Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Identificar comportament àcid-base emprant teoria de Bronsted-Lowry, i identificar parells àcid-base conjugats |
A3
|
B2
|
C5
|
Saber utilitzar correctament les representacions dels compostos orgànics. |
A3 A5
|
B4
|
|
Saber relacionar l'estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats físiques i químiques |
A3 A5
|
B2
|
|
Saber predir el camí de reacció de reaccions orgàniques senzilles. |
A3 A5
|
B4
|
|
Saber comunicar eficientment de forma escrita. |
|
|
C5
|
Saber anomenar i formular compostos orgànics relativament senzills. |
A3
|
B2
|
|
Comprendre l'estructura tridimensional dels compostos orgànics i la seva importància en els sistemes biològics. |
A3 A5
|
B2
|
|
Conèixer les principals famílies de productes naturals. |
A5
|
|
|
Saber realitzar diferents operacions bàsiques de laboratori. |
A17 A20
|
B5 B6
|
|
Adquirir bons hàbits de treball al laboratori. |
A17
|
B12
|
|
Saber identificar la naturalesa dels residus generats al laboratori i la forma d'eliminar-los. |
A17
|
B12
|
|
Sensibilitzar a l'alumne en l'aplicació de les normes de seguretat al laboratori químic. |
A17
|
B13
|
|
Comprendre l'acció de solucions tampó |
A3
|
B3 B4
|
|
Saber calcular el pH d'àcids i bases a partir de les concentracions analítiques, balanços i constants d'acidesa i basicitat |
A3
|
B3 B4 B8
|
|
Definir i interpretar oxidació, reducció, agent oxidant, agent reductor |
A3
|
B3
|
|
Saber calcular el potencial d'un sistema redox i predir l'espontaneïtat d'una reacció |
A3
|
B2 B3 B4
|
C5
|
Entendre els principis i procediments involucrats en les volumetries àcid-base i redox |
A3
|
B2 B3 B4
|
C5
|
Tema |
Subtema |
L'equilibri químic |
Què és l'equilibri?
Equilibri i termodinàmica
Constant d'equilibri |
Equilibri àcid-base |
Naturalesa d'àcids i bases
Concepte de pH
Constants d'acidesa i basicitat
Solucions amortidores |
Determinacions volumètriques |
Conceptes de valoració
Indicadors.
Càlculs estequiomètrics |
Equilibri d'oxidació-reducció |
Conceptes bàsics
Equació de Nernst
Processos redox en sistemes biològics |
Els compostos orgànics. |
Introducció a la Química Orgànica.
Característiques generals dels compostos orgànics.
Fòrmules estructurals.
Formulació i nomenclatura.
Isòmers constitucionals.
L'enllaç als compostos orgànics.
Polaritat de les molècules orgàniques. |
Estereoquímica i la seva importància en les ciències de la vida. |
Representació de les estructures tridimensionals.
Concepte de conformació.
Estructura del ciclohexà.
Isomeria cis-trans.
Quiralitat i enantiòmers.
Diastereoisòmers. |
Reactivitat dels compostos orgànics. |
Acidesa i basicitat.
Nucleofília i electrofília.
Reaccions dels compostos orgànics amb nucleòfils i electròfils. |
Productes naturals. |
Hidrats de carboni.
Lípids.
Aminoàcids i proteïnes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
9 |
39 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
21 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició dels objectius de l'assignatura i del programa.
Comentari de la bibliografia i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de sis experiències relatives a tècniques analítiques i de separació senzilles. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
S'avaluaran els fulls de qüestions relatius a cadascuna de les pràctiques, el treball desenvolupat al laboratori i el quadern de laboratori. |
35% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
La correcta resolució d'aquests exercicis pot incidir de manera positiva en la nota final. |
% no establert |
Proves objectives de preguntes curtes |
Exàmens parcials no eliminatoris. Entrega de problemes.
|
25% |
Altres |
Examen final (incloent-hi preguntes de les pràctiques de laboratori). |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. Per poder fer el promig amb la nota de pràctiques cal obtenir com a mínim una puntuació de 4 en la resta d'aspectes avaluables. |
Bàsica |
, , ,
D.C. HARRIS, Análisis químico cuantitativo, 2ª ed., Reverté, 2001
E. QUIÑOÁ, R. RIGUERA, Cuestiones y ejercicios de Química Orgánica, 2ª Ed., McGraw-Hill, 2004
M. SILVA, J.BARBOSA, Equilibrios ionicos y sus aplicaciones analíticas, Síntesis, 2002
O. BUDEVSKY, Fonaments de l'anàlisi química, Ed. Universitat de Barcelona, 1993
R.Z. MAJAN, Formulación y nomenclatura en Química Orgánica, 2ª Ed., Promociones Publicaciones Universitarias, 1986
S.V. LUIS, M.A. BURGUETE, B. ALTAVA, Introducción a la Química Orgánica, Publicacions de la Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, 1997
M. AGUILAR, Introducción a los equilibrios iónicos, Reverté, 1999
H. HART i altres, Organic Chemistry. A Short Course, 11ª Ed., Houghton Mifflin Company, 2003
J. SAÑA, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, Vicens Vives, Barcelona, 1993
M.D. REBOIRAS, Química. La ciencia básica, Thomson, 2006
|
|
Complementària |
J. MARTÍNEZ URREAGA i altres, Experimentación en Química General, Thomson, 2006
J. SALES, J. VILARRASA, Introducció a la nomenclatura química (inorgànica i orgànica), 5ª Ed., Reverté, 2003
J. McMURRY, Química Orgánica, 5ª Ed., International Thomson Editores, 2001
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE QUÍMICA I/19051004 |
|
|