DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FONAMENTS DE QUÍMICA II Codi 19051005
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.reina@urv.cat
isidrofelipe.cobo@urv.cat
anna.llop@urv.cat
nuria.fontanals@urv.cat
Professors/es
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
COBO CARDENETE, ISIDRO FELIPE
LLOP PIÑOL, ANNA MERCÈ
FONTANALS TORROJA, NÚRIA
Web http://www.moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Estudi de diferents tipus d'equilibri en solució, àcid-base i redox, i la seva importància en sistemes biològics. Presentació de la nomenclatura, estructura i propietats dels principals compostos orgànics, fent un èmfasi especial a les implicacions de la Química Orgànica en les Ciències de la vida.

Competències
Codi  
A3 Utilitzar adequadament les bases de la química general i química orgànica: estructura atòmica i molecular, grups funcionals, reaccions químiques i síntesi química.
A5 Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema.
A17 Manipular amb seguretat materials químics i biològics i valorar els seus riscos.
A20 Conéixer els fenòmens de transport i els processos de separació a diverses escales.
B2 Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal.
B6 Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder.
B8 Capacitat per analitzar críticament la informació.
B12 Tenir concienciació i sensibilització mediambiental i actuar en conseqüència.
B13 Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar comportament àcid-base emprant teoria de Bronsted-Lowry, i identificar parells àcid-base conjugats A3
B2
C5
Saber utilitzar correctament les representacions dels compostos orgànics. A3
A5
B4
Saber relacionar l'estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats físiques i químiques A3
A5
B2
Saber predir el camí de reacció de reaccions orgàniques senzilles. A3
A5
B4
Saber comunicar eficientment de forma escrita. C5
Saber anomenar i formular compostos orgànics relativament senzills. A3
B2
Comprendre l'estructura tridimensional dels compostos orgànics i la seva importància en els sistemes biològics. A3
A5
B2
Conèixer les principals famílies de productes naturals. A5
Saber realitzar diferents operacions bàsiques de laboratori. A17
A20
B5
B6
Adquirir bons hàbits de treball al laboratori. A17
B12
Saber identificar la naturalesa dels residus generats al laboratori i la forma d'eliminar-los. A17
B12
Sensibilitzar a l'alumne en l'aplicació de les normes de seguretat al laboratori químic. A17
B13
Comprendre l'acció de solucions tampó A3
B3
B4
Saber calcular el pH d'àcids i bases a partir de les concentracions analítiques, balanços i constants d'acidesa i basicitat A3
B3
B4
B8
Definir i interpretar oxidació, reducció, agent oxidant, agent reductor A3
B3
Saber calcular el potencial d'un sistema redox i predir l'espontaneïtat d'una reacció A3
B2
B3
B4
C5
Entendre els principis i procediments involucrats en les volumetries àcid-base i redox A3
B2
B3
B4
C5

Continguts
Tema Subtema
L'equilibri químic Què és l'equilibri?
Equilibri i termodinàmica
Constant d'equilibri
Equilibri àcid-base Naturalesa d'àcids i bases
Concepte de pH
Constants d'acidesa i basicitat
Solucions amortidores
Determinacions volumètriques Conceptes de valoració
Indicadors.
Càlculs estequiomètrics
Equilibri d'oxidació-reducció Conceptes bàsics
Equació de Nernst
Processos redox en sistemes biològics
Els compostos orgànics. Introducció a la Química Orgànica.
Característiques generals dels compostos orgànics.
Fòrmules estructurals.
Formulació i nomenclatura.
Isòmers constitucionals.
L'enllaç als compostos orgànics.
Polaritat de les molècules orgàniques.
Estereoquímica i la seva importància en les ciències de la vida. Representació de les estructures tridimensionals.
Concepte de conformació.
Estructura del ciclohexà.
Isomeria cis-trans.
Quiralitat i enantiòmers.
Diastereoisòmers.
Reactivitat dels compostos orgànics. Acidesa i basicitat.
Nucleofília i electrofília.
Reaccions dels compostos orgànics amb nucleòfils i electròfils.
Productes naturals. Hidrats de carboni.
Lípids.
Aminoàcids i proteïnes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
28 56 84
Pràctiques a laboratoris
30 9 39
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 21 35
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició dels objectius de l'assignatura i del programa.
Comentari de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Pràctiques a laboratoris Realització de sis experiències relatives a tècniques analítiques i de separació senzilles.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris S'avaluaran els fulls de qüestions relatius a cadascuna de les pràctiques, el treball desenvolupat al laboratori i el quadern de laboratori. 35%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La correcta resolució d'aquests exercicis pot incidir de manera positiva en la nota final. % no establert
Proves objectives de preguntes curtes Exàmens parcials no eliminatoris. Entrega de problemes.
25%
Altres

Examen final (incloent-hi preguntes de les pràctiques de laboratori).

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. Per poder fer el promig amb la nota de pràctiques cal obtenir com a mínim una puntuació de 4 en la resta d'aspectes avaluables.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
D.C. HARRIS, Análisis químico cuantitativo, 2ª ed., Reverté, 2001
E. QUIÑOÁ, R. RIGUERA, Cuestiones y ejercicios de Química Orgánica, 2ª Ed., McGraw-Hill, 2004
M. SILVA, J.BARBOSA, Equilibrios ionicos y sus aplicaciones analíticas, Síntesis, 2002
O. BUDEVSKY, Fonaments de l'anàlisi química, Ed. Universitat de Barcelona, 1993
R.Z. MAJAN, Formulación y nomenclatura en Química Orgánica, 2ª Ed., Promociones Publicaciones Universitarias, 1986
S.V. LUIS, M.A. BURGUETE, B. ALTAVA, Introducción a la Química Orgánica, Publicacions de la Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, 1997
M. AGUILAR, Introducción a los equilibrios iónicos, Reverté, 1999
H. HART i altres, Organic Chemistry. A Short Course, 11ª Ed., Houghton Mifflin Company, 2003
J. SAÑA, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, Vicens Vives, Barcelona, 1993
M.D. REBOIRAS, Química. La ciencia básica, Thomson, 2006

Complementària J. MARTÍNEZ URREAGA i altres, Experimentación en Química General, Thomson, 2006
J. SALES, J. VILARRASA, Introducció a la nomenclatura química (inorgànica i orgànica), 5ª Ed., Reverté, 2003
J. McMURRY, Química Orgánica, 5ª Ed., International Thomson Editores, 2001

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE QUÍMICA I/19051004