. W. Atkins, Química: moléculas, materia, cambio, 3a, Omega
|
|
Complementària |
|
|
|