Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Conèixer la terminologia i els mètodes utilitzats a la Genètica. |
A5 A6 A10
|
B1
|
|
Reconéixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels sers vius.
|
A5 A6 A10
|
B1 B2 B3 B8
|
C2 C5
|
Entendre les lleis de l’herència.
|
A1 A5 A6 A13
|
B1 B2 B4 B6
|
C5
|
Deduir les freqüències d’aparició dels caràcters mendelians a les diferents generacions.
|
A1 A6 A8 A13
|
B1 B2 B4 B5 B6
|
C5
|
Comprendre les bases citològiques de l’herència als procariotes i als eucariotes.
|
A5 A6 A8 A9 A10
|
B2
|
|
Conèixer les bases moleculars de la transmissió dels gens i com aquests s’expressen en proteïnes.
|
A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B7 B8
|
C2
|
Distingir les diferències moleculars en la regulació de l’expressió gènica entre procariotes i eucariotes. |
A4 A5 A6 A9 A10
|
B1 B2
|
C2
|
Reconèixer la gran variabilitat genètica a nivell cel.lular i poblacional.
|
A1 A5 A6 A8 A10 A13
|
B1 B2 B3 B4 B6 B8
|
|
Conéixer les diferents possibilitats de les mutacions genètiques i cromosòmiques.
|
A5 A6 A8 A9 A23
|
B2 B8
|
|
Entendre els mecanismes de reparació i recombinació gènica.
|
A5 A6 A8 A9 A10 A13
|
B1 B2 B4 B5 B6
|
|
Comprendre com els canvis genètics poden donar lloc a l’evolució.
|
A1 A5 A6 A8 A9 A10 A13
|
B1 B2 B3 B7
|
|
Prendre consciència de les possibilitats d’aplicacions biotecnològiques a partir dels gens i la seva variabilitat.
|
A5 A6 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B7 B8 B9
|
C2
|
Saber analitzar el lligament dels gens i deduir les freqüències de recombinació. |
A1 A5 A6 A13
|
B2 B4 B5 B6
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Genètica. |
DNA, genoma i cromosomes. Variació genètica. Relacions genotip, medi ambient i fenotip. |
2. Patrons d’herència. Principis de Mendel. |
Monohibridisme. Dihibridisme. Herència lligada al sexe. Genètica humana: anàlisi de genealogies. |
3. Bases cromosòmiques de l’herència. |
Mitosi i meiosi. Topografia de cromosomes. Estructura dels crosomomes eucariotes. |
4. Interaccions gèniques. |
Interaccions gèniques. Penetrància i expressivitat. Prova de khi-quadrat. |
5. Lligament i recombinació. |
Lligament i recombinació. Mapes de lligament. Mapes genètics. |
6. Genètica bacteriana. |
Conjugació. Transformació. Transducció. Cartografia del cromosoma bacterià. |
7. Gens eucariòtics extranuclears. |
Estructura dels cromosomes mitocondrials i cloroplàstics. Herència dels gens extranuclears. |
8. Replicació del DNA. |
Replicació del DNA. Forqueta de replicació. DNA-polimerases. Mecanisme de replicació DNA a E. coli. Orígens de replicació. |
9. Expressió dels gens. |
Expressió dels gens. Transcripció a RNA. Processament posttranscripcional dels RNAs. Traducció a proteïnes. Codi genètic. Modificacions posttraduccionals. |
10. Regulació de la transcripció. |
Regulació de la transcripció. Operons procariotes. Regulació de l’expressió en eucariotes. Herència epigenètica. |
11. Mutacions gèniques. Transposons. |
Mutacions gèniques. Tipus de mutants. Relació mutàgens-carcinògens. Transposons. |
12. Mutacions cromosómiques. |
Mutacions cromosómiques. Mutacions numériques: euploïdia i aneuploïdia. Mutacions estructurals dels cromosomes. |
13. Reparació i recombinació. |
Reparació del DNA. Mecanisme de recombinació meiòtica. |
14. Genètica de poblacions. |
Genètica de poblacions. Selecció. Polimorfisme. Genètica quantitativa. |
15. Genètica evolutiva. |
Genètica evolutiva. Especiació. Origen de nous gens. Taxa d'evolució molecular. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
42 |
42 |
84 |
Seminaris |
|
2 |
2 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
11 |
22 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
1 |
1 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
9 |
12 |
Proves de Desenvolupament |
|
3 |
15 |
18 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, explicació de les metodologies emprades i fonts d'informació i sistemes d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts per part del professor, amb presentacions powerpoint. |
Seminaris |
Utilització de textos breus preparats pel professor amb preguntes sobre el text que cal elaborar per grups (de 2 a 4), comentar conjuntament i presentar per escrit per grups. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes a l’aula, en grupets de 2 a 4, comentaris conjunts de solucions i presentació escrita pels grupets amb termini 1 setmana. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Presentació d'alguns esdeveniments científics relacionats amb Genètica, publicats als mitjans de comunicació o revistes científiques, amb discussió conjunta. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes dipositats a l'entorn virtual i presentació escrita per grupets. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
Atenció a qualsevol qüestió o dubte sobre l’assignatura plantejada pels alumnes, presencial o per correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Presentació escrita de les respostes a les preguntes dels Seminaris. |
5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació escrita dels Problemes resolts, per grupets. |
15 |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació escrita dels Problemes resolts, per grupets |
5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Exercicis escrits individuals (2, cada 4 o 5 temes), de 10 preguntes curtes. |
36 |
Proves de Desenvolupament |
Examen final individual, amb diversos exercicis de desenvolupament de tota els contignuts de l'assignatura, i alguns Poblemes |
39 |
Altres |
Exposició individual (optatiu) d'articles divulgatius de Genètica (ex. Investigación y Ciencia) |
millorar nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Entorn virtual de l'assignatura Genètica (19051006): MOODLE, URV: https://moodle.urv.net/moodle0506/. En aquest entorn el professor deixa a disposició dels alumnes tota la informació relativa a l'assignatura:
- -Presentacions ppt dels Temes
- -Preguntes de cada Tema per resoldre a les sessions de Problemes
- -Seminaris i altres materials
- -Altres webs relacionades amb assignatura
Bibliografia bàsica:
Griffiths, Anthony J.F., et al. (2002) Genética (3ª edició, traducció de la 7ª edició en anglés). McGraw-Hill Interamericana, Madrid. |
Complementària |
|
Bibliografia Complementària disponible a Biblioteca Campus Sescelades:
- Klug WS, Cummings MR (1999) Conceptos de Genética. Prentice Hall Iberia
- Pierce BA (2006) Genética, un enfoque conceptual. Panamericana
- Moltó MD, Pascual L (1999) Però, què és això de la genètica ? Univ. València
- Ménsua JL (2003) Genética. Problemas y ejercicios resueltos. Pearson-Prentice Hall
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOQUÍMICA/19051011 | MICROBIOLOGIA I/19051012 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR/19051001 |
|
|