DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FONAMENTS DE QUÍMICA I Codi 19051004
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
RICART PLA, JOSE MANUEL
Adreça electrònica josep.ricart@urv.cat
ana.aznar@urv.cat
ali.aghmiz@urv.cat
eva.santos@urv.cat
Professors/es
RICART PLA, JOSE MANUEL
AZNAR ECIJA, ANA ISABEL
AGHMIZ -, ALI
SANTOS GARCIA, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a diversos aspectes de la Química General que inclouen la descripció macroscòpica de sistemes químics, la termodinàmica i cinètica de processos químics i la descripció microscòpica de la matèria. També es realitzen pràctiques de laboratori.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística.
A2 Conéixer les bases de la física i físicoquímica, especialment en dinàmica de fluids, fenòmens ondulatoris, cinètica i termodinàmica i espectroscòpia molecular.
A3 Utilitzar adequadament les bases de la química general i química orgànica: estructura atòmica i molecular, grups funcionals, reaccions químiques i síntesi química.
A5 Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema.
A11 Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular.
A13 Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal.
B6 Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder.
B8 Capacitat per analitzar críticament la informació.
B9 Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva.
B10 Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències.
B11 Capacitat per prendre decisions en situacions complexes.
B12 Tenir concienciació i sensibilització mediambiental i actuar en conseqüència.
B14 Actuar sempre amb respecte i educació amb tothom.
C1 Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la terminologia bàsica de la química i anomenar els tipus principals de compostos químics inorgànics A3
Saber relacionar l'estructura química amb les propietats físiques i químiques. A3
Conèixer les bases de la Reactivitat química i els tipus de reaccions químiques. A3
Saber efectuar càlculs bàsics d’estequiometria. A3
B4
Saber efectuar càlculs bàsics de termoquímica i d’equilibri químic. A2
A3
B4
Comprendre l'estructura electrònica dels àtoms i predir la seva configuració electrònica. Entendre la Taula Periòdica dels elements i les propietats periòdiques. A2
A3
B2
B3
Reconèixer i entendre els tipus bàsics d’enllaç químic. Utilitzar els models de Lewis i VSEPR. Preveure la geometria de les molècules. Aplicar la teoria d'enllaç de valència a molècules senzilles. Comprendre els orbitals híbrids. Comprendre els orbitals moleculars en molècules diatòmiques A2
A3
B2
B3
B4
Reconèixer els tipus de forces intermoleculars, en particular l’enllaç d’hidrogen. Conèixer els principals tipus de sòlids. A2
A3
B5
B6
B8
Identificar els diferents tipus d’enllaç en biomolècules. A3
A5
B5
B8
Estudiar la composició del nucli atòmic. Entendre la radioactivitat i les seves aplicacions. A2
A3
B5
B6
B8
B9
B10
Adquirir les habilitats bàsiques del treball en el laboratori. A1
A2
A3
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B12
B14
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
1.Conceptes bàsics. Classificació de la matèria. Fórmules químiques.
2.Estequiometria. Gasos, dissolucions, reaccions químiques.
3.Reactivitat química. Tipus de reaccions químiques.
4.Aspectes cinètics i termodinàmics de les reaccions químiques.
5.Líquids i sòlids. Canvis de fase. Dissolucions i col.loids.
6.Bases de la Química Quàntica. Estructura electrònica dels àtoms.
7. Taula Periòdica. Propietats periòdiques. Tendències de reactivitat.
8.Enllaç covalent. Teoria de Lewis. Geometria molecular. Teoria d’enllaç de valència. Teoria d’orbitals moleculars. Compostos de coordinació.
9. Forces intermoleculars. Líquids i sòlids moleculars.
10. Sòlids iònics i metàl•lics.
11. Química nuclear. Radioactivitat. Aplicacions dels radioisòtops.
12. Pràctiques de laboratori 1. El laboratori. Material de laboratori. Seguretat.
2. Hidratació i deshidratació de substàncies sòlides
3. Preparació d‘un compost de coordinació amb sacarina
4. Sublimació
5. Punts d'ebullició. Destil•lació fraccionada
6. Calor de neutralització i calor integral de dissolució
7. Spectrophotometric determination of an equilibrium constant

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
22 22 44
Pràctiques a laboratoris
27 5 32
Resolució de problemes, exercicis
0 21 21
Treballs
0 12 12
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 8 10
Proves de Desenvolupament
3 12 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentar el programa
Sessió Magistral Explicar els continguts i resoldre dubtes a l'aula
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes presentaran a l'aula problemes resolts prèviament, amb la guia del professor.
Pràctiques a laboratoris Els alumnes realitzaran pràctiques, treballant en grup. Els alumnes prepararan les pràctiques de laboratori. Caldrà estudiar el guió i resoldre alguns problemes previs.
Resolució de problemes, exercicis Els alumnes resoldran en grup problemes proposats, que lliuraran per a la seva avaluació.
Treballs Els alumnes realitzaran un informe de laboratori que serà revisat de forma continuada i lliurat al final del període de pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes realitzaran visites programades al professor, individualment o, preferiblement en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació de problemes i qüestions resolts per l'alumne a l'aula. 5%
Pràctiques a laboratoris Valoració del treball efectuat en el laboratori i de les qüestions previes. 25%
Resolució de problemes, exercicis Es valorarà la resolució de problemes realitzats en grup fora de l'aula 5%
Treballs Es valorarà la presentació oral i per escrit d'un treball realitzat sobre un tema relacionat amb l'assignatura 10%
Proves objectives de preguntes curtes 2 proves al llarg del quadrimestre. 15%
Proves de Desenvolupament Examen final 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder superar l'assignatura, la nota mínima de cada apartat avaluat ha de ser de 4 sobre 10. A la segona convocatòria l'avaluació constarà únicament d'un exàmen escrit (100 % de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica K. W. Whitten, Química general, 3a, McGraw-Hill
H. R. Petrucci, Química General, 8a, Prentice Hall
T. L. Brown, H. E. LeMay, B. E. Bursten, Química, la ciencia central, 3a, Prentice Hall
P. W. Atkins, Química: moléculas, materia, cambio, 3a, Omega

Complementària

Recomanacions